דיווח: מגעים להסרת המגנומטרים

יממה לפני תפילות יום השישי בו נקראו פלסטינים להגיע למתחם בהמוניהם, העיתון הערבי "א-שרק אלאוסט" דיווח כי מתנהלים מגעים בינלאומיים בניסיון לפתור את המשבר

זמן צפייה: 01:59

בזמן שבישראל מתנהלים דיונים כדי לנסות למצוא פתרון למתיחות בהר הבית סביב הצבת גלאי המתכות, העיתון הערבי "א-שרק אלאוסט" דיווח הבוקר (חמישי) על מתווה שמתגבש בעקבות מגעים בינלאומיים בהם מעורבת ארה"ב לפתרון המשבר: שערי הבידוק שהוצבו בשערי הכניסה למתחם יוסרו - אך הבדיקה הביטחונית תימשך.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מתפללים פלסטינים בתפילת מחאה מחוץ להר הבית
מתפללים פלסטינים בתפילת מחאה מחוץ להר הבית | צילום: חדשות 2

האחראי על סוגית ירושלים בפת"ח, חאתם עבד אלקאדר, אמר כי ארה"ב לוחצת על ישראל לקבל הפשרה, שהתגבשה בתיווך ירדני. לדבריו, הצד הפלסטיני מסכים לכך שתתבצע בדיקה של אנשים או תיקים חשודים - אך בדיקה של כל אדם המעוניין להיכנס להר הבית אינה מקובלת ולא תהיה לכך הסכמה מצד הפלסטינים. עוד הוסיף הבכיר הפלסטיני כי על ישראל לקבל החלטה סופית בנדון עד שעות הערב. בישראל טרם הגיבו לדיווח.

סוגיית שערי הבידוק עומדת בלב הדיונים שמקיים ראש הממשלה מהונגריה עם גורמי הביטחון בסוגיית המצב הכולל בהר הבית. אתמול דווח כי ייתכן שנמצאה פשרה בצד הישראלי, לפיה הבדיקות בגלאי המתכות יהיו סלקטיביות, כלומר השוטרים יחליטו מי דרוש לבדיקה, והשאר יוכלו לעבור מהצדדים ללא בידוק.

ארה''ב פועלת לפתרון המשבר
ארה''ב פועלת לפתרון המשבר | צילום: חדשות 2

עם זאת, טרם ידוע אם הווקף יסכים לפשרה הזו. במערכת הביטחון יודעים שהזמן הולך ואוזל, שכן ביום שישי הקרוב צפויים להגיע אלפים לתפילה בהר הבית. בשב"כ מוכנים לוותר כליל על גלאי המתכות, אולם המשטרה והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן תמימי דעים בצורך בהם, על מנת לוודא שהבאים בשערי הר הבית אינם חמושים. הערב צפוי להתקיים דיון נוסף בהשתתפות ראש הממשלה, בו אולי ייתקבלו החלטות, או לפחות יעלו הצעות נוספות בדרך לפתרון הבעיה הסבוכה.

אמש אמר חבר הקבינט השר נפתלי בנט כי הוא "משוכנע שראש הממשלה יעמוד חזק, לא יוותר ולא יתקפל בפני הלחץ הבינלאומי שקורא להסיר את העמידה הביטחונית של מדינת ישראל על הר הבית".

ארה"ב: "מודאגים מאוד מהמתיחות"

בתוך כך פרסם הלילה הבית הלבן הצהרה רשמית בו ארה"ב הביעה את דאגתה מפני ההסלמה המסתמנת בהר הבית וקראה לישראל לשתף פעולה עם ירדן כדי למצוא פתרון שיבטיח את ביטחון הציבור ואת המשך הסטטוס קוו.

"ארה"ב מודאגת מאוד מהמתיחות סביב הר הבית, מקום המקודש ליהדות, לאסלאם ולנצרות, וקוראת למדינת ישראל ולממלכה ההאשמית של ירדן להוריד את המתיחות ולמצוא פתרון שיבטיח את ביטחון הציבור ואת המשך הסטטוס קוו", נמסר. "ארה"ב תמשיך לערוב מקרוב אחר ההתפתחויות".

המונים נקראו להגיע מחר להר הבית
המונים נקראו להגיע מחר להר הבית | צילום: הרשימה המשותפת

הדיווח בא על רקע הכרזת הפתח על יום שישי הקרוב כעל "יום זעם" במחאה על הנעשה במסגד אל-אקצא. הפלסטינים נקראו להגיע אל נקודות החיכוך כדי להתעמת עם כוחות הביטחון והמופתי של ירושלים קרא לערוך תפילה המונית סביב הר הבית ולא להיכנס למתחם במחאה על הצבת גלאי המתכות בשערי הכניסה להר הבית.