בכיר ישראלי: היינו קרובים לעסקה, דברי רה"מ גרמו לחמאס לסגת

הבכיר אמר לניו יורק טיימס כי ישראל וחמאס היו "קרובות מאוד" להסכם, אך הצהרותיו של נתניהו בשבת בנוגע לפעולה ברפיח גרמו לארגון הטרור להקשיח עמדות. בכיר חמאס טען כי דברי נתניהו גרמו לארגון לדרוש ערבויות נוספות לכך שישראל לא תחדש את המלחמה בעזה. בכיר מצרי: המטח של חמאס לכרם שלום הביא לכישלון המו"מ לעסקה, מנסים למנוע הסלמה

נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בכיר ישראלי אמר היום (שני) לניו יורק טיימס כי ישראל הייתה "קרובה מאוד" לעסקה עם חמאס, אך הצהרותיו של ראש הממשלה נתניהו ביום שבת על "כניסה לרפיח בכל מחיר" גרמו לארגון הטרור להקשיח עמדות. בכיר חמאס טען כי דבריו של רה"מ גרמו לארגון לדרוש ערבויות נוספות לכך שישראל לא תחדש את המלחמה בעזה כחלק מההסכם, והבכיר הישראלי אישר כי "המשא ומתן נמצא כעת במשבר". בכיר מצרי: "המטח של חמאס לכרם שלום הביא לכישלון המו"מ לעסקה, מנסים למנוע הסלמה".

בריאיון טלפוני לעיתון האמריקני, בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק טען גם הוא כי רה"מ נתניהו "סיכל את המשך המשא ומתן" לאחר ששני הצדדים היו קרובים מאוד לעסקה, כשברקע משלחת חמאס חזרה משיחות המו"מ בקהיר לדוחא בירת קטר ל"התייעצויות", כשהבכיר טוען כי הארגון דן במו"מ "בגישה חיובית". לפי דיווח בעיתון המצרי "אל-קהירה", משלחת של ארגון הטרור צפויה לשוב מחר לקהיר להמשך השיחות.

לשכת ראש הממשלה הכחישה את הדיווחים: "הטענה שרה"מ נתניהו ולא חמאס הוא זה שטרפד עסקת שחרור חטופים היא שקר מוחלט והטעייה מכוונות של הציבור. האמת הפוכה לחלוטין, חמאס הוא זה שמטרפד כל עסקה בזה שאינו זז מילימטר מדרישותיו הקיצוניות ששום ממשלה בישראל אינה יכול לקבל, והראשונה שבהן היא שישראל תיסוג מעזה ותפסיק את המלחמה, מה שיאפשר מחדש לחמאס להשתלט צבאית על הרצועה ולהתארגן ל-7 באוקטובר הבאים - כפי שהבטיח לעשות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

כאמור, ברקע הדיווחים על התקדמות במגעים לעסקה ביום שבת, "גורם מדיני" פרסם הודעות לפיהן "ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים להפסקת המלחמה כחלק מעסקה - צה"ל ייכנס לרפיח". לדברי אותו גורם, "בניגוד לפרסומים, ישראל לא תסכים לסיום המלחמה כחלק מהסכם לשחרור חטופינו. כפי שהחליט הדרג המדיני, צה"ל ייכנס לרפיח וישמיד את גדודי  חמאס הנותרים בה - בין אם תהיה הפוגה זמנית לשחרור חטופינו, ובין אם לאו".

לאחר מכן, השר בני גנץ אמר כי הוא "מציע ל'גורמים מדיניים' להמתין לעדכונים רשמיים - ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים". גנץ הוסיף: "טרם התקבלה תשובה רשמית למתווה. לכשתתקבל - יתכנס קבינט ניהול המלחמה וידון בה. עד אז - אני מציע לנהוג בקור רוח".