ההיערכות למבצע ברפיח: ראש שב"כ והרמטכ"ל ביקרו בקהיר

גורם צבאי בכיר אמר כי "צה"ל השלים את ההכנות למבצע ברפיח" וכי כעת "ממתינים להחלטת הדרג המדיני". מבצע פינוי האוכלוסייה צפוי להימשך כחודש, משרד הביטחון כבר רכש 40 אלף אוהלים. הרמטכ"ל וראש שב"כ קיימו דיונים בקהיר

זמן צפייה: 06:38

לאחר הבטחותיו החוזרות והנשנות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וברקע הלחץ הנמשך שמפעיל ממשל ביידן, ישראל מגבירה את ההיערכות לפעולה צפויה ברפיח - שתחייב פינוי של תושבים עזתים צפונה. אחר הצהריים (רביעי) אמר גורם צבאי בכיר לרויטרס כי "הושלמו ההכנות למבצע, בצה"ל ממתינים לאישור הדרג המדיני". בתוך כך, הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שב"כ, רונן בר, ערכו דיונים היום בקהיר - על מנת לתאם את המבצע הצבאי ברפיח עם המצרים, הגובלים באזור זה. כמו כן, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר.

במסגרת ההיערכות לפעולה, הוקמו בימים האחרונים עשרות אלפי אוהלים, במטרה לקלוט את הפליטים שיפונו בטרם לוחמי צה"ל ייכנסו לעיר האחרונה ברצועה שנותרה תחת שליטה מלאה של חמאס. מקור ישראלי ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס מסר כי נתניהו ושרי קבינט המלחמה מתכוונים לאשר בשבועיים הקרובים את מבצע הפינוי, שצפוי להימשך חודש.

במהלך חצי השנה האחרונה, התמקמו ברפיח כמיליון פליטים פלסטינים שנמלטו מאזורי הלחימה. גורלם של העזתים הרבים בעיר מעורר חשש במדינות המערב, וכן בקהיר - שכבר הודיעה כי לא תאפשר כניסה של פליטים עזתים לשטח מצרים.

בעקבות הלחצים שהופעלו על ישראל, ובתום שיחות ארוכות עם הממשל האמריקני, משרד הביטחון רכש כ-40 אלף אוהלים המסוגלים להכיל בין 10 ל-12 בני אדם. בתמונות שפורסמו בימים האחרונים מהרצועה ניתן לראות שורות של אוהלים לבנים מרובעים שכבר מוקמו, ביניהם צילומי לווין שתיעדה חברת Maxar Technologies ופורסמו ב"וושינגטון פוסט" - נראים אוהלים רבים פרוסים סמוך לח'אן יונס ורפיח.

בתמונה העליונה: צילום לווין של שטח סמוך לרפיח. בתחתונה: מחנה אוהלים - באותו השטח
בתמונה העליונה: צילום לווין של שטח סמוך לרפיח. בתחתונה: מחנה אוהלים - באותו השטח | צילום: Maxar Technologies/AFP/Getty Images
בתמונה העליונה: צילום לווין של שטח סמוך לרפיח. בתחתונה: מחנה אוהלים - באותו השטח
בתמונה העליונה: צילום לווין של שטח סמוך לרפיח. בתחתונה: מחנה אוהלים - באותו השטח | צילום: Maxar Technologies/AFP/Getty Images

איה, פלסטינית בת 30 שנמלטה לרפיח, בה היא מתגוררת עם משפחתה בבית ספר, סיפרה לרויטרס כי היא שוקלת לעזוב את העיר - למרות חששותיה מפני הסכנות שבדרך. עוד סיפרה כי כמה משפחות עזתיות כבר נטשו את רפיח לטובת מחנות הפליטים.

בצה"ל מעריכים כי פעולה ברפיח תתרום למאמצי החיסול של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. בנוסף, אחרי שהגדודים בעיר הדרומית, הכוללים כ-4000 מחבלים, יפורקו – ניתן יהיה להכריז שרוב רובו של הכוח הצבאי של חמאס פורק.

רפיח, רצועת עזה
רפיח, רצועת עזה | צילום: רויטרס
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

עם סיום הפעולה הצבאית ברפיח, ישראל צפויה לפעול בניסיון לעצב הסדר ביטחוני חדש ברצועת עזה, אשר ישמר חופש פעולה ביטחוני ישראלי. בשלב מאוחר יותר, ייתכן שלא יהיה מנוס מדיון אודות השלטון האזרחי שיחליף את חמאס בעזה. בדרג המדיני בירושלים ישנה הבנה כי שליט פלסטיני הוא זה שיחזיק ברצועה, ולא מדינה זרה כזו או אחרת.

ביום שבת פורסם במהדורת השבת כי שבועות לאחר שראש הממשלה נתניהו הודיע כי אושרו תוכניות לפעולה קרקעית ברפיח ופינוי האוכלוסייה מהעיר, ישראל הציגה לארצות הברית את התוכנית לפינוי התושבים.