גלנט ללוחמי נצח יהודה: "אף אחד לא ילמד אותנו על ערכים ומוסר"

שעות לפני חג הפסח, שר הביטחון סייר במוצבים בגבול עזה, ושוחח עם מפקד אוגדה 162 על ההיערכות להמשך הלחימה לפירוק חטיבות החמאס ברצועה. ללוחמי הגדוד שארה"ב צפויה להטיל עליו סנקציות אמר: "זה שחייל אחד, או שניים, או חיילים, עשו משהו לא נכון, זה לא מטיל דופי בגדוד"

זמן צפייה: 01:36

שעות לפני חג הפסח, שר הביטחון יואב גלנט סייר היום (שני) במוצבים בגבול רצועת עזה, ושוחח עם מפקדים וחיילים מגדוד 101 של חטיבת הצנחנים ומגדוד נצח יהודה של חטיבת כפיר שסוגרים את החג. ברקע הדיווחים על כך שארצות הברית צפויה להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה, בטענה להפרת זכויות אדם של פלסטינים, גלנט אמר ללוחמים: "אף אחד בעולם לא ילמד אותנו בעולם מה זה מוסר ומה זה נורמות".

"מערכת הביטחון כולה, צה״ל וגם מדינת ישראל תומכים בכם, מעריכים אתכם ומחזקים אתכם בפעולה שלכם לשמור על מדינת ישראל", אמר גלנט ללוחמי נצח יהודה שלוחמים בימים אלה בשכונת בית חאנון בצפון הרצועה, "המקום שאתם נמצאים בו בבית חאנון זה לשמור על העיר שדרות מפני פיגוע, פשיטה וכמובן ירי טילים. הגדוד נכנס בצורה טובה מאוד לפעילות".

"אני רוצה לומר לכם עוד משהו שבא על הרקע של זה שעליתם לכותרות", הוסיף שר הביטחון, "שגיאות ותקלות קורות בכל מקום שיש בו פעילות צבאית ואסור שיקרו, בוודאי לא דברים שקשורים לעניינים נורמטיביים שאסור לנהוג בהם, אבל זה שחייל אחד, או שניים, או חיילים עשו משהו לא נכון, זה לא מטיל דופי בגדוד. הגדוד הוא מסגרת לוחמת, שעושה את העבודה שלה ברמה גבוהה מאוד. אם יש מישהו שקורה איתו משהו, אנחנו מטפלים בו, אף אחד לא ילמד אותנו בעולם מה זה מוסר ומה זה נורמות".

שר הביטחון יואב גלנט בגבול עזה
שר הביטחון יואב גלנט בגבול עזה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

עוד אמר גלנט ללוחמי נצח יהודה: "אנחנו נלחמים נגד שבעה צבאות, או שבעה ארגוני טרור, בעת הזאת - בעזה, בלבנון, בסוריה, ביהודה ובשומרון, בעירק, בתימן וגם באיראן - אנחנו נלחמים נגד כולם ועומדים בפרץ, באמצעות כל הכוחות שלנו. ואנחנו נעשה כל מה שנדרש על מנת להגן על אזרחי המדינה הזאת, כל מה שנדרש. צבא ההגנה לישראל ומערכת הביטחון ניצבים מאחוריכם בביצוע המשימות שלכם ויודעים שאתם מסכנים את החיים על מנת להגן על אזרחי ישראל ואנחנו נדבוק בערכים שלנו, שהם ערכים של צבא יהודי ברוח כל מה שהמסורת שלנו מחנכת אותנו מצד אחד, והפקודות והחוק במדינת ישראל קובעים מצד שני".

"אנחנו שואפים להכניס אוכלוסיות דתיות וחרדיות לתוך המערכת הצבאית, אני חושב שיש לזה פוטנציאל מאוד גדול, יש הרבה מאוד אנשים שרוצים להתגייס. יש סיבה מיוחדת שהגדוד הצליח ומהווה מגדלור לכל האנשים שרוצים ללכת בעקבותיכם. ואני חושב שיש עשרות אלפים בני האוכלוסייה החרדית שרוצים לשרת בצה"ל, אנחנו רוצים לסמן דרך, לכן יש חשיבות מיוחדת שתצליחו מעבר לכל גדוד אחר גם בסמל ובדרך הזאת. חג שמח לכם ולמשפחות, ושנזכה בעזרת השם לזה שיהיו לנו בשורות טובות גם בחג הזה וגם לאחריו".

שר הביטחון יואב גלנט בגבול עזה
שר הביטחון יואב גלנט בגבול עזה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון יואב גלנט בגבול עזה
שר הביטחון יואב גלנט בגבול עזה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בהמשך, השר נפגש עם מפקד אוגדה 162, תת-אלוף איציק כהן, ושוחח עימו על היערכות האוגדה להמשך הלחימה לפירוק חטיבות החמאס ברצועת עזה. ללוחמי הצנחנים אמר גלנט: "אנחנו בערב פסח וחצי שנה במלחמה, וזאת המשימה שלכם, משימת הדור - בדור שלכם כלוחמים ושלנו כמי שמנווטים את המערכה הזאת, כל אחד ברמה שלו. אנחנו בוטחים בכם וסומכים עליכם כי ראינו איך אתם פועלים - גם ב-7.10 כשהלוחמים הגיעו מכל מקום כולל לכאן לכיסופים ונלחמו ולצערי גם נפלו, עבור ללחימה שלכם בעזה וללחימה בח׳אן יונס, ועכשיו בקרב ההגנה ובהיערכות למשימות נוספות".

"אני אומר לכם - יהיו משימות נוספות, זה יכול להיות בדרום, כאן בגזרה, וזה יכול להיות בצפון. תהיו מוכנים לכל הפעילויות, תנצלו את הזמן, יש לכם הרבה ניסיון, הרבה יותר מכל מי שהיה בעשרות השנים האחרונות במצב שלכם, כי נלחמתם, ועברתם דרך הלחימה, בכל המקומות, וראיתם מהי הלחימה, ותמיד תזכרו שהמשימה הבאה נראית אחרת".

"היום יש לכם את הזכות לשמור על חירות עם ישראל בארצו, זה לא דבר פשוט", סיכם גלנט, "אלפי שנים ליהודים לא היתה את היכולת הזאת, היום יש לנו את היכולת להגן על עצמנו בכוחות עצמנו - זה מוטל עליכם ואנחנו סומכים עליכם".

שר הביטחון יואב גלנט בגבול עזה
שר הביטחון יואב גלנט בגבול עזה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בצה"ל התייחסו אתמול לכוונה של ארצות הברית להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה, והודיעו כי העניין אינו מוכר להם - וכי הוא ייבחן במידה ותתקבל החלטה על ידי הממשל האמריקני. "צה"ל פועל ויוסיף לפעול לבדיקת כל אירוע חריג באופן ענייני ובהתאם לדין", נמסר בהודעת דובר צה"ל. עוד נמסר בגיבוי לחיילי הגדוד: "לוחמי גדוד "נצח יהודה" משתתפים במלחמה ברצועת עזה, באומץ ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכי ורוח צה״ל ועקרונות הדין הבינ"ל. לאורך השנים האחרונות, לוחמי הגדוד נמצאים בליבת העשייה המבצעית מסביב לשעון, כדי לשמור על ביטחון אזרחי מדינת ישראל, לצד היותו גדוד מוביל בשילוב חרדים לוחמים בצה"ל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את ההחלטה המסתמנת: "בשעה שחיילינו נלחמים במפלצות הטרור, הכוונה להטיל סנקציה על יחידה בצה"ל זה שיא האבסורד ושפל ערכי". ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "הסנקציות האמריקאיות על גדוד נצח יהודה הן שגיאה ועלינו לפעול כדי לבטלן".

"מקור הבעיה אינו בדרג הצבאי אלא בדרג המדיני", הוסיף לפיד, "העולם מבין ויודע שהשר בן גביר אינו מעוניין שהמשטרה תאכוף את החוק באיו״ש והשר סמוטריץ׳ לא מתנגד לטרור היהודי ולהתפרעויות המתנחלים הקיצונים. התוצאה היא פגיעה חמורה במעמדה של ישראל כמדינת חוק ושחיקה חמורה נוספת במעמדנו הבינלאומי. חיילי צה״ל ומפקדיו הם הראשונים להפגע ממדיניותה המופקרת וכשלונה המדיני של הממשלה".