"אין ליהודים זכויות יתר בירושלים"

אנטוניו גורטש החל את ביקורו הרשמי בישראל וביקר במוזיאון יד ושם. בהמשך נפגש עם נשיא המדינה ריבלין ורה"מ נתניהו

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אינו מסתייג מהחלטת אונסק"ו לגבי ירושלים הקובעת כי ליהדות אין זיקה מיוחדת לירושלים. "ההיסטוריה ברורה - ירושלים היא עיר קדושה עבור שלוש הדתות וצריכים להתייחס אליה ככזו", אמר בריאיון לחדשות 2. "צריכות להיות פריבילגיות ליהודים עבור האמונה שלהם, למוסלמים עבור האמונה שלהם ולנוצרים עבור האמונה שלהם. בעיניי כולם שווים".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בהמשך דבריו, גוטרש, המבקר בימים אלה בישראל, הביע הסתייגות מדברי הנשיא טראמפ בעקבות אירועי שארלוטסוויל. "אני חושב שהוא לא היה מודע לחלוטין לרמת הטראגיות של האירוע", אמר. "אני חושב שהוא נקט אמירה פוליטית כדי לרצות חלק מבוחריו - אבל זה עניין של ערכי יסוד להיות קו החזית של הלחימה באנטישמיות ובקנאות מסוגים אחרים".

מזכ''ל האו''ם, אנטוניו גוטרש
מזכ''ל האו''ם, אנטוניו גוטרש

באשר לסוגיית היחס לישראל בארגון שאותו הוא מנהל, אמר גוטרש כי הוא מודע לכך שיש פעמים שישראל זוכה ליחס לא שוויוני. לדבריו, בלשכה שאותה הוא מנהל דברים כאלה לא קורים, אך "האו"ם מורכב מכל מדינות העולם והוא לא ארגון בררני. המדינות החברות פועלות לפי האינטרסים שלהן והן אחראיות לכך".

גוטרש הבהיר כי הוא מאמין שיש להתקדם במשא ומתן עם הפלסטינים. "הייתי בממשלת מיעוט במשך שש שנים ואני יודע שקשה לנהל ממשלה כזו עם קואליציה. אבל אני חושב שבחייו של מדינאי יש רגעים שבהם בחירות עקרוניות, שמתאימות למורשת של העתיד, אמורות לעזור להתגבר על הקשיים". המזכ"ל אף ציין כי "ישראל צריכה להבין שאנשים יכולים שלא להסכים עם מדיניות הממשלה שלה וזהו לא ביטוי של אנטישמיות".

"יחסים בעייתיים עם האו"ם"

המזכ"ל נחת אתמול לביקור ראשון בישראל מאז נכנס לתפקידו. במהלך הביקור נפגש עם ראש הממשלה נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין. במרכז הביקור עומד המשבר ההומניטרי בעזה וכן המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. "אנו מברכים על הגעתך ומצפים להציג בפניך את ישראל בימים הבאים, אי של שגשוג ויציבות במזרח התיכון הסוער", אמר שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, שקיבל אתמול את פניו.

"זה לא סוד שיש לנו יחסים בעייתיים עם האו"ם, אני חושב שיש אובססיה מגוחכת לישראל וטקטיקות מפלות, לא צריך להיות ראש ממשלת ישראל כדי להבין את זה", אמר נתניהו בפגישה בין השניים. "אתה אמרת שהקריאה להשמדתה של ישראל היא צורה מודרנית של אנטישמיות, הפגנת את הרצון שלך לפתוח דף חדש ביחסי האו"ם וישראל, וזה משהו שגם אני רוצה ואני מצפה לעבוד איתך על המשימה המשותפת הזאת".

מוקדם יותר נפגש גוטרש גם עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, שקרא לו לפעול לסיום האפליה נגד ישראל באו"ם. "ההכוונה נגד ישראל, בידוד המדינה היהודית היחידה בעולם והפעולות וההצהרות המאיימות להרוס את ישראל, לא מקובלות בשום אופן ויש לגבות עליהן מחיר, אסור להרשות לאף מדינה החברה באו"ם להתנהג כך", הוסיף ריבלין. "פעולות אלו מחלישות את שיתוף הפעולה בין מדינות והן מנוגדות לחוק. אדוני המזכ"ל, אנו מעריכים את מנהיגותך האמיצה ביחס לאפליה נגד ישראל. אנו מקווים כי בעבודה משותפת, נוכל ליצור שותפות פורה עוד יותר, בין ישראל לבין האו"ם, למען תושבי האזור שלנו ולמען האנושות כולה".

גם המזכ"ל נשא דברים במהלך הפגישה המשותפת, ואמר כי ביקורו ביד ושם מזכיר שעליהם להיות בקו הראשון של מלחמה באנטישמיות וצורות אחרות של שנאה וגזענות. "אני רוצה להבטיח לך שאתה יכול להיות סמוך ובטוח שכמזכ"ל אני מאוד רוצה להדגיש את ערכי ייסוד האו"ם, להתייחס לכל המדינות בצורה שווה, ואני מחויב לכך לגמרי", אמר גוטרש. "אני מאמין שאלה שקוראים להשמדת ישראל, זו צורה של אנטישמיות מודרנית. הדיאלוג תמיד יהיה כנה כדי לאפשר שלום באזור אבל גם להיות מחויבים שלא תהיה אנטישמיות ושיש שוויון בטיפול בכל המדינות".