יסייעו בתקיפה באיראן? נרכשו 4 מטוסי תדלוק מארה"ב

מטוסי התדלוק, מדגם KC-46A של "בואינג", נרכשו בסך של 927 מיליון דולר עבור חיל האוויר. הם אמורים להגיע לישראל ב-2025. בכירים ישראלים אמרו לרויטרס כי למטוסים חשיבות עליונה "עבור תכנון מהלכים צבאיים גדולים, כגון תקיפת מתקני הגרעין של איראן"

מטוס התדלוק של "בואינג"
מטוס התדלוק של "בואינג" | צילום: (US Air Force photo by Ethan Wagner

ישראל חתמה על עסקת רכישה בסך 927 מיליון דולר של ארבעה מטוסי תדלוק של "בואינג", מדגם KC-46A, עבור חיל האוויר. לפי דיווח שפרסמה היום (חמישי) סוכנות הידיעות רויטרס, המטוסים אמורים להגיע לישראל ב-2025. עוד דווח כי בכירים ישראלים אמרו כי המטוסים הם בעלי חשיבות עליונה "עבור תכנון מהלכים צבאיים גדולים, כגון תקיפת מתקני הגרעין של איראן".

על-פי הודעת החברה, "המטוס, הנחשב למטוס התדלוק המתקדם בעולם, כבר נמצא בשימוש חיל האוויר האמריקני, שרכש מחברת בואינג 179 מטוסים כאלה, שמתוכם כבר סופקו לו 62 מטוסים. עד כה ביצעו המטוסים הללו אלפי גיחות מבצעיות ותדלוקים אוויריים בשירות חיל האוויר האמריקני. בנוסף, סופקו 2 מטוסים כאלה לחיל האוויר היפני. ישראל תהיה המדינה השלישית להצטייד בהם.

על ההסכם חתמו ראשי משרד ההגנה האמריקני למול יצרנית המטוס, חברת בואינג, והוא ייעשה במימון של כספי הסיוע האמריקני לישראל. בכירים ישראלים לרויטרס: "המטוסים, שעתידים להיות מסופקים לחיל האוויר החל מ-2026-2025, מיועדים להחליף את מטוסי התדלוק מסוג בואינג 707 ("ראם") הנמצאים השימוש חיל האוויר הישראלי מזה שנים רבות. בחודש מרץ 2020 אישרה ממשלת ארה"ב מכירה לישראל  של 8 שמונה מטוסים מדגם זה, לאחר חתימת החוזה עומדת לממשלת ישראל אופציה לרכישת עוד 4 מטוסי תדלוק נוספים".

"במסגרת החוזה שנחתם, תספק חברת בואינג גם שירותי תמיכה במתדלקים, תחזוקה ותיקונים, לוגיסטיקה וסיוע אחר להתאמת המטוסים לצרכים של ישראל, באופן שיבטיח מוכנות מלאה לביצוע משימותיו עבור חיל האוויר הישראלי".

"אספקת מטוסי התדלוק מדגם בואינג ה-KC-46, הנחשב למטוס התדלוק המתקדם בעולם, תאפשר לחיל האוויר הישראלי לבצע תדלוק אווירי לכל המטוסים הנמצאים בשימוש החיל, וכן לבצע משימות אוויריות נוספות כמו הטסת כוחות, ניהול שליטה ובקרה ועוד. במטוס מותקנת המערכת המתקדמת בעולם לתדלוק אווירי, לצד מערכות הגנה מתקדמות ועוד".

שר הביטחון גנץ בביקור בטייסת המתדלקים של סנטקום בטמפה, פלורידה
שר הביטחון גנץ בביקור בטייסת המתדלקים של סנטקום בטמפה, פלורידה | צילום: U.S. Central Command, Sgt. John Onuoha.

שר הביטחון בני גנץ הגיב לדברים: "אני מודה למשרד ההגנה האמריקני על החתימה מול בואינג על עסקת המתדלקים החשובה לביטחון ישראל, אותה התחלתי לקדם לפני כשנתיים מכספי הסיוע האמריקני, כולל ההקדמה של מימוש כספי הסיוע שבוצעה בתיאום עם משרד האוצר והמשפטים. לאחר החתימה של משרד הביטחון עם משרד ההגנה האמריקני בחודש דצמבר, כעת התהליך הושלם ויצא לדרך".

"מטוסי התדלוק שאנו רוכשים, ביחד עם רכש טייסת ה-f35 החדשה, מסוקי התובלה, הצוללות והחימושים המתקדמים - ישמשו את צה"ל מול האתגרים העצומים, הקרובים והרחוקים, שעומדים לפתחנו. זוהי עוד הוכחה לברית וליחסים האסטרטגיים של מערכת הביטחון הישראלית והאמריקנית".

שר הביטחון גנץ בביקור בטייסת המתדלקים של סנטקום בטמפה, פלורידה
שר הביטחון גנץ בביקור בטייסת המתדלקים של סנטקום בטמפה, פלורידה | צילום: U.S. Central Command, Sgt. John Onuoha.

עידו נחושתן, נשיא "בואינג ישראל", הסביר: "חתימת החוזה לרכישת ארבעת מטוסי התדלוק, מהווה ציון דרך חשוב בחיזוק הזרוע הארוכה של מדינת ישראל לשנים רבות קדימה. חברת בואינג גאה להיות שותפה רבת שנים לבניין כוחה של מדינת ישראל ולחיזוק יכולותיו הצבאיות של צה"ל וחיל האוויר הישראלי. מטוסי התדלוק החדישים יהוו תרומה חשובה ומשמעותית ליכולות האסטרטגיות של צה"ל וחיל האוויר".