פרשת ילדי תימן: "מטפלות סיפרו: משפחות באו לבחון ילדים - והם נעלמו"

צחי הנגבי, השר הממונה מטעם ראש הממשלה על פרשת ילדי תימן, אמר כי יניח על שולחן הממשלה הצעה לפתוח את כל חומרי החקירה החסויים

ארכיון (לע"מ)

פרסום ראשון: השר צחי הנגבי, הממונה מטעם ראש הממשלה על הסרת החיסיון בפרוטוקלים של ילדי תימן, אמר הערב (שבת) ל"פגוש את העיתונות" כי יניח השבוע על שולחן הממשלה המלצה לפתוח את כל חומרי ועדת החקירה החסויים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"ההמלצה היא לחשוף את כל החומרים שעמדו בפני שלושת וועדות החקירה שחקרו את הפרשה במשך השנים", אמר השר הנגבי. "אין סיבה, הצדקה או עילה הגיונית מדוע למנוע מהציבור מלראות את החומרים האלה".

"סרקנו כבר 3,900 תיקים"

השר הנגבי טען כי הוא אינו חושב שהוסתרו ממנו פרטי מידע או פרוטוקולים. "אני סומך על הגנז הראשי, ועל הצוות המצויין של ארכיון המדינה", אמר השר. "סרקנו כבר 3,900 תיקים, זה רבבות של עמודים. החלטנו להשחיר פרטים הנוגעים לצנעת הפרט בלבד".

ינגיש את הפרוטוקולים. הנגבי (Hadas Parush, פלאש 90)
ינגיש את הפרוטוקולים. הנגבי (Hadas Parush, פלאש 90)

השר הנגבי התייחס גם לתוכן הרגיש של התיקים אותם בחן. "אני לא מקנא במי שיצטרך לקרוא את החומרים", אמר השר. "זה כואב ומעיק, יש שם דברים מאוד קשים. אנחנו אמנם מכיריםא ת הסיפורים, אבל כשקוראים את זה - אותי זה סינוור".

השר סיפר מעט על המקרים שקרא בתיקים שבקרוב יהפכו לגלויים. "מטפלות סיפרו שראו משפחות זרות מגיעות אל בתי התינוקות, משפחות גם מהארץ וגם מחו"ל", סיפר הנגבי. "הן פשוט החלו לבדוק ולבחון את התינוקות, אחר כך התינוקות פשוט נעלמו".

החל מחודש מאי 2016 ליוותה התכנית "פגוש את העיתונות" את עמותת "אחים וקיימים" שחידשה את המאבק לחשיפת האמת בפרשת ילדי תימן. בעמותה נאבקו לחשוף את הפרוטוקולים החסויים של וועדת החקירה הממלכתית שחקרה את הפרשה בשנות ה-90.

בחודש יולי, כחודשיים לאחר חידוש המאבק, הודה השר צחי הנגבי, שהוסמך על ידי ראש הממשלה לבחון את חשיפת הפרוטוקולים, כי "הייתה גזילה של מאות רבות של ילדים במזיד".