בכירים ישראלים: סערת טראמפ - "הפחד הכי הגדול התממש"

אחרי ש"ניו יורק טיימס" דיווח כי המידע שטראמפ חלק עם גורמים רוסים הגיע מישראל, אומרים שני בכירים בי-ם ל-BuzzFeed כי הדבר מאשש את החששות שהועלו בעבר

"משחקים אותה עצובים", טראמפ. טראמפ, על האייר פורס 1
"משחקים אותה עצובים", טראמפ. טראמפ, על האייר פורס 1 | צילום: רויטרס

שני בכירים ישראלים מאשרים אתמול (שלישי) כי ירושלים חלקה מידע מודיעיני מסוים עם ממשל טראמפ הנוגע לתכניות של דאע"ש להבריח חומרי נפץ בתוך מחשבים ניידים למטוסים - זאת בעקבות שיתוף הפעולה המודיעיני בין המדינות. אלא שבעת שנפוצו הדיווחים על כך שנשיא ארצות הברית חלק מידע מודיעיני עם בכירים רוסים - בהם שר החוץ סרגיי לברוב - הפך הדבר, לדברי הבכירים, ל"התגשמות הפחדים הגדולים ביותר" של המודיעין הישראלי. את הדברים אמרו הבכירים לאתר BuzzFeed.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"יש לנו שיתוף פעולה עם ארצות הברית שהוא ייחודי בקהילת המודיעין העולמית", אמר אחד מהם. "אין לנו את היחסים הללו עם אף מדינה אחרת", הוסיף בכיר אחר."בינינו לבין ארצות הברית יש הבנות מיוחדות הנוגעות לשיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות", השניים סיפרו - והוסיפו: "הידיעה שהמידע המודיעיני הזה שותף עם מדינות אחרות בלי ידיעתנו היא בבחינת סיוט".

בחודש ינואר העלה אחד הבכירים הישראלים בשיחה עם האתר חשש מכך שטראמפ עלול לחלוק מידע עם הרוסים. "ישראל חולקת מידע מודיעיני עם ארצות הברית באופן קבוע", הוא אמר, "בחלקו גם כזה שעלול לסכן את חייהם של סוכני מודיעין".

השגריר דרמר: "לישראל אמון מלא בשת"פ עם ארה"ב"

על פי הדיווח הערב ב"ניו יורק טיימס", ישראל היא שסיפקה לארצות הברית את המידע המסווג שאותו חלק טראמפ עם הנציגים הרוסים. את הדברים מסר גורם בכיר בממשל בעבר ובהווה המעורה בפרטים, ולדבריו ישראל הפצירה בעבר בארה"ב להיזהר בחלוקת המידע המודיעיני שאותו חשף הנשיא האמריקני.

טראמפ ולברוב. ''הפחדים הכי גדולים''
טראמפ ולברוב. ''הפחדים הכי גדולים'' | צילום: רויטרס

גורמים ישראלים סירבו לאשר ל"ניו יורק טיימס" את הפרטים, אך השגריר הישראלי רון דרמר מסר כי "לישראל יש אמון מלא בשיתוף הפעולה המודיעיני עם ארצות הברית והיא מצפה להעמקת הקשר בשנים הקרובות תחת ממשל טראמפ".

טראמפ הצהיר היום כי הייתה לו הזכות לחלוק את המידע ואמר כי "זו זכותי המלאה כנשיא". הוא הסביר כי המידע שמסר קשור ב"בפעילות טרור ולביטחון בטיסות ממניעים הומניטאריים". לדבריו, הוא עשה זאת משום שהוא רוצה ש"רוסיה תגביר את פעילותה במאבק מול דאע"ש והטרור".

דרמר. ''אמון מלא''
דרמר. ''אמון מלא'' | צילום: מרים אלסטר /פלאש 90

היועץ לביטחון לאומי מקמאסטר אמר היום כי המידע שנחשף היה הולם בהתחשב בשיחה שניהל טראמפ עם שר החוץ לברוב. לדבריו, "אני הייתי בחדר, מזכיר המדינה טילרסון היה בחדר וגם סגנית היועץ לביטחון לאומי דינה פאוול הייתה בחדר - ואף אחד מאיתנו לא הרגיש שהשיחה הייתה לא הולמת".