פשרה אמריקאית: השגריר בירושלים, השגרירות בת"א

הפתרון המסתמן להצהרה שעוררה את זעם הפלסטינים: השגריר בי-ם, שגרירות בת"א

פרסום ראשון: גורמים בכירים במשרד החוץ דיווחו כי השגריר האמריקני המיועד לישראל בממשל דונלד טראמפ, דיוויד פרידמן, לא רק מעוניין לעבוד מירושלים, אלא שכבר מתנהלים מגעים בשטח למציאת פתרון להצבת מיקומה של השגרירות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

על פי המסתמן, מקום עבודתו של השגריר החדש יהיה במתקן הקונסולרי הקיים ממילא בשכונת ארמון הנציב בירושלים, סמוך למלון דיפלומט, אבל לא במלון דיפלומט עצמו. זאת, נוכח העובדה שעולים חדשים משוכנים שם בפרויקט משותף של משרד השיכון ומשרד הקליטה.

אם האופציה הזו אכן תמומש, השגרירות בתל אביב תישאר במקומה ובמתקן הקונסולרי בארמון הנציב בירושלים ישהה צוות מצומצם, של השגריר פרידמן, שבבעלותו אגב, שלוש דירות בשכונת טלביה בירושלים. פרידמן הביע רצון לעבוד בירושלים בה הוא יוכל להתגורר, וטראמפ רואה בעבודת השגריר מירושלים הבטחת בחירות שהיא בגדר מבחן אמון.

גורם ישראלי שמע דברים ברוח הזו, של העברת צוות השגריר אבל לא את השגרירות כולה, מכמה מהאנשים הקרובים ביותר בסביבתו של טראמפ, בין היתר מג'ראד קושנר, חתנו. בכך יצליח טראמפ לעמוד גם בהבטחה הנחרצת אבל גם לעורר תסיסה של ממש בקרב הפלסטינים בהחלטה שיש לה משמעות גדולה מאוד מבחינת העולם הערבי. עם זאת, מדובר במחשבה שעלתה עוד לפני הכעס הפלסטיני.

השגריר הבא של ארה''ב בישראל,
השגריר הבא של ארה''ב בישראל, | צילום: דיויד פרידמן (חדשות 2)

בנוסף, אנשי חברת הבניין "בוני התיכון", האמונים על פרויקט היוקרה "טופ ארנונה", זכו לשיחת טלפון מפתיעה בשבוע שעבר, מנציג של הקונסוליה האמריקנית בישראל שביקש לברר כמה דירות נותרו בפרויקט המרוחק רק מאות מטרים ממקום השגרירות המיועד. דיירים נוספים סיפרו כי קיבלו שיחות טלפון מדיירים אמריקניים שמתעניינים ברכישת דירה באזור.

השגריר החדש - תומך נלהב בהתנחלויות

טראמפ הודיע לפני כחודש כי החליט למנות את יועצו הקרוב לענייני ישראל במהלך הקמפיין, דיוויד פרידמן, לשגריר ארה"ב בישראל. "פרידמן הוא חבר ותיק ויועץ אמין עבורי", אמר טראמפ בהודעה שפרסם לתקשורת. "קשריו החזקים עם ישראל יהוו את הבסיס לשליחותו הדיפלומטית ויהיו נכס אדיר למדינתנו כמי שמעוניינת לחזק את קשריה עם בעלי בריתה ולשאוף לשלום במזרח התיכון".

פרידמן, עורך דין במקצועו המומחה לליטיגציה ופשיטות רגל, התייחס אף הוא להחלטת טראמפ ואמר כי הוא מצפה לחזק את יחסי ארה"ב-ישראל מ"בירת ישראל הנצחית - ירושלים". באמירה זו רמז על חיזוק כוונת ממשל טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, בניגוד לעמדת הממשל בארצות הברית לאורך השנים, וגם כיום. פרידמן היה יועצו הקרוב של טראמפ לענייני ישראל במהלך הקמפיין לנשיאות. הוא מוכר כתומך נלהב בהתנחלויות שבשטחים ועמדותיו מזוהות עם הימין הפוליטי בישראל ובארה"ב.

"העברת השגרירות - סיכון לשלום"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התייחס ביום שישי האחרון לאפשרות העברת השגרירות, ואמר כי הדבר "מסכן את האפשרות לשלום". במהלך פגישה עם פעילים סמוך לבית לחם טען כי המהלך לא יתרחש משום שהאמריקנים רוצים ליישם את תהליך השלום. אם זה אכן יקרה, אמר אבו מאזן, "תהליך השלום יהיה בצרות שלא בטוח שיוכל לצאת מהן".

אבו מאזן אף הדגיש כי הדיבורים על העברת השגרירות הם תוקפניים. הוא הוסיף כי לא יקבל כל אמירה מצד הנשיא הנבחר של ארה"ב דונלד טראמפ שתנסה לשנות את הסטטוס קוו בירושלים.