צה"ל מאשר: חוסל סגנו של מוחמד דף, מרוואן עיסא

אחרי שבועות של דיווחים, דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אישר בהצהרה דרמטית כי סגנו של מוחמד דף, מרוואן עיסא - ממתכנני טבח 7 באוקטובר ומי שכונה "רמטכ"ל חמאס" - חוסל בתקיפה של חיל האוויר ברצועת עזה. הוא הוסיף: "המחבלים שנעצרו בשיפא מספקים לנו מודיעין רב שישרת אותנו"

זמן צפייה: 08:29

ביום ה-172 למלחמה, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, אישר הערב (שלישי) כי בכיר חמאס מרוואן עיסא, מספר 3 בארגון הטרור וסגנו של מוחמד דף - חוסל. "לפי מודיעין שב"כ ואמ"ן, מרוואן עיסא חוסל בתקיפה לפני כשבועיים". לפי דובר צה"ל, עיסא נהרג עם בכיר חמאס נוסף, רזי אבו תמא, לשעבר מפקד חטיבות המרכז והאחראי על אמצעי הלחימה של חמאס. בהצהרה הדרמטית אמר תא"ל הגרי כי "המחבלים שנעצרו בשיפא מספקים לנו מודיעין רב שישרת אותנו".

לכל העדכונים מהיום ה-172 למלחמה

לפני כשבועיים אישר היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, כי עיסא, סגנו של ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, חוסל בתקיפה ישראלית ברצועת עזה.

מרוואן עיסא
מרוואן עיסא | צילום: דובר צה"ל
ע'אזי אבו תמא
ע'אזי אבו תמא | צילום: דובר צה"ל

בשבוע שעבר אמרו גורמים בישראל ובארה"ב לרשת NBC כי מערכת הביטחון הצליחה להשיג באחרונה מאגר מודיעיני גדול על הנהגת חמאס, בין היתר ממחשבים וטלפונים ניידים שאותרו ברצועת עזה, מפות וסיוע של המודיעין האמריקני שהתבסס, לפי המקורות, על ציתותים.

לפי אותו דיווח, המודיעין כלל מידע נרחב על שרשרת הפיקוד של חמאס, והסיוע האמריקני - לפי אותם גורמים - "הביא ככל הנראה לחיסול של מרוואן עיסא".

התקיפה המדוברת שבה חוסל עיסא בוצעה בתחילת החודש, אז הפציצו מטוסי קרב ישראליים מבנה במחנה הפליטים נוסיראת שברצועה, בעקבות מידע מודיעיני. בעבר ניסתה ישראל להתנקש בעיסא - אך ללא הצלחה.

עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס וממייסדי הארגון, לא נהג להופיע בפומבי. בנו, מוחמד עיסא, חוסל בתקיפה אווירית לפני כשלושה חודשים, אחיו, וואיל עיסא, חוסל במבצע שומר החומות". ב-2011 עיסא היה גורם משמעותי בעסקת שליט, שבמסגרתה שוחררו 1,027 אסירים פלסטיניים. סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס הופיע בפומבי באופן נדיר בוועידת חמאס ב-2015, בה טען שחמאס מעוניין להכפיל את כוחו באמצעות שיפור יכולותיו לייצר רקטות באופן עצמאי.

בפברואר 2020 דווח כי ישראל תכננה להתנקש ביחיא סינוואר ובמרוואן עיסא, אך גורמי מודיעין מצריים שכנעו אותה להימנע מכך. עוד באותה השנה נכנס עיסא לרשימת הטרוריסטים המבוקשים בארה"ב, וב-2023 נוסף לרשימת המחבלים המבוקשים בידי המועצה האירופית.

בכיר הלשכה המדינית בחמאס, עיזאת א-רישק, אמר אחרי האישור הישראלי על אודות החיסול, כי "טענת ישראל לא אמינה. ההכרעה - בסמכות הזרוע הצבאית של חמאס. העיתוי של ההכרזה הישראלית בא ברקע המשברים שניצבים בפני נתניהו".

בהכנת הידיעה השתתף לירן אהרוני