אחרי התפילות: מתיחות שיא בירושלים

תפילות השישי עברו ללא אירועים חריגים ואלפי שוטרים שפרוסים ברחבי עיר העתיקה נמצאים בכוננות גבוהה מחשש לעימותים

הסתיימה תפילת יום השישי בצל מתיחות שיא בירושלים: עשרות אלפים סיימו להתפלל בתוך הר הבית ומחוצה לו. דקות לאחר סיום התפילה התקיימו מספר עימותים באזור צומת רוקפלר בסמוך לשער הפרחים וכן בשכונת ואדי ג'וז בירושלים. עם זאת הפרות הסדר היו נקודתיות בלבד.

אלפי מתפללים מחוץ להר הבית
אלפי מתפללים מחוץ להר הבית | צילום: חדשות 2

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

כ-3,000 שוטרים פרוסים במזרח העיר ובעיר העתיקה. כל הכניסות להר הבית נותרו פתוחות, אך בשל ההחלטה להגביל את הכניסה לגילאי 50 ומעלה הייתה התגודדות המונית של אלו שנשארו בחוץ שהתפללו בסמוך לשערי הכניסה למתחם ולעיר העתיקה. במשטרה נערכו לאפשרות שאם אכן יפרצו התפרעויות המוניות בסביבת הר הבית - הן יגלשו גם לשכונות במזרח בדומה לשתי תפילות השישי האחרות שהתקיימו מאז הפיגוע בו נרצחו 2 שוטרי מג"ב.

[brightcove_iframe video_id='mufti_vtr2_n20170728_v2' autoplay='0' credit='' desc='המופתי של ירושלים על התפילה' kid='' duration='0'']

בדיון הערכת מצב שקיים השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בשעות הצהריים אמר השר כי "ההסתה עדיין קיימת ויש מי שרוצה בכל מצב להתסיס ולהבעיר את השטח". לדבריו, המשטרה תנקוט יד קשה כלפי המתפרעים.

[brightcove_iframe video_id='chanin_zoabi_vtr2_n20170728_v1' autoplay='0' credit='' desc='חנין זועבי בהר הבית' kid='' duration='0'']

"המצב על ההר שב לקדמותו ונאפשר לכל מתפלל שחפץ בכך (תחת ההגבלות שפרסם מחוז ירושלים) להגיע ולהתפלל, אך לא נאפשר לנצל את המקום הקדוש כדי לעורר הפרות סדר, להתפרע ולהתעמת עם השוטרים", אמר מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בתום הדיון. "ננהג בכבוד ובאדיבות למתפללים וביד קשה למתפרעים והמתסיסים".

[brightcove_iframe video_id='muslemim_vtr2_n20170728_v1' autoplay='0' credit='חדשות 2' desc='התפילה ההמונית מחוץ להר הבית' kid='' duration='0'']

חברת הכנסת חנין זועבי הגיעה למתחם הר הבית וניסתה להיכנס למקום - אך סורבה על ידי כוחות הביטחון. בתגובה הטיחה זועבי בשוטרים: "תראו כמה כוח אתם צריכים בשביל אישה אחת. כוחנות יש לה גבול. מתי תבינו שמי שצריך אלפים להגנה הוא לא הריבון"?

הבוקר הודיעה המשטרה כי לאור מידע שהתקבל על כוונה לקיים הפרות סדר אלימות בתום תפילות יום השישי, הכוננות בעיר העתיקה ובשכונות במזרח ירושלים תוגבר באופן משמעותי. אלפי שוטרים התפרסו בסמטאות הסמוכות להר הבית, רחובות נחסמו לתנועה והכניסה להר הוגבלה לגיל 50 ומעלה. הכוחות הונחו לגלות איפוק עד כמה שניתן ולהגיב רק במקרים שבהם הם מזהים ניסיון להפר את הסדר או ליידות אבנים.

כוננות שיא בירושלים
כוננות שיא בירושלים | צילום: חדשות 2

סמוך לכבישים שמובילים להר הבית הציבה המשטרה עוד משעות הבוקר מחסומי ברזל ותגברה את הכוחות בצורה משמעותית. החשש הוא שהמתיחות סביב הר הבית תזלוג לשכונות במזרח העיר, בעיקר לראס אל עמוד שהיא הסמוכה ביותר לשער האריות.

בדיקות קפדניות בעיר העתיקה
בדיקות קפדניות בעיר העתיקה | צילום: חדשות 2

מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי, הדגיש בהערכת המצב שהתקיימה בשעות הבוקר את החובה לשמור על ביטחונם, שלומם וכבודם של המתפללים והתושבים בעיר העתיקה ובשטח ההר והנחה לאפשר את קיומה התקין של התפילה.

שוטרים בכניסה להר הבית
שוטרים בכניסה להר הבית | צילום: חדשות 2

רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ' התייחס למתיחות הביטחונית בשבועיים האחרונים והדגיש כי השגרה נמשכת ברחבת הכותל המערבי. "המהומות הן בצד המזרחי של הר הבית ליד שער האריות", אמר. "בכותל שנמצא בצד המערבי שלו בדרכים המובילות משער יפו ומהרובע היהודי לא חשים השפעה כל שהיא מהמצב".