מדינות המערב מתייצבות לצד ישראל: "איראן רוצה כאוס"

לתמיכתו של הנשיא ביידן בישראל הצטרפו מנהיגי מדינות מערביות רבות, שחלקן אף סייעו אתמול ביירוט השיגורים שביצעה הרפובליקה האסלאמית. גם באו"ם גינו את משטר האייתוללות - והביעו חשש מהסלמה אזורית. מקרון: "עומדים לצד ישראל". סונאק: "התקיפה היא הסלמה מסוכנת ובלתי מוצדקת". איראן זימנה את שגרירי בריטניה, צרפת וגרמניה לשיחות

עמנואל מקרון ורישי סונאק
עמנואל מקרון ורישי סונאק | צילום: רויטרס

בעקבות המתקפה ההיסטורית של איראן, מדינות המערב מביעות היום (ראשון) תמיכה חד-משמעית בישראל. בעקבות זאת, שגרירי בריטניה, צרפת וגרמניה באיראן זומנו לשיחות במשרד החוץ בטהרן - שטוענת כי הצהרות התמיכה בישראל מהוות "עמדה חסרת אחריות". כזכור, בריטניה וצרפת לקחו חלק פעיל ביירוט השיגורים ברחבי המזרח התיכון.

מתקפה ישירה מאיראן | כל העדכונים מהיום ה-191 למלחמה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שקטע אתמול חופשה בביתו שבדלאוור כדי לחזור להתייעצות ביטוחנית בוושינגטון, אמר הבוקר בהצהרה: "אני מגנה את ההתקפות של איראן בכל הכוח. בהנחייתי, כדי לתמוך בהגנה על ישראל, העביר צבא ארה"ב מטוסים ומשחתות הגנה מפני טילים בליסטיים לאזור במהלך השבוע האחרון. הודות לפריסות הללו ולמיומנות יוצאת הדופן של אנשי השירות שלנו, עזרנו לישראל להפיל כמעט את כל המל"טים והטילים הנכנסים".

לדבריו של הנשיא ביידן הצטרף ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק. "אני מגנה באופן מוחלט את המתקפה הפזיזה של המשטר האיראני נגד ישראל הלילה", כתב ראש הממשלה בהודעה, "איראן הוכיחה פעם נוספת שהיא מתכוונת לזרוע כאוס בחצר האחורית שלה. בריטניה תמשיך לתמוך בביטחון ישראל וביטחון כל שותפינו באזור, ובהם ירדן ועיראק".  בהצהרה מוקלטת שפרסם, סונאק הוסיף: "המתקפה של איראן הלילה הייתה מסוכנת והיוותה הסלמה לא הכרחית". בנוסף, שיבח את כוחות חיל האוויר הבריטי, שלקחו אתמול חלק בסיכול המתקפה האיראנית כאמור.

ביידן ובכירים בהערכת מצב בבית הלבן
הנשיא ביידן ובכירי הממשל בהערכת מצב בבית הלבן

 

נשיא צרפת עמנואל מקרון גינה גם הוא את איראן, והתריע בהודעתו מפני "הדרדרות אזורית". עוד הוסיף: "אני מביע סולידריות עם העם הישראלי וצרפת תמשיך להיות מחויבת לביטחון ישראל, לבעלי בריתנו וליציבות האזורית". בסיום דבריו קרא הנשיא הצרפתי ל"איפוק".

קנצלר גרמניה אולף שולץ כתב: "המתקפה של איראן הלילה נגד ישראל היא בלתי מוצדקת וחסרת אחריות לחלוטין. איראן מסתכנת בהסלמה נוספת באזור". בהמשך, הקנצלר התחייב פעם נוספת כי גרמניה "ניצבת לצד ישראל", והודיע כי מדינתו תקיים דיונים בנוגע למצב עם בעלות בריתה.

מזכ"ל הא"ום אנטוניו גוטרש, שהשמיע פעם אחר פעם עמדות ביקורתיות במיוחד כלפי ישראל מאז החל התמרון הקרקעי של צה"ל בעזה, גינה את המתקפה האיראנית. "אני מוטרד מאוד מהאפשרות הממשית של הסלמה אזורית הרסנית", התריע המזכ"ל, והוסיף: "אני קורא לכל הצדדים לגלות איפוק מרבי כדי למנוע כל פעולה שעלולה להוביל להתפרצות של עימות צבאי במזרח התיכון".

קנצלר גרמניה אולף שולץ
קנצלר גרמניה אולף שולץ | צילום: רויטרס

בהמשך היום, מנהיגי מדינות G7 ידונו בתגובות דיפלומטיות נגד איראן, בעקבות בקשתו של הנשיא ביידן. בתוך כך, שרי קבינט המלחמה התכנסו כדי לדון בתגובתה של ישראל למתקפה. על פי דיווחים בארה"ב, הנשיא ביידן הבהיר אתמול בשיחתו בת ה-25 דקות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מתנגד לתקיפה ישראלית באיראן - והודיע כי האמריקנים לא ייקחו חלק בתקיפה כזאת.