ביידן לנתניהו: "להימנע מתקיפה באיראן שתביא להסלמה"

הנשיא ביידן שוחח בטלפון עם רה"מ נתניהו ברקע המתקפה האיראנית על ישראל, ובכיר בממשל אמר כי כי בשיחה הבהיר הנשיא את התנגדות האמריקנים לתגובה ישראלית בשטח איראן. בהצהרה מיוחדת אמר ביידן: "עזרנו לישראל להפיל כמעט את כל המל"טים והטילים"

זמן צפייה: 03:12

ברקע המתקפה האיראנית על ישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הלילה (ראשון) בטלפון עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במשך כ-25 דקות, ובכיר בבית הלבן אמר אחרי השיחה כי ביידן אמר לנתניהו שארה"ב מתנגדת לתקיפה ישראלית באיראן - וכי האמריקנים לא ייקחו חלק בתקיפה כזאת. ביידן מסר לראש הממשלה כי יש להימנע מתגובה נגד איראן, שתביא להסלמה.

לפי דיווח בבלומברג, ביידן אף הגיע לסיכום עם מדינות ה-G7, לפיו אלה יפעילו לחץ על ישראל שלא לתקוף את איראן. בנוסף, בכירים אמריקנים מסרו לישראל כי פעולה אפשרית ברפיח תהיה בעייתית במידה ואיראן וחיזבאללה ייכנסו אל תוך המערכה.

מתקפה ישירה מאיראן | כל העדכונים מהיום ה-191 למלחמה

הנשיא ביידן מסר הבוקר בהצהרה: "מוקדם יותר היום, איראן - ושלוחותיה הפועלות מתימן, סוריה ועיראק - פתחו במתקפה אווירית חסרת תקדים נגד מתקנים צבאיים בישראל. אני מגנה את ההתקפות הללו בכל הכוח. בהנחייתי, כדי לתמוך בהגנה על ישראל, העביר צבא ארה"ב מטוסים ומשחתות הגנה מפני טילים בליסטיים לאזור במהלך השבוע האחרון. הודות לפריסות הללו ולמיומנות יוצאת הדופן של אנשי השירות שלנו, עזרנו לישראל להפיל כמעט את כל המל"טים והטילים הנכנסים".

"זה עתה שוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו כדי לאשר מחדש את מחויבותה של אמריקה לביטחון ישראל", הוסיף ביידן, "אמרתי לו שישראל הפגינה יכולת יוצאת דופן להתגונן ולהביס אפילו התקפות חסרות תקדים - שליחת מסר ברור לאויביה שהם לא יכולים לאיים ביעילות על ביטחון ישראל".

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90

לסיום אמר הנשיא: "מחר, אכנס את חבריי למנהיגי G7 כדי לתאם תגובה דיפלומטית מאוחדת למתקפה החצופה של איראן. הצוות שלי יתקשר עם עמיתיהם ברחבי האזור. ונשמור על קשר הדוק עם מנהיגי ישראל. ולמרות שלא ראינו התקפות על כוחותינו או מתקנינו היום, נישאר ערניים לכל האיומים ולא נהסס לנקוט בכל הפעולות הנדרשות כדי להגן על עמנו".

מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בביקורו בישראל
מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בביקורו בישראל (מרץ) | צילום: רויטרס

שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין התייחס גם הוא לחלקם של האמריקנים בהדיפת המתקפה האיראנית. "יירטנו עשרות טילים וכטב"מים ששוגרו מאיראן, עיראק, סוריה ותימן", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "כוחותינו נשארים באזור וממשיכים להגן על חיילי צבא ארה"ב, שותפותינו האזוריות - ועל ישראל". אוסטין גינה את המתקפה והוסיף: "אנו קוראים לאיראן לעצור את האש שלה ושל שלוחותיה מיידית. אנחנו לא מחפשים סכסוך עם איראן - אבל לא נהסס לפעול ולהגן על ישראל".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן חזר על דבריו של הנשיא ביידן וכתב: "אנו מגנים את המתקפה של איראן על ישראל, ומחוייבים לביטחונה של ישראל ולהגנה עליה מפני איומים מאיראן".