דיווח: ארה"ב עלולה להגביל מכירת נשק לישראל אם תפעל ברפיח

בטור שפרסם בניו ירק טיימס, הפרשן הבכיר תומאס פרידמן ציטט גורמים רשמיים בממשל האמריקני, שציינו כי הנשיא עלול להגביל את מכירת הנשק לישראל - במידה שתוציא לפועל מבצע ברפיח ללא תיאום. לפי הגורמים, פעולה שכזו תפגע גם ביכולת לממש עסקת חטופים. לפי פרידמן, נתניהו ניצב בפני אחת ההחלטות הגורליות ביותר שניצבו בפני ישראל - והוא יצטרך להכריע האם הוא מעדיף לפעול ברפיח או לכונן יחסים עם סעודיה

זמן צפייה: 02:02

ברקע ההיערכות לפעולה אפשרית של צה"ל ברפיח, הנעשית במקביל להימשכות המגעים לכינון יחסים בין ישראל לסעודיה, הפרשן הבכיר של הניו יורק טיימס תומאס פרידמן הציג בטור חדש שפרסם היום (שבת) את הדילמה הניצבת בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו - לצד אזהרה מהבית הלבן.

גורם רשמי בממשל האמריקני אמר לפרידמן כי הנשיא ג'ו ביידן ישקול להטיל הגבלות על מכירת נשק לישראל, אם תוציא לפועל מבצע צבאי רחב היקף ברפיח, ללא תיאום עם ארצות הברית. לפי הגורם, החשש בוושינגטון אינו נובע רק מן הרצון להגן על חיי אדם בעזה, אלא גם מהערכה לפיה פעולה ברפיח תפגע עוד יותר בתדמית של ישראל בעולם. בנוסף, בבית הלבן סבורים כי פעולה שכזו תפגע ביכולת להוציא לפועל עסקת חטופים חדשה, וזאת דווקא בעת בה גורמים אמריקניים אומרים כי נוצר "מומנטום" במגעים.

"ישנה החלטה עצומה הניצבת בפני ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו - מה אתה רוצה יותר, את רפיח או את ריאד?", כתב פרידמן, שהזהיר כי בחירה באפשרות של פלישה לעיר הדרומית ביותר ברצועה תביא לבידוד של  ישראל בעולם - ותיצור קרע עם ממשל ביידן. לעומת זאת, בחירה בנורמליזציה עם סעודיה תבטיח לישראל קשרים עם מדינה ערבית משמעותית שעשויה לסייע בסוגיה הפלסטינית ולהוות בעלת ברית נגד איראן.

רפיח, רצועת עזה
רפיח, רצועת עזה | צילום: רויטרס

לפי פרשן הניו יורק טיימס, מחיר כינון היחסים עם ריאד היה ונותר הבטחה מממשלת נתניהו כי תחתור להקמת מדינה פלסטינית שתונהג על ידי רשות פלסטינית מחודשת. עם זאת, הרווח יהיה גדול, ויכלול יצירת ברית אזורית בהובלה אמריקנית וכן הגדלת שיתוף הפעולה בין ישראל לעולם המוסלמי.

"זו ההחלטה הגורלית ביותר שישראל נאלצה לקבל אי פעם", כתב פרידמן, שהוסיף בביקורת: "מדכא ומייאש שאין אף מנהיג ישראלי כיום, בקואליציה המכהנת, באופוזיציה או בצבא, שמסביר לישראלים את השלכות ההחלטה ומדוע עליהם לבחור באופציה השנייה - זו המובילה ליחסים עם סעודיה".

מפגינים למען שחרור החטופים, הערב בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"נקמה היא לא אסטרטגיה", קבע הפרשן, שציין כי הימשכות המלחמה במשך חצי שנה היא "שגעון מוחלט". לפי  פרידמן, המערכת הפוליטית הישראלית, על כל חלקיה, מאפשרת לנתניהו לרדוף אחר "הניצחון המוחלט", מבלי לגבש אסטרטגיית יציאה או לייצר שיתוף פעולה עם פרטנר מהעולם הערבי. לדבריו, הדבר עלול ליצור בהמשך נזקים לישראל, שישרתו את אויבותיה - ובראשן איראן.