הישג ראשון במגעים: גם הפלסטינים ייהנו מ"תעלת הימים"

לאחר קיפאון של 3 שנים במגעים בין ישראל לרשות הפלסטינית סביב פרויקט "תעלת הימים", הושג היום הסכם לפיו הרשות תוכל לרכוש מים מותפלים במחיר מוזל

ישראל והרשות ישתפו פעולה | צילום: (קרונוס צילום אוויר)

הישג ראשון במגעים המחודשים בין ישראל לפלסטינים בתיווך האמריקנים נרשם היום (חמישי) בהכרזה על הסכם מכירת מים לרשות הפלסטינית במחיר מוסכם במסגרת פרויקט "תעלת הימים", במטרה "לקדם את האמון בין שני הצדדים". ההסכם מגיע לאחר שבמים האחרונים התנהל משא ומתן קדחתני לגבי הסכמות פלסטיניות לחלק מהפרויקט, כולל מחיר המים המותפלים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

על-פי ההסכם שנחתם במעמד השר לפיתוח אזורי צחי הנגבי, ראש רשות המים מים הפלסטינאי מאזן ע'נים וג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית, הפלסטינים יקבלו 33 קוב מים מותפלים ואנרגיה במחיר מוזל על מנת לעודד אותם לקנות את המים מהפרויקט "תעלת הימים" ולא ממקורות אחרים בישראל.

הנגבי, גרינבלט וע'נים במעמד החתימה, היום
הנגבי, גרינבלט וע'נים במעמד החתימה, היום

מדובר בפרויקט התשתיתי הגדול ביותר במזרח התיכון בהובלת ישראל וירדן, בתמיכת מספר מדינות תורמות ביניהן ארה"ב ויפן. במסגרת התכנית, נשאבים מים מים סוף שמוזרמים למתקן התפלה בעקבה, ומשם, באמצעות צינור, מוזרמים המים לים המלח כדי להעלות את מפלס המים שיורד בקצב של מטר בשנה.

ההסכם מגיע על רקע נתק שנמשך שלוש במגעים עם הפלסטינים. ההחלטה על חתימתו מגיעה לאחר שחלק מהמדינות התורמות לפרויקט התנו את המימון לצד הירדני בכך שגם הפלסטינים יוכלו ליהנות מהפרויקט. בעקבות הדרישה, גרינבלט החליט להתערב, ובתום סבב שיחות הוחלט להיענות לדרישה ולכלול את הפלסטינים בהסדר.

השר הנגבי: "הישג חשוב לאזור שלנו"

"אנחנו כאן כדי להכריז על התקדמות משמעותית בפרויקט ים המלח והתפלת המים", אמר גרינבלט. "מסגרת ההסכם יועברו 33 מיליון קוב מישראל לרשות הפלסטינית. אנחנו מקווים שזה יועיל לקידום האמון בין שני הצדדים. הנשיא טראמפ הבהיר שפעילות למען הסכם בין ישראל לפלסטינים היא ראשונה במעלה עבורו".

השר הנגבי ציין כי "לצערי בשכונה שלנו לא כל בוקר יש לנו סיבה לחייך אבל הבוקר יש לנו וזאת משום שאחרי שנים, ותודות לגישה פרגמטית של שתי המשלחות, הגענו להסכם חשוב. ההסכם הזה מאפשר לנו להשיק דבר שהוא חשוב לירדן, לישראל ולרשות הפלסטינית".

עוד הוסיף הנגבי: "זהו הפרויקט החשוב ביותר באזור שלנו, וזה ייתן מענה של מים ויאפשר לנו להתמודד עם הבעיה הגדולה ביותר של התייבשות ים המלח וייצור אנרגיה ירוקה. כולנו בחדר הזה הוכחנו שמים יכולים להוביל לרגיעה, לשיתוף פעולה ולא למתח וסכסוך. אני רוצה להודות לממשל האמריקני על המעורבות שלו ואני בטוח ששיתוף הפעולה האזורי יתחזק".