דווקא השנה, לראשונה: בוטל שי משרד הביטחון למשפחות שכולות

פרסום ראשון: השי המסורתי שמעניק משרד הביטחון למשפחות הנופלים בכל שנה לקראת יום הזיכרון - בוטל זו הפעם הראשונה. הסיבה: רצון לתרום את הכסף המיועד לשי למפוני הדרום. משרד הביטחון במכתב למשפחות: "התהליך נעשה לאחר מחשבה וברגישות רבה". בני משפחות לחדשות 13: "אף אחד לא הודיע לנו. הופתענו"

זמן צפייה: 01:39

פרסום ראשון: השי המסורתי של משרד הביטחון למשפחות השכולות, שמחולק בכל שנה סביב יום הזיכרון, בוטל השנה לראשונה - כך פורסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית. המשפחות שאיבדו את יקיריהן שנפלו הופתעו לגלות על החלטת משרד הביטחון והמועצה הציבורית להנצחת החייל באישור שר הביטחון גלנט, דווקא בנסיבות של השנה הנוכחית. הסיבה להחלטה - רצון המועצה שהכסף המיועד לשי ייתרם למפוני הדרום.

במשך שנים רבות חולק השי לאותן משפחות, לצד מכתב מטעם משרד הביטחון. משפחות רבות, בעיקר מדור נופלי מלחמת יום כיפור, טענו כי זהו הקשר היחיד שלהן עם מערכת הביטחון מאז שנפלו אהוביהן בקרבות, וכי הן הנפגעות העיקריות מהמהלך. המועצה הציבורית להנצחת החייל בוחרת להשתמש בכסף המיועד לשי למשפחות השכולות, כ-2 מיליון שקלים, עבור "פעילות חברתית ערכית", תרומה לתושבים המפונים מדרום הארץ ועוטף עזה.

לטענת משרד הביטחון, "תהליך זה נעשה לאחר מחשבה וברגישות רבה לאור המצב, ומחווה זו מביאה לידי ביטוי את ההוקרה לתרומתן של המשפחות השכולות לחברה הישראלית לאורך השנים". מנגד, בני משפחות שכולות אמרו לחדשות 13: "אף אחד לא התייעץ איתנו, אף אחד לא הודיע לנו, והופתענו מאוד שדווקא בשנה הזו, עם כל מה שקרה מאז 7 באוקטובר ובשבעת החודשים האחרונים - לא יהיה שי מטעם משרד הביטחון. בכלל לא שאלו אותנו אם אנחנו מסכימים לוותר על השי".

בניין משרד הביטחון בקריה בת"א
בניין משרד הביטחון בקריה בת"א | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "הענקת איגרת שר הביטחון, המלווה במעטפה ובול ייחודים המונפקים לקראת יום הזיכרון, היא מסורת ארוכת שנים המביעה את מחויבותה והערכתה של המדינה לחללי מערכות ישראל. השנה, לנוכח המלחמה, בחרו חברי 'המועצה הציבורית להנצחת החייל', המורכבת מנציגי משפחת השכול, באישור שר הביטחון, להקדיש את התקציב המיועד למזכרות כתרומה של בני המשפחות השכולות למען פעילות ערכית וחברתית לתושבי דרום הארץ והחברה הישראלית".