דונלד טראמפ לא יבקר במצדה: מה באמת עומד מאחורי ההחלטה?

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב הודיע כי הנשיא האמריקני לא יבקר באתר ההיסטורי ובמקום זאת ינאם במוזיאון ישראל. לחדשות 2 נודע כי הסיבה היא נוהל של חיל האוויר שאוסר נחיתת מסוקים במקום

דונאלד טראמפ
דונאלד טראמפ | צילום: רויטרס

 

היועץ לביטחון לאומי גנרל ה.ר מקמאסטר חשף הערב (שלישי) כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שיגיע בשבוע הבא לישראל כחלק מביקורו המדיני הראשון מחוץ לארה"ב, יבקר בכותל המערבי - אך במקום הנאום במצדה שעליו דווח תחילה - שונה המיקום למוזיאון ישראל. לחדשות 2 נודע כי מאחורי ההחלטה הזו עומד נוהל בטיחותי של חיל האוויר שאוסר על נחיתה של מסוקים על פסגת המצדה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ההחלטה שלא לבקר במצדה התקבלה מפני שנחיתת מסוקים מרימה אבק שהופך את הנחיתה למסוכנת מאוד. הנוהל המיוחד התקבל לאחר ביקור בעבר של מפקד חיל האוויר אמריקני במקום, אז רוח ואבנים שגרמו להבי המסוק שלו גרמו נזק לעתיקות. בשל הנזק שנגרם, רשות הטבע והגנים הגישה תלונה ובתגובה הוחלט על הנוהל המיוחד בחיל האוויר.

הגורמים הישראלים פנו למקביליהם האמריקנים והציעו חלופה: הנשיא האמריקני ינחת בתחתית האתר - ויעלה ברכבל - כפי שעשה בעבר הנשיא בוש בעת ביקורו בארץ. ההצעה הזו, כאמור, נדחתה על הסף על-ידי האמריקנים.

פגישת טראמפ עם נתניהו בוושינגטון. דונאלד טראמפ, אייר פורס, 1, מטוס
פגישת טראמפ עם נתניהו בוושינגטון. דונאלד טראמפ, אייר פורס, 1, מטוס | צילום: רויטרס

יבקר ויתפלל בכותל - אך ללא נציגות ישראלית

הגנרל מקמאסטר פרט הערב בתדרוך לעיתונאים את לוח הזמנים של דונלד טראמפ בביקורו באזור. ביומו הראשון של הנשיא האמריקני בישראל הוא צפוי להניח זר ביד ושם. לאחר מכן ינאם כאמור במוזיאון ישראל ולא במצדה כפי שתוכנן. בערב ייפגש עם הזוג נתניהו לארוחת ערב פרטית. למחרת ייפגש טראמפ עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ויבקר בכנסיית הקבר. עם סיום פגישתו עם אבו מאזן, ייצא טראמפ לירושלים ויישא לבדו תפילה בכותל - ללא כל נוכחות מטעם המנהיגות הישראלית.

הכרזתו של מקמאסטר על כך שטראמפ יבקר בכותל המערבי ללא נוכחות של ההנהגה הישראלית באה בהמשך לסערה שעורר הפרסום בחדשות 2 אתמול, לפיו חבר המשלחת האמריקנית טען כי הכותל המערבי הוא "חלק מהגדה המערבית". בתגובה, מחו בישראל באופן רשמי בפני הממשל האמריקני - שהתנער מהאמירה. זמן קצר לאחר הפרסום הגיב דובר הבית הלבן שון ספייסר ואמר כי הדברים אינם משקפים את עמדת הממשל האמריקני. "ההערה על הכותל המערבי לא אושרה ולא מייצגת את עמדת ארה"ב, ובוודאי שלא את עמדת הנשיא טראמפ", הסביר.