נשיא ארה"ב דונלד טראמפ: הזדמנות נדירה להביא שלום‎

נשיא ארה"ב הגיע לביקור היסטורי בישראל שיימשך יממה. בטקס קבלת הפנים בנתב"ג אמר: "עלינו לעבוד יחד כדי להביס את הטרור ולהביא עתיד של שגשוג ובטיחות". משדר מיוחד

הנשיא טראמפ נחת בישראל. המנהיגים בנתב"ג
הנשיא טראמפ נחת בישראל. המנהיגים בנתב"ג | צילום: רויטרס

 

ישיר: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נחת היום (שני) בישראל, לביקור בן 28 שעות. בנתב"ג תמו ההכנות לטקס קבלת הפנים הממלכתי לטראמפ, משפחתו ופמלייתו. עם נחיתתו אמר טראמפ: "זה כבוד גדול להיות בישראל, אני אסיר תודה על הזמנתכם". בשעה 13:00 נסגר כביש מספר 1 לתנועת כלי רכב ממחלף גנות ועד מחלף בן שמן לשני הכיוונים, כביש מספר 6 נסגר לתנועת כלי רכב ממחלף נחשונים למחלף נשרים לכיוון דרום בלבד וגם כבישים ברחבי ירושלים נסגרו לתנועה. הצטרפו למשדר המיוחד בחדשות 2.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

טראמפ בירידתו מהמטוס
טראמפ בירידתו מהמטוס | צילום: רויטרס

"נפלא להיות פה בישראל", אמר טראמפ שהודה לנשיא ריבלין ולראש הממשלה נתניהו. "בביקור הראשון שלי מעבר לים הגעתי למדינה העתיקה הזו כדי לחזק את הקשר שלא ניתן לניתוק בין ארה"ב לישראל. במדינה הזו, שכל כך עשירה בהיסטוריה, ישראל בנתה את אחת הציביליזציות החזקות, מדינה משגשגת וחזקה. מדינה שנוצרה במחויבות שלעולם לא נאפשר לזוועות של המאה הקודמת לחזור על עצמן".

טראמפ: "מצאתי סיבה חדשה לתקווה"

נשיא ארה"ב הוסיף: "עכשיו עלינו לעבוד יחד לבנות עתיד, כדי שהאומות בשלום וכל ילידנו יוכלו לגדול חזקים וחופשיים מטרור ואלימות. במסעותי בימים האחרונים מצאתי סיבה חדשה לתקווה: סיימתי ביקור בסעודיה, שם נפגשתי עם המלך והמנהיגים מהעולם המוסלמי והערבי ובביקור הזה הגענו להסכמים היסטוריים לרדוף אחר שיתוף פעולה נגד הטרור והאידיאולוגיה המרושעת שלו".

"יש לנו לפנינו הזדמנות נדירה להביא בטיחות שלום ויציבות לאזור ולעמים", הדגיש טראמפ. "עלינו להביס את הטרור ולהביא עתיד של שגשוג ושלום, אבל נוכל להגיע לשם רק אם נעבוד יחד, אין דרך אחרת. הנשיא ריבלין וראש הממשלה נתניהו, אני מצפה לעבוד עם שניכם במהלך שהותי". הוא סיכם את נאומו במסר אוהד: "אנחנו אוהבים את ישראל, מכבדים את ישראל ואני שולח לאנשיכם את הברכות החמות ביותר מחברכם ובני בריתכם - האזרחים של ארה"ב".

טראמפ התקבל במשמר כבוד
טראמפ התקבל במשמר כבוד | צילום: לע''מ

לאחר נחיתתו בישראל, טראמפ צעד על השטיח האדום בטקס קבלת הפנים הממלכתי בהשתתפות נשיא המדינה, ראש הממשלה והשרים (סגל א') - לאחר המחלוקת הפומבית בממשלה על ההשתתפות בטקס - ולבסוף הוחלט כי השרים יזכו בהמשך הטקס ללחוץ את ידו של טראמפ, כפי שאכן קרה. השר נפתלי בנט ניצל את הרגע ואמר לטראמפ: "ברוכים הבאים לישראל אדוני הנשיא.
יומולדת 50 לאיחוד ירושלים, מצפים שתהיה הנשיא הראשון שמכיר בירושלים מאוחדת תחת ישראל". מבוכה קלה נרשמה לאחר הנאום, כאשר ח"כ אורן חזן (הליכוד) "כפה" על טראפמ צילום "סלפי" משותף.

טראמפ והנשיא ריבלין
טראמפ והנשיא ריבלין | צילום: לע''מ

גם שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר ושגריר ארה"ב בישראל דייויד פרידמן קיבלו את פני טראמפ, לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה והנשיא ריבלין ורעייתו נחמה. בשעה 12:45 הושמעו המנוני ארה"ב וישראל ושני הנשיאים - טראמפ וריבלין - החלו לסקור את משמר הכבוד. לאחר מכן נשאו המנהיגים - ריבלין, נתניהו וטראמפ - דברים.

[brightcove_iframe video_id='nehita_trump_vtr2_n20170522_v1' autoplay='0' credit='רגעי הנחיתה של המטוס' desc='' kid='' duration='1929'']

הנשיא ריבלין: "אזרחי ישראל נרגשים מהגעתך"

ריבלין בירך את טראמפ עם נחיתתו ואמר: "אדוני הנשיא והגברת הראשונה, חברינו היקרים, ברוכים הבאים לישראל. כבוד גדול לארח אתכם כאן – ביקורכם הוא סמל לקשר הבלתי ניתן לערעור בין ישראל לארצות הברית, אתה הנשיא של בעלת הברית החשובה ביותר והגדולה ביותר של ישראל. אתה ידיד אמת של ישראל ושל העם היהודי – העולם זקוק לארצות הברית חזקה וישראל זקוקה לארצות הברית חזקה", הוסיף ריבלין. "אם יורשה לי, אדוני הנשיא – ארצות הברית זקוקה לישראל חזקה. הברית בין ארצות הברית לישראל מאירה כמגדלור של חירות וקדמה במזרח התיכון".

''כבוד גדול להיות כאן''
''כבוד גדול להיות כאן'' | צילום: רויטרס

"אנו חולקים ערכים דומים, כמו גם תקווה לשלום. אזרחי ישראל נרגשים מהגעתך, וזו מלווה בציפייה רבה", הדגיש הנשיא. יהיה לי לכבוד לארח אותך היום בירושלים. משמח אותנו מאוד שבעלת בריתנו החשובה ביותר מכירה בחשיבותה של ירושלים לעם היהודי". ריבלין סיכם את נאומו הקצר במילים אופטימיות: "אנו יכולים לשתף פעולה לקראת עתיד טוב יותר – עלינו להמשיך לעשות זאת יחד. ברוכים הבאים לישראל, שאלוהים יברך אתכם, שאלוהים יברך את אמריקה ושאלוהים יברך את ישראל".

טראמפ ורעייתו יוצאים מהמטוס
טראמפ ורעייתו יוצאים מהמטוס | צילום: שגיא וייץ
בני הזוג נתניהו בטקס קבלת הפנים
בני הזוג נתניהו בטקס קבלת הפנים | צילום: רויטרס

נתניהו: "ביקור היסטורי באמת"

לאחר מכן נשא דברים גם ראש הממשלה בנימין נתניהו שבירך את בני הזוג טראמפ על הגעתם: "הביקור שלכם כאן הוא היסטורי באמת. מעולם לא כלל הביקור הראשון של נשיא אמריקני מחוץ למדינה גם את ישראל - תודה אדוני הנשיא, תודה על הביטוי המשמעותי הזה לחברותך עם ישראל".

נתניהו שיבח את נאומו של טראמפ בערב הסעודית: "אתמול מסרת נאום חזק, קראת לכל האומות לגרש את הטרוריזם ואת הקיצוניות. קראת לכוחות הציביליצזיה להתנגד לכוחות הברבריות. במשך 69 שנה ישראל עשתה בדיוק את זה. עמדנו בשורה הראשונה של הציביליזציה כדי להילחם בטרור ובנינו מדינה דמוקרטית יהודית חזקה ובכך הגנו על כל הדתות".

נתניהו הוסיף: "אנחנו מברכים על נאמנותך לשלום - כבר עשינו שלום עם ירדן ומצרים וידה של ישראל מושטת לשלום לכל שכנינו, כולל לפלסטינים. השלום שאנו מציעים הוא אמיתי וכן, במסגרתו המדינה היהודית מכירה בכך שהביטחון יישאר והקונפליקט ייסתים אחת ולתמיד". ראש הממשלה הביע תקווה שגם ראש ממשלת ישראל יוכל יום אחד לטוס מישראל לריאד: "אני בטוח שתחת נהגתך הברית שלנו תהיה גדולה ביותר וחזקה ביותר".

נחיתת המטוס בישראל
נחיתת המטוס בישראל

טילרסון: "טראמפ מוכן להשקיע מאמץ אישי"

עם תום הטקס המשיך טראמפ במסוק ישירות למנחת המסוקים המאולתר במתחם התחנה בירושלים, ומשם יגיע לבית הנשיא וייפגש עם הנשיא ריבלין. המפגש תוכנן לשעה 13:00, אך כעת צפוי להידחות מעט מכיוון שהנחיתה התעכבה בכרבע שעה.

לאחר מכן ימשיך טראמפ לכנסיית הקבר ולכותל - ביקור שעורר סערה בעקבות החלטתו של הנשיא לבקר בכותל לבד, ללא כל נציגות ישראלית לצידו. לאחר מכן יבקרו ביחד רעייתו של טראמפ מלניה ורעייתו של ראש הממשלה שרה נתניהו בבית חולים הדסה עין כרם, שם ייפגשו עם הצוותים הרפואיים וישמעו על עבודתם.

בערב ייפגש טראמפ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובתום הפגישה יארחו ראש הממשלה ורעייתו את דונלד ומלניה טראמפ לארוחת ערב במעון ראש הממשלה.

מזכיר המדינה טילרסון תדרך עיתונאים במטוס, ואמר שפגישה משולשת בין אבו מאזן, נתניהו וטראמפ תידחה "למועד מאוחר יותר". טילרסון הוסיף כי "אין לטראמפ על מה להתנצל בעניין ההדלפה המודיעינית לרוסים", ובנוגע לעסקת הנשק עם הסעודים אמר: "נספק תשובות אם נשאל. עסקת הנשק לא עומדת בניגוד להתחייבויות כלפי ישראל".

''עלינו לעבוד יחד''
''עלינו לעבוד יחד'' | צילום: רויטרס

טילרסון הוסיף כי "טראמפ מוכן להשקיע מאמץ אישי לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, אם המנהיגים הישראלים והפלסטינים יהיו מוכנים להיות רציניים בנוגע לכניסה להנעת התהליך".

בתו של נשיא ארה"ב, איוונקה טראמפ, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "אני נרגשת להמשיך במסע לישראל. היה לנו ביקור מהמם והיסטורי בערב הסעודית, והתגאיתי לצפות בנאומו של אבי בוועידה הערבית-אמריקנית". את המסר כתבה איוונקה גם בערבית - במסר לסעודים ולאומה הערבית.

מה צפוי בהמשך הביקור? לצפייה בלוח הזמנים וברשימת חסימות הכבישים לחצו כאן