ראש ממשלת הודו: "ישראל והודו יכולות לשנות יחד את העולם"

רגע לפני שהוא מגיע לישראל לביקור היסטורי, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי אומר בריאיון מיוחד לחדשות 2 כי הוא רואה בישראל שותפה טכנולוגית ומצפה להמשך שיתוף פעולה פורה בין שתי המעצמות

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי | צילום: חדשות 2

בשבוע הבא צפוי נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, לנחות בישראל לביקור היסטורי. המנהיג ההודי שהועסק כמחלק תה בצעירותו, אינו חוסך במחוות כדי להפגין את אהדתו לישראל. "אני מצפה דרככם לומר שלום לכל העם בישראל", אמר בריאיון מיוחד לחדשות 2 שנערך במעונו הרשמי בניו דלהי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לפני שלוש שנים מודי נבחר באופן דמוקרטי לעמוד בראש המדינה השנייה בגודל אוכלוסייתה בעולם - כמיליארד ורבע אזרחים. מאז הוא זוכה לאהדה חסרת תקדים בהודו ובעולם כולו, בעיקר בשל המהפכה הכלכלית שהוא מוביל בתת-היבשת, שנחשבה לנחשלת ואכולת שחיתות. "המטרה של ממשלתי היא להגשים את החלומות של הדור הצעיר בהודו", הצהיר. "הדרך שלנו היא: רפורמות, ביצועים ושינויים. ככה אנחנו נגיע לגבהים חדשים".

"הודו היא מדינה שטמון בה פוטנציאל רב", המשיך. "בשל כך אנחנו צריכים לדאוג לתשתיות של הדורות הבאים - מסילות רכבת, כבישים, תשתיות מים, ושימוש בסיב אופטי. אנחנו רוצים לשים דגש על הנושאים האלה, כדי ליצור הודו מודרנית. בכפר שלי, למשל, אנחנו רוצים לשפר את איכות החיים, כדי שלעניים ביותר תהיה קורת גג.

מודי בפגישתו עם נתניהו (ארכיון)
מודי בפגישתו עם נתניהו (ארכיון) | צילום: לע''מ

כשנשאל כיצד ישראל תואמת את השקפת עולמו בנוגע להודו החדשה, הסביר כי הדבר נובע בשל הדרך שבה ישראל הצליחה להתפתח ולגדול כנגד כל הסיכויים. "ישראל התפתחה בזמן קצר כל כך וזה גרם לכולם להסתכל עליה בפליאה", ציין. "ברגע שאומרים 'ישראל', חושבים על חדשנות, טכנולוגיה, סטרטאפים, חלל, חקלאות, ניצול מירבי של משאבים. זאת טביעת האצבע של ישראל. כל הדברים האלה מתאימים מאוד להשקפה של הודו. כל הדברים האלה הם שגורמים לנו לעבוד כתף אל כתף עם ישראל ולהרחיב את האופקים שלנו יחד".

"חדשנות היא הדרך הנכונה"

מודי ניסה להסביר למה הוא מתכוון כשהוא מכנה את ישראל כ"שותף טכנולוגי" של ארצו. "חדשנות היא הדרך הנכונה להתפתח ולהתקדם", אמר. "ישראל תמיד עומדת בחזית החדשנות. היום אחנו עובדים יחד בתחום טכנולוגיית החלל. עם הפוטנציאל שלכם והפוטנציאל שלנו, השמיים הם הגבול". הוא מתעלם מהבדלי הגודל בין המדינות, כמו גם ההפרשים בכמות האוכלוסייה. "הגודל הגיאוגרפי לא קובע", טען מודי. "בהודו יש אוכלוסיה של 1.3 מיליארד איש, ואם אנחנו נחפש מדינה בגודל שלנו, אנחנו נישאר לבד. לכן אני חושב שהידידות הזו היא מאוד טובה".

הודו וישראל השתחררו מעול הבריטים כמעט באותה העת. ב-1950 הכיר ראש הממשלה ג'ווהרלל נהארו בישראל, אך קשרים דיפלומטים כוננו רק ב-1992, אחרי שההודים קיבלו אישור לכך מיאסר ערפאת. מאז הזדהתה הודו עם הנרטיב הפלסטיני, עד שבא מודי. "יחסים בין הממשלות שלנו קיימים כבר 25 שנה", הסביר ראש ממשלת הודו את השינוי בתפיסת ישראל בארצו. "הדרך שעשינו בשנים הללו חשובה מאוד, ואנחנו נמצאים כעת בנקודת המפנה הזאת. בנקודה הזו, הביקור שלי בישראל לא יזיק לשום אדם בהודו".

מיד לאחר שנבחר לעמוד בראש המדינה הענקית הזו מיהר מודי אל אמו הקשישה, רכן לפניה ונגע ברגליה כמחווה של חיבה וכבוד. משמעות הדבר אינה מסתכמת בכיבוד הורים, אל גם מחויבות לאומית ל"אמא הודו", כפי שמכנים ההודים את מולדתם. חששות רבים ליוו את בחירתו של מודי, ראש המפלגה הלאומנית ההינדית, כשכיהן כמושל מדינת המחוז גוג'ראט היו בה מהומות דמים בין הינדים למוסלמים. אולם כיום החששות האלה התבדו. כשנשאל בנוגע לניסיונו בדבר כינון דו קיום, הסביר מודי כי הודו היא מדינה מגוונת שמטרתה המסורתית היא כבוד הדדי כלפי כולם. "אנחנו צריכים לקבל את הגיוון הזה ולכבד אותו", אמר. "אם נכבד את הייחודיות של כל אחד, לא יהיו שום מאבקים. והודו היא הוכחה חיה לזה".

הביקור בישראל, במהלכו ייפגש גם עם ראש הממשלה נתניהו, צפוי להתקיים כשבועיים לאחר שצוין יום היוגה הבינלאומי. מודי, שנחשב למתרגל אדוק, שמח להתוודע לכך שגם בישראל צוין אותו יום על ידי רבים. "אם היוגה תשמש כדרך לפתרון בעיות במזרח התיכון - זה ישמח אותי מאוד", חתם.

הריאיון המלא ישודר בתכנית "סדר עולמי" (מוצ"ש, 18:00, ערוץ 2).