נתניהו מגיב בחריפות לדברי קרי: "האזור עולה באש והוא תוקף אותנו"

רוה"מ השיב לנאומו של ג'ון קרי ואמר: "זו אכזבה גדולה, זה מה שיש לשר החוץ של ארה"ב לעשות?"

ראש הממשלה נתניהו
ראש הממשלה נתניהו | צילום: (עמוס בן גרשום, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו מוסר הערב (רביעי) הצהרה לכלי התקשורת בעקבות הנאום המדיני שנשא מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי. "הנאום של קרי הוא אכזבה גדולה", אמר נתניהו. "הוא עוסק באופן אובססיבי בהתנחלויות בישראל, במקום לעסוק בשורש הסכסוך - הסירוב הפלסטיני העיקש להכיר במדינה יהודית בגבולות כלשהן". הצטרפו לנאום התגובה של ראש הממשלה נתניהו בשידור חי

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"אני הופתעתי. זה מה שיש לשר החוץ של המעצמה הגדולה ביותר בתבל להתמקד בו כאחד הנאומים המסכמים?", תהה נתניהו. "המזרח התיכון כולו עולה בלהבות, מדינות שלמות קורסות, הטרור משתולל ובמשך שעה שלמה מזכיר המדינה תוקף את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

קודם לכן תקפו בלשכת ראש הממשלה בחריפות את נאום קרי. "כמו ההחלטה שקידם ג'ון קרי באו"ם, הוא נשא נאום מוטה נגד ישראל", מסרו. "במשך למעלה משעה עסק קרי באובססיביות בהתנחלויות וכמעט לא נגע בשורש הסכסוך - ההתנגדות הפלסטינית למדינה יהודית בגבולות כלשהם".

כצפוי, הנאום של קרי עורר תגובות סוערות - וסותרות - במערכת הפוליטית בישראל. בעוד שבשמאל מיהרו להתייצב לצדו של קרי וטענו כי הוא ידיד ישראל וכי נאומו היה מאוזן וראוי, גורמים בימין תקפו את קרי וטענו כי מדובר בנסיגה מהתמיכה המסורתית של האמריקנים בישראל.

''נאום קרי – מוטה ואובססיבי'' (ארכיון)
''נאום קרי – מוטה ואובססיבי'' (ארכיון) | צילום: אבי אוחיון לע''מ

"ג'ון קרי היה תמיד ידיד ישראל ונותר ידיד ישראל", צייץ יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג (המחנה הציוני) בטוויטר, מיד עם תום הנאום בוושינגטון. "נאומו מבטא דאגה אמיתית לביטחונה ועתידה של מדינת ישראל".

''קרי ידיד ישראל''. הרצוג
''קרי ידיד ישראל''. הרצוג | צילום: פלאש 90

מנגד, שר החינוך נפתלי בנט, שהתבטאויותיו הוזכרו מספר פעמים בנאום קרי, הבהיר כי אין בכוונת ישראל לשנות את המדיניות שלה בכל הנוגע להתנחלויות. "קרי ציטט אותי שלוש פעמים בעילום שם כדי להראות שאנחנו מתנגדים למדינה פלסטינית", אמר בנט. "אז הנה, בגלוי: נכון. ככל שזה תלוי בי, לא נקים עוד מדינת טרור בלב הארץ".

''לא נקים מדינת טרור''. בנט
''לא נקים מדינת טרור''. בנט | צילום: (לע''מ)

"אזרחי ישראל שילמו באלפי קורבנות, רבבות טילים ואינספור גינויים בשל המדיניות המשיחית של מדינת פלסטין", הוסיף השר בנט. "הגיע הזמן לדרך חדשה, ואנו נוביל זאת".

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק התייחס גם הוא לנאום של קרי. "קרי בנאום חזק ושפוי", צייץ ברק בעמוד הטוויטר שלו. "כך חושבים גם ברוסיה, סין ואירופה. גם הרוב בישראל. ראש הממשלה נגרר על ידי הזרם המשיחי, עומד מול תהום ומתעקש לצעוד קדימה".

''קרי, נתת תקווה לארגוני הטרור''. רגב
''קרי, נתת תקווה לארגוני הטרור''. רגב | צילום: פלאש 90

שגריר ישראל באו"ם דני דנון דחה על הסף את דברי קרי, לפיהם ההצבעה במועצת הביטחון הייתה למעשה למען ישראל. "לתאם מהלכים אנטי ישראלים עם הפלסטינים ולקדם החלטה חד צדדית במועצת הביטחון זה לא לתמוך בישראל", אמר. "ממשל אובמה פעל נגד מדינת ישראל באו"ם וכל אמירה אחרת היא עיוות של המציאות".

"מזכיר המדינה היוצא, אתה מוזמן להציע לחלק את וושינגטון", תקפה שרת התרבות והספורט מירי רגב. "התקווה היחידה בדבריך היא התקווה שאתה נותן לארגוני הטרור לחיסול של ישראל. זה לא יקרה"

[brightcove_iframe video_id='kerry_vtr2_n20161228_v1' autoplay='0' credit='' kid='' duration='1929'']