חמאס בוחן את מתווה עסקת החטופים: "לא עונה על דרישותינו"

בישראל ממתינים לתשובה בנוגע להצעה האמריקנית שגובשה בקהיר, ובהצהרה רשמית נמסר מארגון הטרור כי המתווה שקיבל לידיו לא מתכתב עם דרישותיו - אך הוא ייבחן והתשובה תועבר למתווכות. בכיר ישראלי שמשתתף במו"מ לחדשות 13: "ניהלנו שיחות משמעותיות, ההצעה מרחיקת לכת"

זמן צפייה: 03:21

news-flash-part-2404090715טופים שגובש בשיחות המו"מ בקהיר. "ההצעה אינה עונה על אף אחת מדרישותינו", נכתב, "אך נבחן אותה מתוך אחריות לאומית, ונעביר את תשובתינו למתווכות". זאת, אחרי שאתמול בכיר הארגון עלי ברכה אמר ל"רויטרס" כי חמאס דוחה את ההצעה וכי "לא נרשמה התקדמות במו"מ". כעת בישראל ממתינים לתשובת הארגון.

עם חזרת המשלחת מקהיר, בכיר ישראלי שהשתתף במגעים אמר אתמול לחדשות 13: "ניהלנו בשעות האחרונות שיחות משמעותיות מאוד. ארצות הברית לקחה הובלה משמעותית ומפעילה לחץ כבד על המתווכות. ההצעה האמריקנית מרחיקה לכת – יש בה מנדט רחב מאוד. אין אדם שיוכל להגיד שהחבל הישראלי קצר. כל האלמנטים נמצאים בה – הזזת כוחות צהל וחזרה של עזתים לצפון הרצועה".

במסגרת ההצעה של ארה"ב, ישראל תקבל את רשימת החטופים החיים שישוחררו, כפי שדרשה במשך שבועות. בתמורה, ישראל תתגמש משמעותית בנוגע לחזרת תושבים לצפון הרצועה - סלע המחלוקת המרכזי בין הצדדים.

שלטים למען החטופים בתל אביב
שלטים למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס
הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

פרטי ההצעה האמריקנית פורסמו אתמול בעיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד". על-פי הדיווח, העסקה תכלול שחרור של 40 חטופים וחטופות - תמורת הפסקת אש בת 6 שבועות בעזה וחזרה חלקית של תושבים לצפון הרצועה, כ-6,000 מדי יום. עוד דווח כי ישראל דורשת לבצע חיפושים על כלל החוזרים - ולכך חמאס מתנגד. לפי דיווח ב"אל-ג'זירה", ההצעה כוללת שחרור 900 אסירים פלסטינים, ביניהם 100 ששפוטים למאסרי עולם בשלב הראשון.

גורמים בישראל אמרו אתמול: "התוכנית הזו מאפשרת עסקה. יקחו כמה ימים עד שתגיע תשובת חמאס, כעת זה תלוי בו". שר הביטחון יואב גלנט אמר אתמול כי "אנו מוכנים לקבל החלטות קשות על מנת להשיב את החטופים. אני חושב שאנחנו בנקודה טובה לעסקה".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

בצל המגעים, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס באופן חריג הערב בשעה 19:00. אתמול הודיע השר איתמר בן גביר: "אם ראש הממשלה יחליט לסיים את המלחמה ללא מתקפה נרחבת על רפיח על מנת להכריע את חמאס, לא יהיה לו מנדט להמשיך לכהן כראש הממשלה".

שעות לאחר מכן, נתניהו פרסם הצהרה, בה אמר: "יש תאריך כניסה לרפיח, זה יקרה". הוא חזר שוב על המסר לפיו "אנחנו פועלים כל הזמן להשגת מטרותינו, בראשן שחרור כל חטופינו - והשגת ניצחון מוחלט על חמאס. הניצחון הזה מחייב כניסה לרפיח וחיסול גדודי הטרור שם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404081945' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_6lgbc1b5' duration='21']

דובר מחלקת המדינה של ארה"ב מתיו מילר הגיב על דבריו: "לא קיבלנו מידע על תאריך הכניסה לרפיח שראש הממשלה מדבר עליו. לא ראינו עדיין תוכנית יישימה ואמינה לפינוי רפיח, אבל יותר מכך, אמרנו לישראלים שכניסה קרקעית מלאה לרפיח תהיה בעלת אפקט רע מאוד לתושבי המקום ובסופו של דבר תפגע בביטחון ישראל. ישנן דרכים אחרות להתמודד עם אנשי חמאס שנמצאים ברפיח ללא כניסה קרקעית מלאה".