אחרי התפטרות חליוה: מי יהיה ראש אמ"ן הבא?

בצה"ל יידרשו למנות מפקד חדש לאגף המודיעין תוך כדי המלחמה. בין המועמדים - רח"ט המבצעים במטכ"ל תת-אלוף שלומי בינדר, ואלוף במיל' ניצן אלון, שמרכז את המאמץ המודיעיני להשבת החטופים. נוכח חלקו במחדל 7 באוקטובר, כלל לא בטוח שהרמטכ"ל הלוי הוא זה שיבחר את ראש אמ"ן הבא

זמן צפייה: 04:18

ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה הודיע אתמול (שני) על פרישה מצה"ל, והגיש לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי מכתב התפטרות. מדובר בקצין הבכיר ביותר בצבא שמתפטר בעקבות מחדל 7 באוקטובר, וההערכה בצה"ל היא כי צפויה שרשרת ארוכה של עזיבות והתפטרויות, כאשר מאחורי הקלעים כבר החל המרוץ לתפקיד ראש אגף המודיעין בצה"ל.

בין המועמדים ששמותיהם עלו במטה הכללי - ראש חטיבת המבצעים במטכ"ל תת-אלוף שלומי בינדר, שכיהן בעברו כמפקד סיירת מטכ"ל, מפקד עוצבת הגליל ומפקד חטיבת גולני. שמות נוספים שעל הפרק - אלוף במיל' ניצן אלון, שאמון על המאמץ המודיעיני להשבת החטופים, אלוף במיל' ליאור כרמלי, שפועל גם הוא בנושא החטופים, וכן ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר אלוף ערן ניב.

החילוף בתפקידים יתבצע תוך כדי המלחמה, משום שאלוף חליוה הודיע כי יתפטר כבר בשבועות הקרובים, עם השלמת תחקירי אירועי 7 באוקטובר והשנים שקדמו להם. כמו כן, כלל לא בטוח שהרמטכ"ל הוא זה שימנה את ראש אמ"ן הבא, נוכח האחריות שלו למחדל שהוביל לטבח.

מפקד גולני הנוכחי שלומי בינדר
תת-אלוף שלומי בינדר | צילום: דובר צה"ל
ניצן אלון
אלוף במיל' ניצן אלון | צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

חליוה החליט על ההתפטרות כבר לאחר 7 באוקטובר, והודיע על כך לרמטכ"ל בימים הראשונים למלחמה. עם זאת, החליט להמתין עם ההודעה הרשמית שסבב המהלומות עם איראן יסתיים, וחיכה שייבחר מחליף לראש חטיבת המחקר, תא"ל עמית סער.

נוספים בדרג הצבאי-ביטחוני צפויים להודיע בהמשך על פרישתם, בהם: הרמטכ"ל הרצי הלוי, מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, ראש אגף האסטרטגיה, אלוף אליעזר טולדנו, ראש אגף מבצעים, אלוף עודד בסיוק, מפקד יחידת 8200 תא"ל י', וראש שב"כ רונן בר.

ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה
ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה | צילום: דובר צה"ל

במכתב ההתפטרות ששלח לרמטכ"ל, כתב אלוף חליוה: "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. את אותו יום שחור אני נושא עימי מאז, יום-יום, לילה-לילה. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה", והוסיף כי "עם תחילת המלחמה הבעתי בפניך את רצוני לקבל אחריות ולסיים את תפקידי, וכעת, בחלוף למעלה מחצי שנה ובמקביל לתחילת התחקירים, הגיעה העת לפרוש".

עוד כתב האלוף חליוה: "הייתה לי הזכות והכבוד לשרת במשך כמעט ארבעה עשורים את מדינת ישראל ואזרחיה, כלוחם וכמפקד. עד סיום המשמרת שלי, אעשה הכל למען הכרעת חמאס ומבקשי רעתנו והחזרת כלל החטופים, השבויים והנעדרים לביתם ולאדמתם", והדגיש: "לנצח אזכור את מי ששילמו את המחיר הכבד ביותר עבור תקומת ישראל".

מכתב ההתפטרות של ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה
מכתב ההתפטרות של ראש אמ"ן | צילום: דובר צה"ל

ראש אמ"ן סיים בפנייה לדרג המדיני, וכתב: "אני משוכנע, למען מדינת ישראל, למען עם ישראל ולמען הדורות הבאים, שנכון שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, אשר תוכל לחקור ולברר באופן יסודי, מעמיק, מקיף ונוקב את כלל הגורמים והנסיבות שהובילו לאירועים הקשים".