ברוב מוחץ: האיחוד האירופי הצביע בעד גינוי לאיראן

אחרי המתקפה האיראנית נגד ישראל, 357 מחברי הפרלמנט האירופי תמכו בהחלטת גינוי נגד טהרן. 20 התנגדו. ההחלטה כוללת, בין היתר, קריאה להכניס את משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור. שר החוץ כ"ץ בירך: "עוד מהלומה, מהדקים את טבעת החנק סביב צוואר התמנון האיראני"

חוגגים את המתקפה האיראנית על ישראל בטהרן
חוגגים את המתקפה האיראנית על ישראל בטהרן | צילום: רויטרס

בעקבות המתקפה האיראנית על ישראל, האיחוד האירופי הצביע היום (חמישי) בעד גינוי חריף של משטר האייתולות בטהרן - ברוב מוחץ: 357 נציגים הצביעו בעד, בעוד 20 הצביעו נגד. בין עיקרי ההחלטה ההצהרתית: קריאה להכניס את משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור, ⁠הרחבת משטר הסנקציות - כולל לתחומי הנפט והבנקאות, הכרה באי עמידתה של איראן בהסכם הגרעין ומתן אולטימטום לעמידה בהסכם במידה ולא תיושם החלטה 2231 של מועצת הביטחון.

כמו כן, ההחלטה כוללת הכרה בתפקידה של איראן בערעור היציבות במזרח התיכון, כולל התמיכה בחמאס וקריאה ליישום החלטה 1701 בלבנון - קרי, הזזת חיזבאללה אל מעבר לנהר הליטני. משרד החוץ מסר כי ההחלטה ההצהרתית מהווה הישג משמעותי שמגדיר בצורה ברורה את העמדה האירופית כלפי איראן, ובפועל מכירה ומאמצת לחלוטין את עמדת ישראל בנוגע לאיראן.

שר החוץ ישראל כ"ץ בירך על תוצאות ההצבעה: "עוד הצלחה מדינית ישראלית ועוד מהלומה לאיראן. אנחנו מהדקים את טבעת החנק סביב צוואר התמנון האיראני ואנחנו מתכוונים לגדוע גם את זרועותיו. העולם החופשי מבין שאיראן היא הסכנה הגדולה ביותר לסדר ולשלום האזורי והעולמי ויצואנית הטרור הגדולה בעולם. המשטר הרצחני בטהראן מפר את הסכם הגרעין, מפתח טילים התקפיים ומייצא את המהפכה השיעית לכלל המזרח התיכון ולאירופה באמצעות משמרות המהפכה וארגוני הטרור.

"החלטת הפרלמנט האירופי היא אבן דרך", הוסיף כ"ץ, "ומסמנת יעדים שאותם נפעל לקדם: נפעל להטיל על איראן סנקציות משתקות ולבלום את תוקפנותה. אני מברך את הפרלמנט האירופי על ההצהרה החשובה וחסרת התקדים היום וקורא לכל מנהיגי אירופה לפעול בהתאם. צריך לעצור את איראן עכשיו - לפני שיהיה מאוחר מדי".

בניין פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה
בניין פרלמנט האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה | צילום: שאטרסטוק

בתוך כך, ארצות הברית ובריטניה הודיעו במקביל על הטלת סנקציות חדשות על איראן - המתמקדות בפרוייקט הכטמ"בים והטילים של משמרות המהפכה, במטרה לפגוע בייצוא ובייצור שלהם. שר החוץ הבריטי, דיוויד קמרון, אמר לאחר הטלתן: "נמשיך להדק, יחד עם שותפותינו, את הרשת סביב יכולתה של איראן לפתח ולייצא נשקים קטלניים. שלחנו היום מסר ברור - ניקח בחשבון את אלו המממנות את איראן"

כזכור, ביום שני מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי הרחיבה את משטר הסנקציות נגד איראן ופרויקט הטילים והכטב"מים שלה. הסנקציות יוטלו על ישויות ואישים אשר עוסקים באספקת טילים וכטבמ"ים איראנים לארגוני טרור התומכים במשטר.

האיחוד האירופי החליט להטיל סנקציות חדשות על איראן בשבוע שעבר, בעקבות המתקפה על ישראל והסלמת המצב במזרח התיכון. לשם קבלת ההחלטה התכנסו בבריסל מנהיגי כל 27 המדינות החברות באיחוד, ולאחר הפסגה נמסר: "האיחוד האירופי ינקוט בצעדים מגבילים נוספים נגד איראן, בעיקר בעניין מל"טים וטילים".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר הכריז נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על סנקציות חדשות נגד איראן, בעקבות המתקפה על ישראל, ואמר בהצהרה: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות ביותר אי פעם. הסנקציות החדשות יתמקדו בגופים ובמנהיגים הקשורים למשמרות המהפכה, למשרד ההגנה של איראן ולתעשיית הטילים והמל"טים שאפשרה את המתקפה החצופה הזו. בני בריתנו ינקטו צעדים נוספים שמטרתם להגביל את התוכניות הצבאיות של איראן. ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל ויתר השותפות האזוריות שלה".

בהודעת משרד האוצר של ארה"ב נמסר כי הסנקציות יתמקדו בתעשיית הכטב"מים האיראנית, וכן בתעשיות הרכב והפלדה המקומיים. במקביל, בריטניה הודיעה על סנקציות נגד מספר ארגונים צבאיים איראניים, וכן בעלי תפקידים המעורבים הקשורים לתעשיית הכטב"מים והטילים הבליסטיים של טהרן.