חייל גולני: "מי שעובר על החוקים מקבל מכות"

בלעדי: לוחם בגדוד גולני בו נחשף ספר החוקים "לצעירים" מספר על היחס שמקבל מי שלא פועל לפי הכללים, ומפנה אצבע מאשימה כלפי המפקדים

חיילי גולני (אילוסטרציה) (חדשות 2)

בצמרת צה"ל חשבו בשנים האחרונות שהצליחו למגר את תופעת ה"זובורים" שוותיקים בפלוגות לוחמות עושים לצעירים. בשבוע שעבר פורסם "ספר החוקים" של גדוד 51 מחטיבת גולני, וכעת לוחם מהחטיבה מפרט מה כוללים הטקסים המשפילים ומספר איך נראים חייהם של אלו המסרבים לקחת חלק במסורת האכזרית.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

א' (שם בדוי) הוא לוחם בגדוד 51 המפורסם והמפואר של חטיבת החי"ר - גולני. א' מספר שבניגוד לתדמית המפוארת, חיי היומיום בגדוד קשים ורצופים משחקי כוח בין הצעירים לוותיקים. "עוד כשאתה טירון בגדוד 51 אתה שומע מאנשים שהיו בגדוד שישנם צעירות ו-ותיקות", סיפר א'. "אני לא יודע מה כל כך מלהיב אותם להרביץ לצעירים".

א' סיפר כי מי שמסרב לקחת חלק במעשים האלימים נענש על ידי הלוחמים הוותיקים. "מי שלא ישתתף לא יקבל דברים של הפלוגה", פירט. "בשירי פלוגה לא ירימו אותו על הכתפיים, יגידו לצעירים לא לכבד אותו, לא יתפרו לו כלום, והוא אפילו לא יקבל ארונית".

טירוני גולני (אילוסטרציה) (דובר צה''ל)
טירוני גולני (אילוסטרציה) (דובר צה''ל)

א' טען כי כבר בהגעה לפלוגה הצעירים נתקלים ביחס עוין מצד הוותיקים. "כשאתה מגיע לפלוגה ישר יש נוהל דיכוי, כלומר אסור לדבר עם הצעירים שלושה שבועות", סיפר. "אסור לצעירים להתקלח בצהריים, אסור לישון בצהריים, אסור לשבת על כיסא מרופד, אסור לשתות חלב, והם עובדים עם המפל"ג עבודות פזיות בזמן שהוותיקים נחים".

מעבר לטקסים המשפילים, סיפר עוד א', הצעירים נאלצים לחוות גם מעשי אלימות קשים: "אחרי ארבעה חודשים הוותיקים מכניסים אחד אחד ומרביצים לו, נותנים לו אגרופים לצלעות ו'רובאיות' - כלומר כאפה לעורף".

"ותיק לוקח צעיר - ומרביץ לו"

הדוגמא שא' בחר לתאר הייתה של חייל דתי שהוותיקים בפלוגה הכריחו בערב שישי לנקות את השירותים. "לאחר מכן הרביצו לו ונתנו לו סמל של הקבוצה", שחזר. "הוא ישר סיפר לכולם כמה הוותיקים אוהבים אותו. כשמפקד הפלוגה שמע על זה הוא העיף את הוותיק - אבל בגלל מקרה אחר".

א' סיפר על מקרים בהם ניסה להתנגד ל"חוקים" של הוותיקים. "כשהייתי יושב על כיסא מרופד היו מקימים אותי, כשהייתי שותה חלב היו כועסים עלי ומעלימים את החלב", תיאר. "באיזשהו שלב רציתי לקבל ארונית, ידעתי שיש ארוניות אבל בגלל שאסור לי המחלקה שלי איימה שתעלים לי דברים".

''לכפר על חטא'', (אילוסטרציה) (חדשות 2)
''לכפר על חטא'', (אילוסטרציה) (חדשות 2)

א' סיפר עוד על מספר מקרי אלימות קשים שמתרחשים באורח קבוע בגדוד. "התופעה הכי מלחיצה היא 'הענקות', זה אומר שוותיק לוקח צעיר, מרביץ לו ומביא לו משהו כאות לאהבתו והערכתו". מקרה נוסף אותו תיאר היה "משפטי הפז"מ": "צעיר שעבר על החוקים ורצה 'לשוב מחטאו' צריך לעבור משפט - הוא נכנס עם כומתה הפוכה וגומיות בחלק התחתון של הנעל, ובסופו של דבר הוא מקבל 'גזר דין' של מכות כדי 'לכפר על חטא'. זו תופעה בזויה שהקצינים מעלימים ממנה עין".

בגדוד 51 עדיין לא נשפט אף חייל או מפקד במסגרת הבדיקה בנושא, משום שבין החיילים ישנו קשר שתיקה חזק, וטרם התבררו האחראים להתנהגות שנחשפה.

בדובר צה"ל מסרו בתגובה: "בצה"ל רואים בחומרה אירועי 'צעירות וותיקות' מכל סוג ובפרט כאלה שתוארו בכתבה. אירועים אלו אינם עולים בקנה אחד עם ערכי צה"ל. מקרים חריגים אלו מצויים בבירור ומטופלים באופן אישי על ידי מפקד הגדוד ומפקד החטיבה. בצה"ל נעשו בעבר פעולות רבות על מנת למגר אירועים מסוג זה, וכך נעשה ויעשה בעתיד. כל אירוע יטופל במלוא חומרת הדין".