היערכות לתגובה: מדינות ערביות ביקשו מאיראן להימנע מהסלמה

ב"רויטרס" דווח כי לבקשת הבית הלבן, שרי חוץ ערביים דחקו בעמיתם בטהראן לצנן את המתיחות במזה"ת. בלינקן שוחח עם גלנט: "ארה"ב תעמוד לצד ישראל מול כל איום מאיראן ומשלוחותיה". בתוך כך, איראן מסרה לארה"ב: אם תגנו על ישראל - תהפכו למטרה בעצמכם. חברת "לופטהנזה" תשהה את טיסותיה לטהרן עד ליום שבת, במוסקבה מזהירים מנסיעות לישראל וללבנון

זמן צפייה: 07:36

בעולם מנסים לצנן את המתיחות בין איראן לישראל: שרי החוץ של מדינות ערב קיימו בלילה (בין רביעי לחמישי) שיחות טלפון עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן, וביקשו ממנו לפעול למניעת הסלמה אזורית. כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס". על-פי הדיווח, השיחות בוצעו לבקשת שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק, שפנה לשרי החוץ הערבים בבקשה שיעבירו את המסר לטהרן.

בטהרן מסרו לוושינגטון כי "אם ארה"ב תגן על ישראל - היא תהפוך למטרה בעצמה". ברקע הדברים, מפקד פיקוד המרכז בצבא ארה"ב הגנרל מייקל קורילה נחת בנתב"ג, שם פגש אותו שר הביטחון יואב גלנט. ביקורו מגיע כהיערכות לתגובה של הרפובליקה האסלאמית על החיסול בדמשק.

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר-עבדאללהיאן
שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן | צילום: רויטרס

בינתיים, האיומים ההדדיים של ירושלים וטהרן נותנים את אותותיהם גם על ענפי התעופה והתיירות. חברת "לופטהנזה" הגרמנית הודיעה בלילה כי תשהה את טיסותיה לבירת הרפובליקה האסלאמית למשך יום בעקבות "המצב במזה"ת", ובהמשך האריכה את ההחלטה ביומיים נוספים, עד ל-13 באפריל. משרד החוץ במוסקבה פרסם הבוקר אזהרת מסע למזה"ת, בדגש על ישראל ולבנון.

סוכנות הידיעות "מאהר" דיווחה בלילה כי שר החוץ של איראן הורה לסגור את המרחב האווירי מעל טהרן "בשל תרגילים צבאיים", אך הדיווח הוסר בלילה וב"מאהר" הכחישו את דבר הפרסום. בתקשורת האיראנית פורסם אתמול תיעוד של כרזת ענק שהוצבה בכיכר פלסטין בטהרן, ועליה הכיתוב בעברית: "האם אחסנתם מספיק מזון ומצרכים? הנקמה קרובה".

זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק
זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק | צילום: רויטרס
כרזה באיראן המאיימת על ישראל
כרזה המאיימת על ישראל באיראן

שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח בלילה עם שר הביטחון יואב גלנט, והבהיר בפניו כי "ארה"ב תעמוד לצד ישראל מול כל איום מצד איראן ושלוחותיה". זאת, בהמשך לדבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שאמר אמש: "המחוייבות שלנו לביטחון ישראל מול האיום האיראני חזקה ואיתנה". ברשת אל-ג'זירה דווח אתמול כי בכיר אמריקני אמר לערוץ: "ארה"ב תגן על ישראל במקרה של תקיפה איראנית", ולא פסל מתקפת נגד משותפת של שתי המדינות כנגד איראן.