הערכה: הסיכוי לפיוס פלסטיני אפסי

התנאים שהציב הקבינט לקיום מו"מ עם הרשות הפלסטינית המאוחדת חסרי סיכוי ובשל כך הם מאותתים שהפיוס לא יחייב את ישראל

על אף הצהרת הקבינט מהיום (שלישי) על שורת התנאים לקיום משא ומתן עם הרשות הפלסטינית המאוחדת גורמים במערכת הביטחון מעריכים שהסיכוי לפיוס הוא אפסי וככל הנראה המציאות בשטח לא תשתנה בקרוב. בכל זאת בממשלה מאותתים, בעיקר לארה"ב ומצרים שהסכם הפיוס לא מחייב את ישראל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן את שגריר ארה"ב בשורת התנאים וביניהם הכרה של החמאס בישראל, פירוק הארגון מנשק, התנתקות מאירן והשבת גופות החיילים. משום שמדובר בתנאים לא מציאותיים מבחינת הארגון המשמעות בפועל היא שהממשלה לא מתכוונת לנהל משא ומתן מול הרשות הפלסטינית המאוחדת.

במהלך הדיון אמר נתניהו כי בישראל לא מוכנים לקבל גרסא חדשה של לבנון וחיזבאללה - ארגון טרור במעטפת של מדינה. הקבינט אף הסמיך את ראש הממשלה לנקוט צעדים נוספים מול הרשות במידה ויידרש כמו לדוגמא קיצוץ כספי המיסים.

חבר הקבינט שדרש את הכינוס, נפתלי בנט אמר שהקבינט קיבל החלטה אסטרטגית שמגדירה תנאי בסיסי לכל משא ומתן. לפיו, אל מול חבירת אבו מאזן לארגון טרור מדינת ישראל לא תחל במשא ומתן מדיני כל עוד חמאס לא יתפרק לחלוטין מנשקו.

במערכת הביטחון טוענים שגם אבו מאזן עצמו חושש מכך ולכן ההערכה היא שהפיוס לא באמת יתממש. מסיבה זו, אפילו בנט שדחף למהלך מול הרשות לא התעקש על צעדי ענישה ובפועל שום דבר בשטח לא משתנה. התיאום הביטחוני מול הרשות נמשך, כך גם העברת הסחורות לעזה והמחוות לפלסטינים שסוכמו מול האמריקנים. ישראל גם בינתיים לא תעצור את הפקידים מהרשות להגיע לעזה או לתפוס את המעברים ותאפשר כל מה שיכול בפועל להקל על המצוקה ההומניטרית שמטרידה מאוד את מערכת הביטחון.

חבר הקבינט השר נפתלי בנט שדרש את כינוס ודיון הקבינט מסר בתגובה: "הקבינט הביטחוני קיבל היום החלטה אסטרטגית שמגדירה תנאי בסיסי לכל משא ומתן: אל מול חבירת אבו מאזן לארגון טרור מדינת ישראל לא תחל במשא ומתן מדיני כל עוד חמאס לא יתפרק לחלוטין מנשקו.

מברך את ראש הממשלה על אימוץ ההחלטה הרואה ברש״פ רשות טרור משום שכל החלטה אחרת היתה מעניקה לגיטימציה לארגון הטרור חמאס שפועל להשמדת ישראל. אני משוכנע שצה״ל והממשלה ידעו לעמוד איתן מול כל לחץ בינלאומי ופלסטיני וכעת יש למקד את המאמץ הישראלי בהחזרת האזרחים וגופות החיילים הדר גולדין ואורון לישראל תוך גביית מחיר על החזקתם מחמאס והרשות הפלסטינית".