הקפאת התכנית להרחבת קלקיליה: "כפר סבא הייתה הופכת לגיהנום"

השר בנט ברך על הקפאת התכנית להרחבת קלקיליה: "היא הייתה הופכת למטרופולין פלסטינית ענקית". הלילה התקיים דיון סוער בקבינט והוחלט כי המל"ל תתדרך את השרים בנוגע להשלכות התכנית ועד אז היא לא תקודם

קלקיליה
קלקיליה | צילום: יוסי זמיר / פלאש 90

שרי הקבינט המדיני-ביטחוני החליטו הלילה (חמישי) להקפיא את התכנית להרחבת העיר הפלסטינית קלקיליה, זאת חרף תמיכת שר הביטחון בתוכנית. בקבינט הוחלט כי על המועצה לביטחון לאומי ומשרד הביטחון "לקיים העמקות" לשרים על פרטי התכנית שעד אז לא תקודם.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

קלקיליה
קלקיליה | צילום: יוסי זמיר / פלאש 90

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, ברך הבוקר על ההקפאה. בריאיון לגלי צה"ל אמר בנט כי "לתכנית היה פוטנציאל להכפיל את אוכלוסיית קלקיליה ולהפוך אותה למטרופולין פלסטינית לאורך כביש 6. זו תכנית רעה מאוד לביטחון שלהם ולכן אני מאוד שמח שבלמנו את התוכנית. אין לנו אינטרס לאומי להקים עיר ענקית לאורך כביש 6 - זה רע לישראל". בנט הוסיף כי הוא תומך בהרחבת ערים פלסטיניות בשטחי A ו-B וכי "מקלקיליה יצאו אינספור מחבלים בשנה האחרונה". לדבריו, קידום התכנית היה הופך את החיים בכפר סבא לגיהנום".

שר השיכון והבינוי וחבר הקבינט יואב גלנט, שהתנגד לתוכנית, התראיין אף הוא ואמר כי "רצף פלסטיני על מישור החוף הוא דבר שנוגד את האינטרס הביטחוני הישראלי. התוכנית היא דבר נכון אבל לא על מישור החוף".

יוסי דגן, ראש המועצה המקומית שומרון והמתנגד הקולני ביותר לתכנית בקרב הנהגת המתנחלים ברך על ההחלטה והוסיף: "אני קורא לראש הממשלה להשלים את המהלך ולהוריד את התוכנית ההזויה הזו לחלוטין מסדר היום. זה הזמן לחזור לתנופת בנייה בירושלים וביו"ש".

בנט לצד נתניהו. תקף את התכנית
בנט לצד נתניהו. תקף את התכנית | צילום: פלאש 90 Emil Salman

הלילה - דיון סוער

גורמים בקבינט דיווחו כי הדיון הנוסף על בתוכנית בקבינט היה סוער ובמהלכו הבהיר שוב השר לביטחון הפנים גלעד ארדן את התזה המשפטית שלו, לפיה הקיבנט חסר סמכות לדון בעתיד שטחי יו"ש בצורה כזאת שקובעת עובדות בשטח.

ארדן טען כי הסכם אוסלו שאושר בכנסת קובע את החלוקה לשטחי אי בי וסי, ולכן לא סביר שהקבינט יכול ככה בחשאי ובלי ממשלה, כנסת ודיון ציבורי למסור שטחי סי דה פקטו. "מחר הקבינט ייתן את כל שטחי סי?", אמר ארדן בישיבה.

''לא בסמכות הקבינט'', ארדן
''לא בסמכות הקבינט'', ארדן | צילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את עמדת ארדן וביקש שהיועץ המשפטי לממשלה יכין חוות דעת בנושא לישיבה הבאה. עוד הוחלט כי הקבינט ידון בעוד עשרה ימים במדיניות כוללת של אכיפת הבנייה ותכניות מתאר לבנייה בשטחי סי. היועמ"ש הונחה לגבש עמדה בעניין סמכויות הריבונות ביו"ש בין הממשלה לבין הצבא.

הקבינט התכנס באופן חריג כדי לקיים דיון נוסף בתוכנית השנויה במחלוקת בקרב השרים להרחבת העיר קלקיליה, שנחשפה לראשונה בחדשות 2. על הנייר התכנית מאפשרת הקמה של 14,000 יחידות דיור, מתוכן כ-6,000 בפועל. בעקבות הפרסום התחוללה סערה כשחלק משרי הקבינט התקוממו ודרשו דיון מחדש. מהתבטאויות השרים לאחר פרסומה עולה כי אין כרגע רוב לתוכנית המקורית כך שייתכן שתגובש תכנית מתוקנית שנועדה לפייס את המתנחלים.