דיווח: ישראל תכננה מתקפה גדולה באיראן - ונבלמה ברגע האחרון

לפי גורמים ישראלים שצוטטו בניו יורק טיימס, לחץ דיפלומטי אינטנסיבי שהפעילו ארה"ב ומדינות נוספות הביא את ישראל לגנוז את תוכניותיה המקוריות לתגובה באיראן - שכללה בין היתר הפצצה של מספר יעדים צבאיים ברחבי הרפובליקה האסלאמית - ולבחור בפעולה מתונה יותר במקום. עוד נחשף כי חיל האוויר השמיד בכוונה את אחד הטילים שנורו, "מתוך רצון להימנע מגרימת נזק רב מדי". בצה"ל סירבו להגיב לדיווח

זמן צפייה: 01:46

המתקפה של ישראל על איראן ביום שישי האחרון נועדה להיות הרבה יותר גדולה בהיקפה - אך נבלמה ברגע האחרון, כך דווח היום (שני) בניו יורק טיימס. לפי שלושה בכירים ישראלים שצוטטו בדיווח, ישראל וויתרה על תוכניותיה המקוריות לתגובה על המתקפה האיראנית לאחר לחץ דיפלומטי אינטנסיבי מתואם שהופעל עליה מצד ארה"ב ובעלות ברית נוספות, וגם בעקבות העובדה שעיקר המתקפה של טהרן סוכלה, מבלי לגרום לנזק משמעותי. בצה"ל סירבו להגיב לדיווח.

לפי הדיווח, בישראל דנו במקור בהפצצה של מספר יעדים צבאיים ברחבי איראן בשבוע שעבר, כולל ליד הבירה טהרן. מתקפה שכזו, כך אומרים הגורמים, הייתה מקשה על הרפובליקה האסלאמית להתעלם ממנה - והייתה מגדילה את הסיכויים לתגובה איראנית נוספת שהייתה עשוייה להביא להסלמה.

בסופו של דבר, לאחר שהנשיא ביידן ושרי החוץ הבריטיים והגרמנים דחקו ברה"מ נתניהו לעשות כל שביכולתו למנוע זאת, ישראל בחרה במתקפה מצומצמת יותר שנמנעה מגרימת נזק משמעותי. בהמשך לכך, גורמים רשמיים בטהרן נמנעו מהאשמת ישראל בתקיפה, ויחד עם העובדה שישראל נמנעה מלקחת אחריות על כך, הופחת משמעותית הסיכון להסלמה.

ביידן, נתניהו וחמינאי
ביידן, נתניהו וחמינאי | צילום: רויטרס

יחד עם זאת, לדברי הגורמים הישראלים, המתקפה הראתה לאיראן את רוחב ותחכום היכולות הצבאיות של ישראל. כחלק מהתקיפה, ישראל שיגרה מספר קטן של טילים מכלי טיס של חיל האוויר שהוצב כמה מאות קילומטרים מערבית לשטח הרפובליקה האסלאמית. ישראל שלחה גם מספר מל"טים קטנים כדי "לבלבל את ההגנה האווירית האיראנית", כך לפי הגורמים שצוטטו בדיווח. טיל אחד פגע בסוללת נ"מ בסמוך למתקן אסטרטגי בעל חשיבות, בעוד שטיל אחר התפוצץ באוויר. גורם רשמי ישראלי טען כי חיל האוויר השמיד בכוונה את הטיל השני לאחר שהתברר כי הטיל הראשון הגיע ליעדו, מתוך רצון להימנע מגרימת נזק רב מדיי. גורם מערבי אחר סבר מנגד כי "ייתכן שהטיל פשוט התקלקל".

הגורמים אמרו כי כוונתה של ירושלים הייתה לאפשר לטהרן "להמשיך הלאה מבלי לאלץ אותה להגיב", תוך איתות שישראל פיתחה את היכולת לפגוע ביעדים בתוך איראן מבלי להיכנס למרחב האווירי שלה או אפילו להפעיל את סוללות ההגנה האווירית שלה. ישראל גם ביקשה להראות שהיא מסוגלת לפגוע בסוללות הללו במרכז איראן בו מאוכלסים מספר מתקנים גרעיניים גדולים, כולל האתר להעשרת אורניום בנתנז, ורמזה שהיא הייתה יכולה להגיע גם למתקנים אלו אילו ניסתה.

כמו כן, הגורמים הישראלים שצוטטו בדיווח טענו כי ימים לפני המתקפה האיראנית, ישראל החלה להכין שתי תגובות צבאיות מרכזיות: הראשונה הייתה מבצע הגנתי לבלימה התקיפה הצפויה של טהרן, בתיאום עם פיקוד המרכז של ארה"ב ומפקדו, גנרל מייקל קורילה, שביקר בישראל באותו שבוע - ונפגש גם עם הצבא הבריטי, הצרפתי והירדני. השנייה, כך נטען, הייתה מבצע התקפי ענק שיבוצע אם התקיפה האיראנית תתממש. בתחילה, המודיעין הישראלי האמין כי איראן מתכננת לתקוף באמצעות "נחיל" של כטב"מים גדולים ועד 10 טילים בליסטיים, אך ככל שהתקדם השבוע ההערכה הזו גדלה ל-60 טילים, מה שהגביר את הרצון הישראלי במתקפת נגד חזקה.

צילומי לוויין המתעדים את הנזק למערכת ההגנה האווירית באיראן
צילומי לוויין המתעדים את הנזק למערכת ההגנה האווירית באיראן | צילום: רויטרס

כאמור, ישראל ובעלות בריתה הצליחו להשמיד את רובם המוחלט של השיגורים מאיראן ושלוחותיה, ונגרם נזק מועט יחסית - מה שהפחית את הצורך בתגובה מיידית. כמו כן, שני גורמים רשמיים אמרו כי עלו שאלות לגבי האם ישראל צריכה להסתכן במיקוד תשומת הלב בתקיפה ולא בהגנה, כאשר המתקפה עדיין מתנהלת. נקודת המפנה בהחלטה הייתה שיחת טלפון בין נתניהו לביידן, שבמהלכה עודד הנשיא האמריקני את ראש הממשלה לראות בהגנה המוצלחת ניצחון גדול מספיק שלא דורש תגובה נוספת, שלאחריה רה"מ נתניהו התנגד ל"נקמה אינטנסיבית ומיידית" באיראן. למחרת, הממשלה החלה לאותת לבעלות בריתה כי היא עדיין מתכננת להגיב, אך באופן "מכיל" הרבה יותר.