תם עידן: צפו בהשמדת הפאנטומים

מטוסי הפאנטום האגדיים ששירתו בחיל האוויר קרוב ל-40 שנים וסיימו את שירותם לפני כעשור נגרטים בימים אלה ונמכרים לסוחרי מתכות

צפו: גריטת מטוסי הפאנטום ההיסטוריים
צפו: גריטת מטוסי הפאנטום ההיסטוריים | צילום: אביחי חזן

תם עידן בחיל האוויר: יותר מ-50 שנה לאחר שהגיעו לארץ בפעם הראשונה, ויותר מעשור לאחר שהוצאו משירות, בחיל האוויר החליטו להיפטר ממטוסי הפאנטום הישנים. תמונות שהגיעו לידי חדשות 2 Online מראות את התמונות העצובות בו מפרקים את המטוסים שלקחו חלק במבצעים הגדולים ביותר של צה"ל וחיל האוויר.

צפו: גריטת מטוסי הפאנטום ההיסטוריים
צפו: גריטת מטוסי הפאנטום ההיסטוריים | צילום: אביחי חזן

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אי שם בדרום הארץ החלו בימים האחרונים לגרוט את מטוסי הפאנטום הישנים לאחר שהתקבלה החלטה למכור אותם לסוחרי מתכות. המטוסים הוצעו למכירה לחילות אוויר בעולם אך לאחר שלא זכו למענה החליטו לגרוט אותם עבור 40 אלף שקלים לכל מטוס.

ותיקי חיל האוויר שלרובם עדיין "מקום חם בלב" למטוסי ה'קורנס' נזעקו נוכח ההחלטה להרוס את המטוסים וניסו לגייס את הכסף על מנת להציל אותם. הטייסים והנווטים התקשו לעמוד בסכום הגבוה שדרשו בחייל והצליחו בסופו של דבר להציל רק שלושה מהמטוסים ההיסטוריים.

זכה למעמד אגדי. הקורנס
זכה למעמד אגדי. הקורנס | צילום: פלאש 90/ עופר זידון

מטוסי הפאנטום, שקיבלו בארץ את הקינוי "קורנס" הגיעו לארץ לראשונה בשנת 1969. במשך השנים שירתו בחיל 216 מטוסים בחמש טייסות, שחלקן זכו למעמד אגדי בחיל. עד לכניסתם של מטוסי ה-F-15 וה-F-16 המתקדמים היה הקורנס מטוס הקרב העיקרי של חיל האוויר הישראלי.

המטוס הדו מושבי, הכולל טייס ונווט היה חוט השדרה של החיל במהלך מלחמת ההתשה, הפיל מאות מטוסי אויב והשתתף בשלל מבצעיים חשאיים. המטוס, שזכה לכינוי "המטוס המכוער היפה ביותר", היה ידוע בכך שגרם לאנשי צוות האוויר, כמו גם לאנשי צוות הקרקע להתאהב בו. באמצע העשור הקודם החלו בחיל האוויר להפסיק את השימוש במטוסים.

מטוס הקורנס החליף את מטוסי המיראז' הצרפתיים שהיוו את מרכז הכוח האווירי של ישראל. הפאנטום, שהצטיין בטיסה בגובה רב ובטווח כפול מהמיראז' הביא לחיל האוויר יכולות יירוט מתקדמות שלא היו מצויות בידי מדינות המזרח התיכון באותה תקופה.

מרכז הכוח הישראלי. פאנטום
מרכז הכוח הישראלי. פאנטום | צילום: http://www.sky-high.co.il/

לאורך השנים הפך מטוס הפאנטום למפציץ העיקרי של חיל האוויר. בשל יכולותיו המתקדמות ואמצעים מיוחדים שהותקנו עליו, הפך הפאנטום גם לכלי מודיעיני מתקדם עם יכולות צילום ייחודיות טרם עידן הלוויינים.

מלחמת יום הכיפורים הבליטה את יכולות מטוסי הפנטום. במהלך המלחמה ביצעו הפנטומים למעלה מ-500 תקיפות עומק. אחת התקיפות המוכרות מכולן הייתה תקיפת המטכ"ל הסורי. למרות ההצלות, המלחמה זכורה כמאורע טראומתי עבור טייסי ונווטי הקורנס. 35 פנטומים נפלו במלחמה הזו וטייסים רבים נהרגו, נפצעו ונפלו בשבי. במהלך השנים נרשמו לזכות המטוס האגדי לא פחות מ-116 הפלות של מטוסי אויב.