בכירים בישראל: "התקדמות במגעים"; בכיר חמאס: "דוחים את ההצעה"

בכיר ישראלי לחדשות 13: "ארה"ב ומפעילה לחץ כבד על המתווכות. ההצעה האמריקנית מרחיקה לכת. אין אדם שיוכל להגיד שהחבל הישראלי קצר". גורמים בחמאס: "דוחים את ההצעה, אך בוחנים אפשרות של הפסקת אש של 6 שבועות"

זמן צפייה: 02:05

לראשונה זה ימים ארוכים, בכירים בישראל אומרים הערב (שני) כי יש תזוזה בנוגע לעסקת חטופים. בכיר ישראלי שלוקח חלק במשא ומתן אמר לחדשות 13: "ניהלנו בשעות האחרונות שיחות משמעותיות מאוד. ארצות הברית לקחה הובלה משמעותית ומפעילה לחץ כבד על המתווכות. ההצעה האמריקנית מרחיקה לכת – יש בה מנדט רחב מאוד. אין אדם שיוכל להגיד שהחבל הישראלי קצר. כל האלמנטים נמצאים בה – הזזת כוחות צהל וחזרה של עזתים לצפון הרצועה".

עם זאת, בכיר חמאס עלי ברכה מסר לרויטרס כי ארגון הטרור "דוחה את ההצעה האמריקנית להפסקת אש", זאת לאחר שמוקדם יותר היום מקור בחמאס אמר לסוכנות הידיעות כי "לא בוצעה כל התקדמות במשא ומתן". אף על פי כן, מקור בחמאס מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי "התנועה בוחנת הצעה לרגיעה בעזה למשך שישה שבועות".

הבוקר ראש המוסד דדי ברנע שב משיחות בקהיר, כשברקע לחץ אמריקני כבד - שבמסגרתו הציגו הצעת פשרה חדשה. הבית הלבן מסר היום כי "הצעה לעסקה הועברה לחמאס - וכעת אנו ממתינים לתשובתם". בתוך כך, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר באופן חריג ב-19:00.

אלה עיקרי ההצעה:

• ישראל תקבל, כפי שהיא דורשת משך שבועות, את רשימת החטופים שנמצאים בחיים שישוחררו במסגרת עסקה.

• ישראל בתמורה תתגמש משמעותית באשר לחזרת עזתים לצפון הרצועה - סלע המחלוקת המרכזי.

בישראל אומרים: "התוכנית הזו מאפשרת עסקה. ייקחו יקחו כמה ימים עד שתגיע תשובת חמאס, כעת זה תלוי בו". הבוקר, שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "אנו מוכנים לקבל החלטות קשות על מנת להשיב את החטופים. אני חושב שאנחנו בנקודה טובה לעסקה". את הדברים אמר בשיחה שקיים עם מתגייסים ליחידות קרביות בבסיס תל השומר.

שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט
ראש המוסד דדי ברנע
ראש המוסד דדי ברנע. יעמוד בראש המשלחת לקטר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מן הצד השני, מקורות מצריים ומקורות בארגון החמאס מסרו לעיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד" את פרטי ההצעה האמריקנית לעסקת חטופים, כפי שהוצגה בקהיר. כחלק מהעסקה, תתקיים הפסקת אש זמנית שאורכה שישה שבועות ברצועת עזה, 40 חטופים ישראלים ישוחררו, ותתאפשר חזרה חלקית של תושבי הרצועה לחלקה הצפוני - כ-6,000 כל יום. לפי הדיווח, ישראל דורשת לבצע חיפושים על כלל החוזרים - ולכך חמאס מתנגד. לפי דיווח ב"אל-ג'זירה", ההצעה כוללת שחרור 900 אסירים פלסטינים, ביניהם 100 ששפוטים למאסרי עולם בשלב הראשון.

עוד דווח ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" שההצעה אינה כוללת הפסקת אש קבועה - דבר שחמאס מתנגד לו ודורש לכלול אותו בעסקה. כמו כן, נטען כי ארגון הטרור מוחה על כך שההצעה אינה כוללת "בטחונות וערבויות" מוושינגטון. הגורם המצרי מסר לעיתון כי "השיחות מתנהלות בעצימות הגבוהה ביותר מאז תחילת המלחמה - עקב לחץ ארצות הברית".

רבבות בירושלים חטופים הפגנות
רבבות בהפגנה למען שחרור החטופים בירושלים | צילום: רויטרס

לאחר דברי גלנט, ממטה משפחות החטופים נמסר: "הודעתם של מובילי זרועות הביטחון, שר הבטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי, על המוכנות והמסוגלות להתמודד עם העקרונות והמחירים המובאים בעסקה - הן ההוכחה הברורה כי כעת הזמן המדויק להשלים את הנצחון כולו". עוד נכתב בהודעה: "קבינט המלחמה וראש הממשלה בנימין נתניהו: זה הזמן לאפשר ולשחרר! תנו אחריות מלאה למשלחת המו"מ, וביחד תביאו את הניצחון המוחלט שהחברה כבר כל כך מחכה לו - החזרת כלל החטופים מעזה".