הרמטכ"ל על חוק הגיוס: "כולם צריכים להגן על הבית"

בתום סיור בגבול רצועת עזה, רב-אלוף הלוי קבע: "יש לנו הזדמנות היסטורית להרחיב את מקורות הגיוס לצה"ל בשעה בה הנחיצות לכך היא גבוהה מאוד". בנוגע להמשך הפעילות ברצועה אמר: "אם לא נמשיך לתקוף את חמאס בנחישות, יהיה קשה מאוד לסיים את המלחמה". בהצהרה משלו, לפיד הצטרף לביקורת על חוק הגיוס - וקרא לגנץ ואיזנקוט להתנגד לו: "לא יכול להיות ששני רמטכ"לים לשעבר יעמדו מנגד כשפוטרים מגיוס מאות אלפי צעירים שצה"ל זקוק להם"

זמן צפייה: 08:07

הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, סייר היום (שלישי) בגבול רצועת עזה ומסר לאחר מכן בהצהרה, במהלכה התייחס במרומז לחוק הגיוס של הקואליציה, שמעורר סערה בעקבות הכבדת הנטל על המשרתים. "בימים מאתגרים אלה, יש דבר אחד ברור מאד - כולם צריכים להתגייס להגנה על הבית. זוהי תקופה אחרת, מה שהיה לפניה נכון שייבחן שנית", קבע רא"ל הלוי, והוסיף: "צה"ל תמיד שאף להביא לשורותיו את כל חלקי החברה הישראלית. המלחמה הזו ממחישה את הצורך לשנות. יש לנו הזדמנות היסטורית להרחיב את מקורות הגיוס לצה"ל בשעה בה הנחיצות לכך היא גבוהה מאוד".

בהמשך הצהרתו, רא"ל הלוי אמר התייחס להמשך המלחמה: "אם לא נמשיך לתקוף את חמאס בנחישות, יהיה קשה מאוד לסיים את המלחמה בהשבת החטופים. אנחנו מאוד נחושים להשיב הביתה את 134 החטופות והחטופים. נמשיך לפעול בכל מקום שיש בו טרור - ואין לנו שום כוונה לעצור. יש לנו עוד עבודה להשלים באזורים שלא היינו בהם וגם באלה שכבר ביקרנו בהם. יש לנו תכניות ואנחנו נבחר את העיתוי הנכון לממש אותן".

בפתח דבריו שב הרמטכ"ל על הערכתו לפיה המלחמה עתידה להיערך זמן רב, אך הודיע כי היא "משנה את פניה", ואמר: "מהתחלה קשה וכואבת, בלמנו את התוקפנות במחיר גבוה, התעשתנו ויצאנו להתקפה איכותית ועוצמתית ונמשיך אותה עד להשלמת מטרות המלחמה. בעשרות השנים האחרונות לא היה צבא שתמרן באזור כה בנוי וצפוף, לגובה ומתחת לפני הקרקע. חיילי צה"ל מתמודדים עם זה בהצלחה רבה וההישגים הצבאיים יוצאי דופן". עוד אמר: "אנחנו מתקדמים על-פי התכנית, ההישגים עד כה גבוהים משחשבנו ביציאה לדרך".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402131917' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='סיור הרמטכ"ל הלוי בגבול עזה' poster='' kid='1_r0kt3vd0' duration='33']

המטכ"ל הרצי הלוי בגבול רצועת עזה
צילום: דובר צה"ל
המטכ"ל הרצי הלוי בגבול רצועת עזה
המטכ"ל הרצי הלוי בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

עוד עדכן הרמטכ"ל כי צה"ל חוזר לפעול בצפון הרצועה, במקומות בהם חמאס מרים את ראשו מחדש. "אנחנו משתמשים במודיעין שמצאנו בשטח, בחקירות של המחבלים הרבים ששבינו, וחוזרים בפעם השנייה וגם השלישית ליעדים אחרים, הורגים עוד אויב ומשמידים עוד תשתיות טרור כדי להעמיק את ההישג", אמר.

בהתייחסות ללחימה בדרום הרצועה ובח'אן יונס, הלוי הוסיף: "אנחנו מגיעים למקומות שהאויב לא דמיין שנגיע אליהם. משמידים את כל הנכסים האסטרטגיים של חמאס בעיר שנחשבה לבירת הטרור של הארגון. חיסלנו עד כה למעלה מ-10,000 מחבלים, בהם מפקדים רבים. זוהי המשמעות של לפרק את חמאס".

"כולם צריכים להתגייס להגנה על הבית", הרמטכ"ל עם לוחמים בגבול עזה
"כולם צריכים להתגייס להגנה על הבית", הרמטכ"ל עם לוחמים בגבול עזה | צילום: דובר צה"ל

לאחר שקבע כי הישגי הלחימה "גבוהים מאוד", הדגיש רא"ל הלוי כי נותרה "דרך ארוכה" - וחזר על מטרות המלחמה: "אנחנו צריכים לפגוע בהנהגה הבכירה, להרוג עוד ממפקדי האויב ומפעיליו, להחזיר את התושבים לבתיהם בביטחון, ולהחזיר את כל החטופים הביתה - משימה עליונה וחובתנו המוסרית".

בהמשך התייחס למבצע החילוץ ההירואי של פרננדו מרמן ולואיס הר. "במבצע נועז, חילצנו מלב רפיח את פרננדו ולואיס, אחרי 129 ימים מאז שנחטפו באכזריות על ידי חמאס", אמר הרמטכ"ל, "זה היה לילה מורכב ומתוח. הנכונות של הלוחמים להתייצב מול הסיכון, מעוררת גאווה גדולה. אני מלא הערכה ללוחמי הימ"מ, שירות ביטחון כללי וצה"ל. אני מלא הערכה לשותפיי לקבלת ההחלטות המבצעיות. כשצריך לקבל החלטות כה מורכבות - המפקדים בשב"כ ובימ"מ הם האנשים שאיתם אתה רוצה לעשות את זה". עוד הוסיף: "היו עוד מבצעים שלא צלחו או נכשלו, אבל אנחנו לא נפסיק לנסות ונעשה את זה באחריות רבה".

בסיום דבריו התייחס הלוי לעובדה כי לוחמים רבים משרתים ברצף מאז 7 באוקטובר, עם הפסקות אחדות בלבד: "במלחמה קיים מתח בין המשימות המבצעיות בשטח לבין הצורך של הכוחות להתרענן. אנחנו יודעים שזה חשוב להמשך התפקוד של הלוחמים בשדה הקרב. אנחנו דואגים להם, מטפלים בהם ובעיקר מסבירים להם. זוהי האחריות שלנו כמפקדים וזה חלק מהמשימה, והיכן שצריך לתקן אנחנו נדע לעשות גם את זה".

מאהל החטופים מול מעון ראש הממשלה בירושלים מלחמת חרבות ברזל
מאהל החטופים מול מעון ראש הממשלה בירושלים | צילום: מטה המשפחות

לפיד מצטרף לביקורת על חוק הגיוס: "חוק ההשתמטות"

בהצהרה משלו הערב, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת על חוק הגיוס שמציעה הקואליציה ואמר: "ב-7 באוקטובר מדינה שלמה השתנתה. בבוקר הנורא ביותר למדנו דבר אחד - אנחנו פה ביחד, אם לא נחייה ביחד נמות ביחיד. יחד זה אומר שלכולנו יש את אותן חובות. הגוף היחיד שלא הפנים את זה הוא ממשלת ישראל. חוק ההשתמטות שהם פרסמו עכשיו מוכיח את זה. הנטל יגדל באופן דרמטי".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1302242012' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_zdracyuh' duration='122']

בהמשך פנה לשרים בני גנץ וגדי איזנקוט ואמר: " לא יכול להיות ששני רמטכ"לים לשעבר יעמדו מנגד כשפוטרים מגיוס מאות אלפי צעירים חרדים שצה"ל זקוק להם. לא יכול להיות שתמשיכו לשבת בממשלה שתעביר את זה". בנוסף, פנה לחברי הליכוד ויתר חברי הקואליציה: " תפעלו לפי צו מצפונכם ולפי מה שאתם אומרים לנו בחרדים הסגורים. לא יכול להיות שתשימו את הפוליטיקה לפני הביטחון ולפני עם ישראל".

"החוק הזה אומר עוד דבר - החרדים יקבלו פטור סופי מגיוס", המשיך לפיד, "ההשתמטות תהפוך לחוקית. כדי לוודא שהם לא התגייסו, הממשלה מעלה את הקצבאות שלהם. מי שלא יבוא לבקו"ם יקבל יותר כסף. זה רגע האמת של החברה הישראלית, לחוק הזה חובה להתנגד ואנחנו נתנגד אליו בכל כוחנו. כל מי שמאמין לרעיון צבא העם צריך להצטרף אלינו".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-vote-zone-clips-part-1302241924' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת לפיד' poster='' kid='1_m0ry43dz' duration='191']

לשכת גיוס
לשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בסיום דבריו, פנה יו"ר האופוזיציה לחברה החרדית: "אני קורא מפה לאחינו החרדים - לא יכול להיות שאתם לא רואים מה שהחוק הזה יעשה לחברה הישראלית. אחרי הטבח, אחרי שמאות לוחמים נהרגו והמילואימניקים נלחמים בבוץ של עזה. אני בטוח שאתם רואים את זה. התגובה האוטומטית של נציגי המפלגות החרדיות כל פעם שעולה נושא הגיוס היא שזו שנאת חרדים".