עשרות מפקדים לרה"מ ולשרים: "חוק הגיוס - פגיעה חמורה בביטחון"

עשרות מפקדים במילואים כתבו לנתניהו ולשרים כי קידום מתווה חוק הגיוס הנוכחי בביטחון המדינה באופן חמור". לדבריהם, "הפגיעה האנושה בעיקרון צבא העם, הגברת השחיקה, המכה למוטיבציה, הפגיעה בסד"כ וביכולות הביצוע - הכול מונח לפניכם. לא תוכלו לומר 'לא ידענו'"

פשקוויל בשכונת מאה שערים שבירושלים המזהיר מגיוס חרדים
פשקוויל בשכונת מאה שערים שבירושלים המזהיר מגיוס חרדים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עשרות מפקדים במילואים שיגרו היום (שלישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט, ראש המל"ל צחי הנגבי וחברי הקבינט המדיני-ביטחוני, שבו הם מתריעים מקידום מתווה חוק הגיוס.

"אנחנו מבקשים להודיע ולהתריע כי המתווה המוצע פוגע בביטחון המדינה באופן חמור", כתבו המפקדים - והוסיפו: "הפגיעה האנושה בעיקרון צבא העם, הגברת השחיקה, המכה למוטיבציה, הפגיעה בסד"כ וביכולות הביצוע - הכול מונח לפניכם. לא תוכלו לומר 'לא ידענו'. אנחנו סומכים עליכם שתעשו את הדבר הנכון עבור המדינה וביטחונה".

• לקריאת המכתב המלא לחצו כאן

"אנו דורשים מכם, האנשים האחראים מכוח החוק ומתוקף סמכותכם על הפעלתנו בשגרה ובחירום, לעמוד איתן ולמנוע כל מתווה גיוס אפלייתי ופוגעני מעין זה. דברים חייבים להיאמר, וזעקת חיילינו
חובה שתשמע", כתבו המפקדים, והמשיכו: "מתווה המילואים המתוכנן הוא אי-שיוויוני בצורה קיצונית, ומנסה לפתור את הצורך בחיילים נוספים בצורה הקלה ביותר עבור הפוליטיקאים – הגברת העומס על המעטים שכבר משרתים".

עוד נכתב כי "מעבר לצד הערכי החשוב, החשש הוא כי מערך המילואים לא יוכל לעמוד בדרישות, עד כדי קושי באיוש משימות. ביטחון המדינה והלכידות החברתית בה נמצאים תחת אחריותכם הישירה". המפקדים כתבו כי הם "דורשים לשנות את חוק הגיוס, ואת מתווה המילואים בתוכו, באופן כזה שתהיה בו חלוקה שיוונית בנטל השירות הצבאי, הלאומי והאזרחי. המתווה חייב להבטיח כי כלל הציבורים בישראל יסכנו את חייהם ויתרמו למדינה באפיקים מגוונים, ושלא נהיה אנחנו ובעיקר חיילינו, אלו הנושאים לבדנו בעול".

רה"מ בנימין נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
רה"מ בנימין נתניהו והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: רויטרס / יונתן זינדל, פלאש 90

בניסיון לפתור את משבר חוק הגיוס, ראש הממשלה נועד היום עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. בתום הפגישה, אודותיה פורסם לראשונה בחדשות 13, רה"מ הציע לקבוע יעד גיוס של 2,500 חרדים בשנה. עם זאת, בלשכת נתניהו הכחישו, וטענו כי זהו מספר המתגייסים החרדים כיום - ולא היעד. הפגישה התקיימה אחרי שישיבת הממשלה נדחתה, בעקבות התנגדות החרדים לשינויים שהוצעו במתווה החוק.

השינויים שדרשה בהרב-מיארה כללו הכנסת יעדים מספריים לגיוס חרדים, והחמרת הסנקציות הכלכליות לסנקציות אישיות במקום סנקציות כלליות על הישיבות. בעקבות מכתב ההתראה ששלחה מוקדם יותר השבוע היועמ"שית למזכיר הממשלה עבדו בקואליציה על מתווה חדש, שטיוטתו פורסמה אתמול, ולפיה גיל הפטור לא יעלה ל-35. השר בני גנץ חזר על עמדתו, ואמר כי הוא מתנגד גם למתווה המתוקן של חוק הגיוס: "אנחנו רוצים בהסכמות – אבל כאלו שיביאו פתרון הוגן לגיוס לשירות לכולם".

משרד האוצר
מטה משרד האוצר בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, היועץ המשפטי של האוצר, עו"ד אסי מסינג, יצא הבוקר נגד מתווה החוק, ובמכתב ששיגר ליועצת המשפטית של משרד רה"מ עו"ד שלומית ברנע-פרגו הוא טען כי החוק "ינציח את האפליה הקיימת, לא יטיל סנקציות משמעותיות על מפרי החוק, לא ייתן מענה לצרכי הצבא ויפגע בהשתלבות החרדים בעבודה". לעמדתו עשוי להיות משקל דרמטי לקראת הדיון בבג"ץ, כאשר אמש אמרו גורמים משפטיים כי גם השינויים שנעשו במתווה לא יספיקו כדי להגן עליו בבג"ץ.

במכתב של עו"ד מסינג פורטו התייחסויות גורמי המקצוע במשרד האוצר למתווה הגיוס הנוכחי. בין היתר נכתב כי ההצעה לוקה בחסר היות שאינה נוקבת ביעדי גיוס ספציפיים, ואינה מציעה תמריצים כלכליים אפקטיביים לגיוס. "תמריצים מסוג זה עשויים לבוא לידי ביטוי במניעת הזכאות להטבות ממשלתיות בהיעדר פטור משירות מצה"ל", נכתב.