נתניהו: "הפיוס הפלסטיני מקשה על השלום"

נתניהו תקף בחריפות את ההסכם בין פת"ח לחמאס: "הם רוצחי המונים ויורים טילים על אזרחים, מה זה אומר כשמתפייסים עם ארגון טרור ששואף להשמדת ישראל?".

"לא לפיוס עם חמאס". נתניהו (פלאש 90 / יונתן סינדל)
"לא לפיוס עם חמאס". נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר שנחתם הסכם הפיוס הפנים-פלסטיני היום (חמישי) בין חמאס לפת"ח בקהיר, נתניהו מחריף את המסרים: לאחר שלשכת ראש הממשלה פרסמה הודעה קורקטית בעברית, נתניהו תקף באנגלית את ההסכם - בהודעה שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו. "התפייסות עם רוצחי המונים היא חלק מהבעיה, לא מהפתרון".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

עוד הוסיף נתניהו באנגלית כי "אין דבר שישראל רוצה יותר משלום עם שכנותיה, אך ישראל מתנגדת לכל פיוס בו ארגון חמאס לא מתפרק מנשקו ומסיים את מלחמתו שמטרתה להשמיד את ישראל, ופיוס בין חמאס לפת"ח מקשה על השגת שלום".

"מה זה אומר כשמתפייסים עם ארגון טרור ששואף להשמדת ישראל?", תהה ראש הממשלה. "חמאס תומך ברצח עם, משגר לפי טילים לעבר אזרחים וחופר מנהרות טרור, רוצח ילדים, מדכא מיעוטים, מחרים את הקהילה הגאה, מסרב להחזיר גופות חיילים ישראלים לאמהות ואבות אבלים, מענה מנהיגי אופוזיציה ומתאבל על מותו של בן לאדן - תגידו כן לשלום ולא לשילוב ידיים עם חמאס".

גם שר החינוך נפתלי בנט תקף את הסכם הפיוס. "הפלסטינים בחרו להקים היום ממשלת טרור", האשים. "מי שחתם על ההסכם הוא סלאח ערורי שעומד מאחורי חטיפה ורצח שלושת הנערים. חבירת אבו מאזן וחמאס הופכת את הרשות הפלסטינית לרשות של טרור".

עוד הוסיף בנט קריאה לממשלה בה הוא חבר כי "עליה לנתק כל מגע מול רשות טרור זו. מעתה שיתוף פעולה של ישראל עם אבו מאזן, הוא שיתוף פעולה עם חמאס".

"ישראל תבחן את ההתפתחויות ותפעל בהתאם"

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שוחח הערב בטלפון עם אבו מאזן ובירך אותו על ההסכם: גוטרש מסר לאחר מכן כי הוא "מעודד" מההתקדמות שתאפשר לממשלה הפלסטינית להיות אחראית למצב בעזה, ואמר כי הוא מקבל בשמחה את מאמצי מצרים בנושא. עוד הדגיש גוטרש את הצורך לפעול במהרה לשיפור המצב ההומניטרי ברצועה ואמר כי האו"ם מוכן להמשיך ולשתף פעולה עם הרשות הפלסטינית בנושא.

מלשכת ראש הממשלה נמסר קודם לכן בתגובה כי כל פיוס בין הצדדים חייב לכלול עמידה בהסכמים בינלאומיים, עמידה בתנאי הקוורטט ובראשם הכרה בישראל ופירוק חמאס מנשקו, זאת לצד קריאה מחודשת לשחרור הישראלים המוחזקים בעזה.

הישראלים המוחזקים בעזה
הישראלים המוחזקים בעזה

"המשך חפירת מנהרות, ייצור טילים וייזום פעולות טרור כנגד ישראל מנוגד לתנאי הקוורטט ולמאמצי ארצות הברית לחידוש התהליך המדיני", נמסר מלשכת נתניהו. "כל עוד חמאס לא יתפרק מנשקו וממשיך לקרוא להשמדת ישראל, ישראל רואה בו אחראי לכל פעולות טרור שמקורן בעזה".

בלשכה הדגישו מחדש את הדרישה הישראלית לשחרור מיידי של חללי צה"ל אורון שאול והדר גולדין ז"ל שגופותיהם מוחזקים בידי חמאס מאז מבצע "צוק איתן", וכן של האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד המוחזקים בידי חמאס באכזריות.

עוד מסרו בלשכת נתניהו כי ישראל עומדת על כך שהרשות הפלסטינית לא תאפשר מאחז כלשהו לפעולות טרור של החמאס משטחי הרשות ביו"ש וכן מעזה, אם אכן הרשות הפלסטינית תקבל אחריות על שטחה. ישראל תבחן את ההתפתחויות בשטח ותפעל בהתאם".

"פרק חדש בהיסטוריית העם הפלסטיני"

הדברים מגיעים זמן קצר לאחר שבקהיר הושג פיוס פנים-פלסטיני בין חמאס לפת"ח. על פי דיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית מען, הושגה הסכמה בשלושה נושאים: יישוב ופתרון המשבר ההומניטרי בעזה; מסירת המעברים והגבולות לטיפול המשמר הנשיאותי; והקמת ועדות מעקב משותפות שיאחדו את הסמכות, המשפט והנשק ברשות. סוגיית מעמדה של הזרוע הצבאית של חמאס טרם התבררה.

שני הארגונים הסכימו, לפי ההצהרה, על הכרזת צעדים שיאפשרו ממשלת פיוס לאומי לממש את תפקידיה לקחת אחריות מלאה לניהול ענייני עזה בגדה המערבית תוך כדי עבודה - כדי להסיר את כל הבעיות שנגרמות מהחלוקה בין עזה לגדה. מצרים קראה לפגישה בקהיר ב -21 לחודש הבא, וציינה כי כל הפלגים הפלסטינים חתמו על הסכם ההסכמה הלאומית.

לפי הדיווח, 3,000 שוטרים יעברו מהגדה המערבית לעזה והם יהיו האחראיים על מעברי הגבול. עם זאת, טרם ידוע אם הושגה הסכמה כלשהי על פירוק חמאס מנשקו, ומי בפועל יהיה אמון על ביטחונה של הרשות.

עוד דווח כי אבו מאזן יגיע לביקור בעזה כבר בחודש הקרוב. הצדדים הדגישו שב-1 בנובמבר המציאות תשתנה בעזה, ובעיקר במעברים. מי שחתם על ההסכם משני הצדדים שהגיעו לשיחות בקהיר הם עזאם אל-אחמד וסאלח אל-ערורי, בכיר חמאס שקודם רק לאחרונה.