ההסתייגויות ומספר החטופים שישוחררו: מחכים לתשובת חמאס

במקביל להתכנסות קבינט המלחמה שדן בעסקת חטופים, לפי דיווחים פלסטיניים מצרים וקטר מסרו לחמאס כי ישראל מוכנה לעסקה באופן עקרוני, וכעת ארגון הטרור מכין את תשובתו. חמאס צפוי להציג הערות על מספר סעיפים, בהן מרחק כוחות צה"ל מהתושבים בעזה, בזמן שאלה ישובו לצפון הרצועה

זמן צפייה: 03:08

בצל כינוס הקבינט שדן על גיבוש עסקת החטופים, חמאס צפוי להגיב בשבוע הקרוב, אחרי העיד אל-פיטר, על ההצעה שהוגשה על ידי האמריקנים, עם הערות. מקורות פלסטיניים מדווחים הערב (שלישי) כי המתווכות מצרים וקטר מסרו לחמאס כי ישראל מסכימה באופן עקרוני לעסקת החטופים, ואנשי חמאס השיבו מנגד כי הם צריכים זמן כדי להחזיר את תשובתם, ובכדי לקבל את תגובתם של מנהיג הארגון ברצועה יחיא סינוואר ואת ראש הזרוע הצבאית מוחמד דף.

עוד לפי מקורות, יש לחמאס הסתייגויות על הסעיפים שהוצגו להם, כמו למשל על מקום הימצאותם של כוחות צה"ל כאשר ישובו לבתיהם תושבי צפון הרצועה. בנוסף, חמאס טוען כי אין 40 חטופים חיים לשחרר, אלא מספר אחר, שכרגע לא ברור. עם זאת ההערכה במצרים היא כי אפשר להגיע לעסקה, וכי תשובת חמאס צפויה להגיע בשבוע הקרוב אחרי עיד אל-פיטר.

נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

קבינט המלחמה התכנס הערב בכדי לדון בפרטי העסקה המתגבשת. לאחר מכן ידון גם הקבינט המדיני-ביטחוני הרחב, באופן חריג, מכיוון שבדרך כלל מתכנס בימי חמישי. הישיבה תתקיים לנוכח הדרישות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', יחד עם שרים נוספים מתוך הליכוד, אשר דורשים להיות חלק לא רק בתהליך קבלת ההחלטות הסופי, אלא גם חלק מהליך המשא ומתן בזמן שהוא מתרחש. סמוטריץ' צפוי להגיע עם שורות דרישות, בהן כי במסגרת עסקה ישראל תתחייב לפעול ברפיח. טרם ההתכנסות, צוות המו"מ הישראלי העביר מסר ללשכת רה"מ: דיון הקבינט הערב הוא טעות, ועלול לפגוע בעסקה המתגבשת, כך פורסם במהדורה המרכזית.

לעמדה של צוות המו"מ הישראלי שותפים ראש המוסד דדי ברנע, ראש שב"כ רונן וכן האלוף ניצן אלון, והם הביעו אותה היום במסגרת כמה דיונים. הם ביקשו לבטל את דיון הקבינט הערב, מכיוון שלדבריהם העסקה עוד לא גובשה וכל פרט שידלוף מהדיון עלול לפגוע קשות בסיכוייה לצאת לפועל. הפורום הערב ישמש אך ורק לקיטור פוליטי של בן גביר וסמוטריץ', נאמר. הבקשה מגיעה למזכירו הצבאי של רה"מ האלוף אבי גיל - אך בלשכת רה״מ הוחלט חרף הבקשה של גורמי המקצוע, לקיים בכל זאת לקיים את הדיון.

בתוך כך, לפי פרטי העסקה המתגבשת, תחול הפסקת אש בת שישה שבועות, ישוחררו בין 40 ל-50 חטופים, לא ישוחררו חיילים זכרים, לא ישוחררו מחבלים "עם דם על הידיים", ותמורת חיילות ישראל תצטרך "לשלם" יותר. בנוסף, ישראל תקבל את רשימת השמות של החטופים שישוחררו, וכ-150 אלף עזתים יוכלו לחזור לבתיהם בצפון רצועת עזה, דבר לו ישראל התנגדה עד כה.