מחאת המילואימניקים: "זאת בגידה, תורנו להילחם בשבילו"

אחרי הדחת המ"פ מני איתן בשל סירוב פקודה, לאחר שניסה לדאוג לשעות שינה לחייליו, יותר מ-50 לוחמי מילואים מפלוגתו ביקשו לעבור יחידה

חיילי הפלוגה של מני איתן

סערת הדחת המ"פ: יותר מ-50 לוחמים במילואים מהפלוגה שבראשה עמד המפקד המודח מני איתן הגישו לרשויות הצבא טופס 55 בדרישה לשנות את שיבוצם והעברתם ליחידה אחרת. הלוחמים במסייעת 5037 בחטיבת יפתח מוחים על הדחת איתן וזאת בשל סירובו להוציא אותם לתרגיל שהיה עשוי למנוע מהם שעות שינה לקראת יציאתם הביתה. בשיחה עם חדשות 2 Online הם מתייצבים לצד מפקדם, ומספרים על אכזבתם מצה"ל ומהשירות בפלוגה, שהפך לחלק בלתי נפרד מחייהם כבר במשך 15 שנים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בזה אחר זה שלחו לוחמים בפלוגה את הטפסים לשינוי השיבוץ בתגובה להחלטת מפקד פיקוד הצפון יואל סטריק להדיח את מפקד הפלוגה. לדבריהם, המ"פ איתן שילם בתפקידו על כך שדאג לבטיחותם ולחייהם של חייליו.

נאור בן אבו, לוחם בפלוגה של איתן, מתאר מציאות של קרבות אגו שהסתיימו בחלקן בתאונות דרכים. "בחודש נובמבר חווינו סיפור דומה לזה שהוביל להדחת המ"פ", טען. "היה לנו אימון בצאלים ולא ממש ישנו. בדרך חזרה היו לנו שלוש תאונות - כולן כתוצאה מעייפות. במקרה אחר, חבר טוב שלי עשה תאונה לאחר שנרדם על ההגה. במקום שהתופעה תיפסק זה נכנס להתנגשויות בשל קרבות אגו".

חיילי הפלוגה של מני איתן
חיילי הפלוגה של מני איתן

"אני מבין שלעתים אין הגיון במסגרת הצבאית, אך הפעם זה חוצה כל גבול", אמר בן אבו. "אחרי התאונה האחרונה, מני הבטיח לנו שזה לא יקרה ושנקבל שעות שינה, במיוחד כשאנחנו נוהגים בנגמ"שים בנוסף לפעילויות האחרות. כפלוגה, אנחנו מרגישים שאחרי הדברים האלו לא אכפת לאף אחד מהחיים שלנו אלא רק מי יותר חזק".

חיילי הפלוגה של מני איתן
חיילי הפלוגה של מני איתן

בן אבו ציין כי המצב בפלוגה קשה מאוד לאחר ההודעה על הדחת המ"פ. "אני פגוע מאוד מהמערכת, רצו להקפיץ אותנו וחשבתי כמה פעמים אם לבוא או לא, אבל מני ביקש שנכבד אותו ושנלך רק בשביל המדינה והאזרחים. הבן אדם נתן בשבילי הכול ושם את כל העתיד שלו כדי שלנו יהיה טוב. בגלל מלחמת אגו מטומטמת צה"ל מפסיד מפקד כזה. זה עצוב. בגדו בנו. מני היה שם בשבילנו מול כל העולם, ועכשיו הגיע תורנו להילחם בשבילו".

חיילי הפלוגה של מני איתן
חיילי הפלוגה של מני איתן
חיילי הפלוגה של מני איתן
חיילי הפלוגה של מני איתן

"איך צה"ל נותן לדבר כזה לקרות?"

הלוחמים בפלוגה מתארים את המ"פ איתן כקצין מבריק שזכה לתשבוחות רבות. לדבריהם, אפילו המח"ט שהורה על הדחתו הוציא בעבר מכתב המשבח את הפלוגה שבראשה עמד. לטענתם, ההחלטה להדיח את איתן הובילה את הפלוגה לשפל חסר תקדים ודירדרה משמעותית את המוטיביציה להגיע לשירות מילואים.

"ההדחה של מני זאת ההדחה של הפלוגה כולה", אמר תומר אפוטה, לוחם בפלוגה בשיחה עם חדשות 2 Online. "אני נמצא בפלוגה כבר מ-2003, והיא נמצאת בעורקים שלי. אנחנו רוצים להילחם שיתנו לנו להילחם ביחד. הם פשוט עשו עריפת ראשים".

חיילי הפלוגה של מני איתן
חיילי הפלוגה של מני איתן

"מני הוא הדבק של הפלוגה הזאת, והיא זוכה לתשבוחות רק בגללו", אמר. "כשהגשתי את אותו טופס 55 היו דמעות בעיניי. זה אולי דרמטי אבל זה מה שקרה. לכל מקום שאני הולך - אני מתגאה בשירות הקרבי ובפלוגה שלנו, שלקחה חלק בכל המבצעים האחרונים. חייהם של האנשים כאן שלובים זה בזה. אני לא מצליח להבין איך צה"ל נותן לדבר הזה לקרות".

צפו בריאיון עם מפקד הפלוגה המודח
צפו בריאיון עם מפקד הפלוגה המודח

אפוטה אף מתח ביקורת על התנהלות החטיבה ומפקדה: "מילואימניקים לשעבר טוענים שאנחנו עושים משהו שלא היה כמותו ומפוצצים מלחמות שהיו פה 30 שנה על שעות השינה לפני היציאה לתרגילים ובסיומם. הגיע מח"ט מנותק מהמציאות שאומר לנו אחרי התרגיל ללכת לישון במקום לעשות זאת לפני. אני בן 37, עם ארבעה ילדים, תן לי לשוב הביתה אחרי התרגיל".

חיילי הפלוגה של מני איתן
חיילי הפלוגה של מני איתן

ה"אני לא זוכר שפספסתי יום מילואים", הוסיף. "שבוע אחרי שהתחתנתי הייתי במילואים. צה"ל שכח את אחוות המילואים ושמילואימניקים מגיעים לרוב בגלל זה. יושב מח"ט מנופח, מפוצץ מהערכה עצמית ומפרק בשנייה אחת פלוגה שרצה יחד כבר 15 שנה".

לפניות לכתבת: Avivitm@ch2news.co.il