יצחק רבין: "אין על מי לסמוך אלא על עצמנו"

ארכיון צה"ל מספק הצצה נדירה לדיוני המטכ"ל בימים שקדמו למלחמת ששת הימים, וגם להערכות המודיעיניות בתום הלחימה. "הגיע הזמן שלא נשלה עצמו שמישהו יבוא לעזרתנו", הצהיר הרמטכ"ל רבין

התדיינות מפקדים בסיני
התדיינות מפקדים בסיני | צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון / אלכס אגור, במחנה

50 שנה למלחמת ששת הימים - דיוני המטכ"ל נחשפים: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף היום (חמישי) את פרוטוקול ישיבת המטה הכללי האחרונה לפני המלחמה וכן של הישיבה הראשונה לאחר הניצחון - ומספק הצצה נדירה לדיונים הדרמטיים שהובילו לניצחון הסוחף על צבאות ערב. "הגיע הזמן שלא נשלה את עצמו שמישהו יבוא לעזרתנו", הבהיר הרמטכ"ל דאז יצחק רבין. התבטאות זו, לצד הערכות מודיעיניות נוספות, הן שהובילו לבסוף את המטכ"ל להבנה שאין מנוס מלצאת במתקפת מנע.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

''אין לנו על מי לסמוך''. הרמטכ''ל רבין
''אין לנו על מי לסמוך''. הרמטכ''ל רבין | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון / בני הדר, במחנה

בישיבת המטכ"ל האחרונה לפני פרוץ המלחמה, שהתקיימה ב-19 במאי 1967, סקרו בכירי המטכ"ל את מכלול האיומים מצד מדינות ערב והדגישו את המעורבות המקיפה של הסובייטים שתמכו במדינות ערב. הרמטכ"ל רבין העריך כי המתקפה של מדינות ערב תהיה כוללת ומשולבת של צבאות מצרים, סוריה וירדן, וביקש שכלל מערכות הצבא יהיו ערוכות לתרחיש של מלחמה כוללת.

במהלך הדיון העריך ראש אמ"ן, אהרון יריב, כי ייתכן ויש אינטרס סובייטי ישיר בליבוי המתיחות באזור. "לפי התרשמויות מן הידיעות שבידינו, יש כנראה עמידה סובייטית מאחורי מצרים וסוריה", תדרך יריב. "התחמקותו של הנציג הסובייטי באו"ם מפגישה עם הנציג האמריקני לבטח רק מגבירה החשדות".

בהמשך, כשנשאל לגבי עמדת מדינות המערב לקראת התלקחות אפשרית באזור, השיב רבין כי מסתמן שישראל נותרה לבדה במערכה. "הגיע הזמן שלא נשלה עצמנו שמישהו יבוא לעזרתנו", הבהיר רבין. "אין לנו על מי לסמוך אלא על עצמנו. אני מציע שכל מי שיבנה על מישהו אחר - יראה את עצמו טועה".

רבין הדגיש בפני קציניו כי למרות שישראל אינה מעוניינת במלחמה, עליה להיערך לה. "אני רוצה שכל מפקד וכל חייל, עד האחרון שבהם, ידעו שנערכים אנו למלחמה - לא אימונים ולא תרגילים", הבהיר. "הצבא צריך לדעת שהוא ערוך למלחמה ובשביל זה נקראו האנשים. לא בחרנו במלחמה זו, אבל נערכנו אליה. העניין עתה הוא הרציני ביותר שאני זוכר".

''נערכים אנו למלחמה''. ביקור בגבול הצפון
''נערכים אנו למלחמה''. ביקור בגבול הצפון | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון / אלכס אגור, במחנה

"אין להניח שבחודשים הקרובים יצאו צבאות ערב להתקפה"

כחודש לאחר אותה ישיבה ושבוע לאחר הניצחון במלחמה, התכנס המטכ"ל פעם נוספת על מנת לדון בהערכת המודיעין שלאחר הלחימה. ראש אמ"ן יריב העריך כי מנהיגי ערב מתאחדים בעקבות ההפסד וכי הם מוכנים לראות בשליט המצרי ג'מאל עבד אל-נאצר בתור מנהיגם. "הייתי אומר שאין להניח שבמשך החודשיים-שלושה הקרובים יצאו צבאות ערב עלינו להתקפה", העריך אז ראש אמ"ן.

עוד הוסיף יריב כי "למי שצריך להתייחס בחשד זה לסורים. למה? כי הם סורים". אלא שאלוף פיקוד הדרום, ישעיהו גביש, התנגד להערכה זו. גם אלוף פיקוד הצפון, דוד (דדו) אלעזר, התנגד לעמדתו של יריב והעריך כי "הסורים נפגעו הרבה יותר ממה שאנחנו מעריכים".

האיום המרכזי אחרי המלחמה - הרוסים
האיום המרכזי אחרי המלחמה - הרוסים | צילום: ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

בישיבה נוספת שהתקיימה שבועיים לאחר מכן, דנו בכירי המטכ"ל בסכנת ההתערבות הסובייטית במזרח התיכון והעריכו כי עדיין מרחף האיום מצד ברית המועצות. ראש אמ"ן יריב הודה כי ידוע מעט מאד על הסובייטים, אך זה לא מנע מחלק מהבכירים להפגין שאננות ואף זלזול מפני האיום.

''אני לא נבהל מהרוסים''. מיג 21
''אני לא נבהל מהרוסים''. מיג 21 | צילום: רויטרס

"אני לא נבהל מטייסים רוסים", הצהיר ראש אג"ם, עזר ויצמן בעל העבר הזוהר בחיל האוויר. "הטייס הרוסי הוא טייס, וכל טייס ממוצע ישראלי הוא טוב לפחות כמה מונים מהם. חיל האוויר שלנו החזיר את פאר חיל האוויר לעולם". אלא ששר הביטחון דאז, משה דיין, חלק על ויצמן והבהיר כי יש להתייחס ברצינות לכך שיש איום רוסי: "איננו נמצאים בסוף המערכה המדינית ולא מן הנמנע שגם לא בסוף המלחמה הפיזית".