מצרים: "נתמוך בתביעת דרום אפריקה נגד ישראל בהאג"

משרד החוץ בקהיר הודיע כי יצטרף לעתירה נגד ישראל בבית הדין הבינ"ל לצדק, בשל "הסלמת התקיפות של ישראל בעזה - והמשבר ההומניטרי חסר התקדים שנוצר כתוצאה מכך". בינואר קבע בית הדין כי בניגוד לטענה של דרא"פ, ישראל לא מבצעת רצח עם ברצועה - אך נדרשת לנקוט צעדים מידיים כדי להגביר את הסיוע ההומניטרי לעזה, ולפעול למניעת הסתה נגד הפלסטינים

זמן צפייה: 00:55

ברקע המבצע ברפיח: מצרים תתמוך בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, כך הודיע היום (ראשון) משרד החוץ בקהיר. בהודעה נמסר כי הסיבה למהלך היא "הסלמת התקיפות של ישראל נגד אזרחים פלסטינים בעזה, שגרמו לעקירת אנשים מאדמתם - והמשבר ההומניטרי חסר התקדים שנוצר כתוצאה מכך".

דרום אפריקה עתרה לבית הדין הבינ"ל בטענה כי ישראל מבצעת רצח עם בעזה - ובדרישה להוציא צווי ביניים שיורו על עצירת המלחמה. בתום הדיונים, שהתקיימו בחודש ינואר, בית הדין לא קיבל את דרישת דרא"פ - אך קבע, בין היתר, כי ישראל נדרשת לנקוט צעדים מידיים כדי לאפשר אספקת שירותים בסיסיים וסיוע הומניטרי לעזה, ולפעול נגד ההסתה לרצח עם של הפלסטינים.

בית הדין קבע כי ישראל נדרשת לפעול בכל כוחה כדי למנוע את ביצוע כל הסעיפים בסעיף 2 של אמנת רצח עם, ורוב של 15 שופטים מול 2 קבע כי ישראל נדרשת לוודא מיד שצה"ל לא מבצע פעולות שהוגדרו בסעיף הזה. ברוב של 16 קולות, כולל נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק שהצביע בעד, מול מתנגדת אחת בלבד - נציגת אוגנדה, נקבע כי ישראל תנקוט בכל הצעדים שבכוחה כדי למנוע ולהעניש על הסתה פומבית לרצח עם ביחס לפלסטינים בעזה. עוד נקבע כי על ישראל להגיש דו"ח לבית הדין על כל הצעדים שננקטו כדי ליישם את הצו שנקבע בתוך חודש.

הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

בתוך כך, בישראל נערכים לאפשרות כי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר בינלאומיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי. בישראל מקווים כי ארצות הברית תפעל על מנת למנוע את המהלך, למרות שהאמריקנים, כמו ישראל, אינם חברים בבית הדין הפלילי, ולכן כוחם מוגבל. צווי מעצר שכאלה, אם יופקו, יימנעו מנתניהו ומשאר הבכירים לבקר במדינות החתומות על הצהרת רומא, ממנה שואב בית הדין את כוחו וסמכויותיו.

פעילות הכוחות ברפיח
פעילות הכוחות ברפיח | צילום: דובר צה"ל
תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח | צילום: עבד רח'ים חטיב, פלאש 90

אתמול אמר בכיר מצרי בריאיון: "הזהרנו את ישראל מהשלכות הפעולה ברפיח והמשך השליטה במעבר", והוסיף: "אנחנו מטילים על ישראל את האחריות המלאה להידרדרות המצב ההומניטרי ברצועת עזה". כמו כן, אמר הבכיר כי מצרים סירבה לתאם עם ישראל את הכנסת הסיוע לעזה דרך מעבר רפיח, "בשל ההסלמה הבלתי מתקבלת על הדעת".

בשבוע שעבר דווח בחדשות 13 כי דיפלומטים ישראלים המוצבים במצרים מסרו לאנשי משרד החוץ כי "אנחנו נמצאים בשלב דרמטי ביחסים עם המצרים". ברקע החשש מנהירה המונית של פליטים פלסטינים מהעיר שבדרום הרצועה לשטח מצרים, הוסיפו הדיפלומטים: "אם תהיה פריצה מרפיח למצרים נהיה במקום רע".