הרמטכ"ל נגד האיסור על קצינה להנחות טקס בכותל: "מפקדים הושפעו מלחץ"

רב-אלוף אביב כוכבי התייחס לתקרית שבמסגרתה נמנע מקצינות חינוך להנחות טקס השבעה של חטיבת גבעתי בשבוע שעבר: "מפקדים החליטו בעקבות לחץ של גורמים חיצוניים שלא לאפשר לה להקריא במהלך הטקס - רק משום שהיא אישה. זו פגיעה בערכינו ובפקודות"

זמן צפייה: 02:19

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי התייחס היום (רביעי) לתקרית שבמסגרתה נמנע מקצינת חינוך להנחות טקס השבעה של חטיבת גבעתי ביום חמישי בשבוע שעבר: "בעקבות לחץ של גורמים חיצוניים שאינם צבאיים, החליטו מפקדים שלא לאפשר לקצינה בצה"ל להקריא במהלך הטקס, רק משום שהיא אישה. התוצאה היא פגיעה בערכינו ובפקודות".

"נשים משרתות בצה"ל, חיוניות לצה"ל ושירותן הכרחי בצה"ל", הוסיף רב-אלוף כוכבי. "הן מפקדות, הן מדריכות, הן חוקרות, הן לוחמות והן מבצעות משימות מסוגים רבים, ודינן הוא בדיוק כדין הגברים במשרתים בצה"ל. רק המפקדים בצה"ל קובעים את הערכים והנורמות ביחידה ורק הם קובעים את מהם הכללים ביחידה. אסור למפקדים בצה"ל להיות מושפעים מקבוצות לחץ או מגורמים חיצוניים הפיקוד".

חיילים מתפללים בכותל (אילוסטרציה)
חיילים מתפללים בכותל (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

האירוע המדובר התרחש ביום חמישי שעבר במהלך טקס השבעה של גבעתי בכותל, אז נמנע מהקצינה להנחות את האירוע, רק בשל היותה אישה. מתברר כי קרן הכותל פנתה אל המפקדים בגבעתי בנושא, ואלו אישרו את בקשתם.

מדובר צה"ל נמסר בעקבות האירוע, כי "טרם השבעת לוחמי חטיבת גבעתי בכותל, קצינת החינוך שתוכננה להנחות את הטקס התבקשה שלא להנחותו, זאת לבקשת הקרן האזרחית שהייתה מעורבת באירוח הטקס במקום. הבקשה עלתה במהלך החזרות לטקס וההחלטה להחליף מנחה התקבלה על ידי המפקדים במקום, תוך טעות בשיקול הדעת של הנוכחים. זאת, ללא התייעצות מפקדים בכירים, ומבלי שאלו היו מעורבים או הכירו את הסיטואציה. האירוע יתוחקר - נדגיש כי לא קיימת בצה"ל פקודה האוסרת הנחיה של טקסים על ידי נשים".

הכותל המערבי בירושלים
הכותל המערבי בירושלים | צילום: רוני שיצר

אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, מסר בתגובה להוראת הקרן למורשת הכותל, כי "בירת ישראל איננה בירת איראן, ועובדי הקרן למורשת הכותל הם לא משמרות צניעות. מי שקובע נהלים שלפיהם קצינת צה"ל לא יכולה לדבר בטקס צבאי, צריך לשבת בבית ולחשוב מה במסלול חייו הוביל אותו לתפיסת עולם כל כך מעוותת, ובוודאי לא יכול להמשיך לכהן בתפקיד ממלכתי. האחראים על הטקס מטעם הצבא עשו טעות חמורה, ומצופה מהם להבא להתעלם מהנחיות, שכל מטרתן להעלים נשים מהמרחב הציבורי. רב הכותל שמואל רבינוביץ' צריך לסיים את תפקידו כבר הלילה".