כוננות בערב החג: במערכת הביטחון מתגברים כוחות מחשש לפיגועים

כ-50 התראות לפעולות טרור נמצאות בידי השב"כ, כאשר מירב תשומת הלב תהיה על ירושלים ובאזורי שכם וג'נין. ב-16:00 אחר הצהריים יוטל סגר על השטחים - ומספר החיילים ברחבי יהודה ושומרון יגיע לשיא של 22 גדודים

זמן צפייה: 02:13

מערכת הביטחון בכוננות שיא הבוקר (ראשון) לקראת ערב ראש השנה, ובצה"ל מדברים על 50 התראות לפיגועים. ב-16:00 אחר הצהריים יוטל סגר על השטחים, ומספר החיילים בשטחים יגיע לשיא של 22 גדודים, בתקווה שהחג יעבור ללא אירועים חריגים.

תשומת הלב של כוחות הביטחון היא על אזור שכם, לאחר שהלילה מארב יזום של כוח מסיירת גולני וכוח של גדוד 202 של הצנחנים סיכל ככל הנראה פיגוע ירי לעבר ההתנחלות הר ברכה, כאשר בהיתקלות נהרג לפחות מחבל אחד רכוב על אופנוע.

הלוחמים הציבו מארב יזום למחבלים שמכנים את עצמם "גוב האריות" ובלילות האחרונים יוצאים משכם ויורים הרבה מאוד כדורים לעבר הר ברכה. צה"ל הבחין שם בתנועה חשודה והציב את הכוח במארב. הפיגוע סוכל, לא היו נפגעים בקרב כוחות הביטחון.

באירוע אחר דווח הלילה על פלסטיני שהגיע עם מטען חבלה לתחנת הדלק בקדומים. המטען נוטרל בידי חבלן של צה"ל וגם הפיגוע הזה סוכל.

פעילות צה''ל בשטחים הלילה
פעילות צה''ל בשטחים הלילה | צילום: דובר צה''ל

אתמול סוכל ניסיון פיגוע דריסה בשומרון, כאשר רכב פלסטיני פגע בניידת תנועה של המשטרה בכביש 60 באזור המאחז חוות גלעד. חייל השיב באש לעבר המחבל וניטרל אותו. המחבל נפצע באורח אנוש ולאחר זמן קצר נקבע מותו במקום. ניידת המשטרה ניזוקה באופן קשה, ושוטר נפצע באורח קל מאוד ופונה לבית החולים מאיר בכפר סבא.

בתוך הניידת המשטרתית היה שוטר שרשם דו"ח לרכב אחר, והחייל עמד בחוץ ואיבטח אותו. הרכב הפלסטיני הגיע ממול והאיץ במהירות לעבר הניידת, והחייל שהבחין בכך ירה בו. הרכב המשיך בנסיעתו ופגע בניידת, והשוטר בן ה-45 נחבל קלות בפניו לאחר שכריות האוויר בניידת נפתחו.

פלסטיני התנגש בניידת משטרה ליד חוות גלעד
ניסיון פיגוע דריסה ליד חוות גלעד

 גם ביום הכיפורים צפוי סגר על השטחים, ולגבי סוכות עדיין מתקיימים דיונים ובמערכת הביטחון ישנה התלבטות. העיניים יהיו נשואות מחר גם לירושלים ובעיקר להר הבית, כאשר הנרטיב שמתחיל לרוץ ברשתות הפלסטיניות הוא שהישראלים מאפשרים למתפללים היהודים לשנות את הסטטוס-קוו בהר הבית.

כמו כן, בצה"ל הודיעו כי חיילים במערכים מסוימים לא ייצאו לביתם בחגים ויישארו בכוננות. בנוסף, המשטרה הודיעה כי אלפי שוטרים יתפרסו ברחבי הארץ במטרה לצמצם פיגועים ולהרתיע מחבלים.

מתפללים יהודים הר הבית יום ירושלים
מבקרים יהודים ממתינים לעלות להר הבית

בשבועות האחרונים התקיימו דיונים בצמרת המדינית בשאלת העלייה להר הבית בחגים, וההכרעה היא שאין שינוי ולא מתכוונים לצמצם את מספר היהודים העולים. במהלך פגישתו של ראש הממשלה יאיר לפיד עם עבדאללה מלך ירדן השבוע בעצרת האו"ם בניו יורק הוא עדכן אותו כי במהלך תקופת החגים תהיה עלייה במספר היהודים שיעלו להר הבית, כך מסר לחדשות 13 בכיר ישראלי שעודכן בפרטי הפגישה.

לפיד הבהיר למלך שההחלטה הישראלית בנושא לא צפויה להשתנות חרף המצב הביטחוני, והוסיף כי הוא מצפה שהירדנים יגבו את ההתנהלות ולא יאפשרו את ההסתה נגד ישראל בסוגיה הזאת.