אחרי העיכובים: יו"ר בית הנבחרים מתכנן לקיים הצבעה על הסיוע לישראל

מייק ג'ונסון הודיע כי בכוונתו להעלות להצבעה את חבילות הסיוע האמריקניות לישראל, אוקראינה וטייואן - כבר השבוע. לנוכח התנגדויות של גורמים קיצוניים בסיעה הרפובליקנית, לא ברור אם ג'ונסון יוכל לגייס מספיק קולות כדי לקדם את המהלך בהתאם לתוכניותיו. מחוקקים בסיעה הרפובליקנית דורשים: "אל תעבירו לאוקראינה כספים הדרושים לישראל"

הקפיטול, וושינגטון די.סי
בניין הקפיטול | צילום: רויטרס

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, מייק ג'ונסון (רפובליקני מלואיזיאנה), הודיע אתמול (שני) כי בכוונתו לקיים השבוע הצבעה לאישור חבילות סיוע אמריקניות נפרדות לישראל, אוקראינה וטייוואן. הצעד של ג'ונסון, שמגיע לאחר המתנה ממושכת בירושלים ובקייב, צפוי להיתקל בקשיים - וכלל לא בטוח שיושג מספר הקולות הדרוש כדי לממש את המהלך. על אף זאת, ג'ונסון העריך שהמחוקקים יצביעו על ההצעות הנפרדות כבר ביום שישי.

גורמי הימין הקיצוני בסיעה הרפובליקנית, האוחזת ברוב זעיר בבית הנבחרים, דורשים שכספי הממשל יופנו לענייני פנים - ובייחוד למשבר הפליטים בגבול ארה"ב-מקסיקו. בנוסף, מספר חברים רפובליקניים בבית הנבחרים מתנגדים מכל וכל להעברת כספי הסיוע לאוקראינה. יו"ר בית הנבחרים נדרש להשיג הסכמה כמעט גורפת מצד עמיתיו לסיעה כדי להביא להצבעה את כל חבילות הסיוע שהוא מבקש להעביר.

"יש כמה אירועים ברחבי העולם שאנחנו עוקבים אחריהם מקרוב, ואנחנו יודעים שהעולם מתבונן בנו כדי לראות איך נגיב", אמר ג'ונסון לכתבים בסיום ישיבת הסיעה הרפובליקנית אמש. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שנפגש לאחרונה עם ג'ונסון באחוזתו בפלורידה, הביע תמיכה בהעברת כספים לאוקראינה במסגרת הלוואה.

יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון | צילום: רויטרס

למרות ניסיונותיו של היו"ר להלך בין הטיפות, חברת בית הנבחרים מרג'ורי טיילור גרין (רפובליקנית מג'ורג'יה), המקורבת לטראמפ ונחשבת כסמן ימני מובהק בקונגרס, איימה כי תפעל להדיח את ג'ונסון מתפקידו - ומיהרה למתוח ביקורת על תוכנית סיוע החוץ שהציג.

"אני מתנגדת בתוקף לתוכנית כפי שהיא מוצעת כרגע", אמרה גרין לכתבים. עם זאת, כשנשאלה האם בכוונת לממש את איומיה ולכפות הצבעה להדחת יו"ר הבית, היא התחמקה וטענה כי עדיין לא קיבלה החלטה בנושא. חברי "סיעת החופש", גוף פרלמנטרי ימני של חברי קונגרס רפובליקניים, הצטרפו לביקורת, והביעו התנגדות לכך שכסף "הדרוש למלחמה של ישראל" יופנה לאוקראינה.

"העם האמריקני הבהיר באופן ברור כי מוטב שנאבטח את הגבול שלנו לפני שנוציא כסף במסגרת הסיוע לאוקראינה" מסרו בהודעה משותפת כמה חברים ב"סיעת החופש" - שסירבו להגיד האם ייתמכו השבוע בהבאת ההצעה של ג'ונסון להצבעה.

מרג'ורי טיילור גרין ומייק ג'ונסון
מרג'ורי טיילור גרין ומייק ג'ונסון | צילום: רויטרס

בעקבות המתקפה האיראנית נגד ישראל, הדמוקרטים בקונגרס קראו להנהגת בית הנבחרים להאיץ את אישור חבילת הסיוע שכבר אושרה בסנאט, אשר כוללת כספים עבור ישראל ואוקראינה. במכתב ששלח לעמיתיו, מנהיג המיעוט הדמוקרטי, האקים ג'פריס, קרא להאיץ באופן מיידי את העברת חבילות הסיוע, בצלה של המתקפה שביצעה טהרן. "האירועים החמורים שהתרחשו בסוף השבוע האחרון במזרח התיכון ובמזרח אירופה מדגישים את הצורך של הקונגרס לפעול מיידית. אנחנו מוכרחים לקיים הצבעה על הצעת החוק הדו-מפלגתית והמקיפה שהסנאט כבר העביר", כתב.

עם זאת, הגורמים הקיצוניים בסיעה הרפובליקנית דבקים בהתנגדותם להעברת כספי סיוע נוספים לאוקראינה. חבר בית הנבחרים אנדי ביגס (רפובליקני מאריזונה) הביע תמיכה בהצעה לקיים הצבעה נפרדת על חבילות הסיוע, וכתב ברשתות החברתיות: "אין סיבה שהסיוע לישראל יוחזק כבן ערובה בידי כספי הסיוע לאוקראינה. לעם האמריקני מגיע לדעת מהן עמדות המחוקקים שלו בכל מרכיב מימון בנפרד".

מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, האקים ג'פריס
מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, האקים ג'פריס | צילום: רויטרס

בית הנבחרים אישר בנובמבר חבילת סיוע לישראל בסך 14.3 מיליארד דולר, על רקע מחאה שהביעו מחוקקים דמוקרטיים לאחר שהחבילה לא כללה סיוע נוסף לאוקראינה. בנוסף הסנאט אישר בפברואר חבילת סיוע משלו, בסך 95.3 מיליארד דולר עבור ישראל, אוקראינה ומטרות נוספות.