ביידן הכריז על סנקציות חדשות נגד איראן: "מחויבים לביטחון ישראל"

בעקבות המתקפה על ישראל, נשיא ארה"ב הכריז על סנקציות חדשות נגד הרפובליקה האיסלאמית, אשר יתמקדו בגופים ובמנהיגים הקשורים למשמרות המהפכה, למשרד ההגנה של איראן ולתעשיית הטילים והמל"טים. "בני בריתנו ינקטו צעדים נוספים שמטרתם להגביל את התוכניות הצבאיות של איראן"

זמן צפייה: 04:27

בעקבות המתקפה האיראנית על ישראל, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז הערב (חמישי) על סנקציות חדשות נגד איראן, ואמר בהצהרה: "לפני פחות משבוע, איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות ביותר אי פעם. הסנקציות החדשות יתמקדו בגופים ובמנהיגים הקשורים למשמרות המהפכה, למשרד ההגנה של איראן ולתעשיית הטילים והמל"טים שאפשרה את המתקפה החצופה הזו. בני בריתנו ינקטו צעדים נוספים שמטרתם להגביל את התוכניות הצבאיות של איראן. ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל ויתר השותפות האזוריות שלה".

בהודעת משרד האוצר של ארה"ב נמסר כי הסנקציות יתמקדו בתעשיית הכטב"מים האיראנית, וכן בתעשיות הרכב והפלדה המקומיים. במקביל, בריטניה הודיעה על סנקציות נגד מספר ארגונים צבאיים איראניים, וכן בעלי תפקידים המעורבים הקשורים לתעשיית הכטב"מים והטילים הבליסטיים של טהרן.

אתמול החליט האיחוד האירופי להטיל סנקציות חדשות על איראן, בעקבות התקיפה על ישראל והסלמת המצב במזרח התיכון. לשם קבלת ההחלטה התכנסו בבריסל מנהיגי כל 27 המדינות החברות באיחוד, ולאחר הפסגה נמסר: "האיחוד האירופי ינקוט בצעדים מגבילים נוספים נגד איראן, בעיקר בעניין מל"טים וטילים".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

שר החוץ ישראל כ"ץ הודה בציוץ בטוויטר לנשיא ביידן, על החלטתו להטיל סנקציות חדשות נגד איראן ועל מחויבותו לביטחון ישראל, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "זאת ההזדמנות שלנו להקים חזית עולמית וקואליציה אזורית נגד איראן, ביחד עם ארצות הברית, האיחוד האירופי ומדינות ערב המתונות כדי לעצור את ראש הנחש שמאיים על היציבות העולמית. צריך לעצור את איראן עכשיו - לפני שיהיה מאוחר".

טילים איראנים מוצגים להמון בטהרן
טילים איראנים מוצגים להמון בטהרן | צילום: רויטרס

בתוך כך, ברקע החשש מתגובה ישראלית, בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים דווח כי מפקד מטה ההגנה על המתקנים הגרעיניים באיראן, אחמד חק טלב, איים כי "ייתכן ונבחן מחדש את מדיניות הגרעין שלנו - אם ישראל תאיים במתקפה על המרכזי הגרעין שלנו". טלב, בכיר במשמרות המהפכה שדרגתו מקבילה לתת-אלוף, הוסיף: "אנחנו מוכנים לעמוד מול כל איום ישראלי שיכוון למתקנים הגרעיניים שלנו. אם ישראל תתקוף את המתקנים שלנו - נגיב בנשק מתקדם יותר מהמתקפה הקודמת".

מוקדם יותר היום אמר מפקד זרוע האוויר והחלל במשמרות המהפכה, אמיר עלי חאג'י זאדה, כי "הנשק ששיגרנו לעבר ישראל ביום שבת היה ישן ומינימלי. יש בידינו נשקים מתקדמים יותר - כגון הטיל ההיפרסוני 2". ב"בלומברג" דווח היום כי ספינת ריגול איראנית עזבה את הים האדום, "מחשש שתהפוך למטרה ישראלית בתגובה נגד טהרן".