הצוות הישראלי ביקש לדחות את דיון קבינט המלחמה בעסקה - וסורב

קבינט המלחמה מתכנס הערב לדון בפרטי עסקת החטופים המתגבשת, ואחריו יתכנס גם הקבינט המדיני-ביטחוני באופן חריג, לאור דרישותיהם של השרים בן גביר וסמוטריץ', יחד עם שרים מהליכוד, להיות יותר מעורבים בהליך המו"מ ולא רק בקבלת ההחלטות. ראשי שב"כ והמוסד ביקשו לדחות את הדיון מחשש לדליפות ופגיעה העסקה, אך סורבו. לפי פרטי העסקה המסתמנים, יוחזרו 40 עד 50 חטופים, ללא חיילים זכרים וכ-150 אלף עזתים יוכלו לחזור לצפון הרצועה

זמן צפייה: 02:20

קבינט המלחמה מתכנס הערב (שלישי), בכדי לדון בפרטי העסקה המתגבשת. לאחר מכן ייתכנס גם הקבינט המדיני-ביטחוני הרחב, באופן חריג, מכיוון שבדרך כלל מתכנס בימי חמישי. הישיבה תתקיים לנוכח הדרישות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', יחד עם שרים נוספים מתוך הליכוד, אשר דורשים להיות חלק לא רק בתהליך קבלת ההחלטות הסופי, אלא גם חלק מהליך המשא ומתן בזמן שהוא מתרחש. סמוטריץ' צפוי להגיע עם שורות דרישות, בהן כי במסגרת עסקה ישראל תתחייב לפעול ברפיח. טרם ההתכנסות, צוות המו"מ הישראלי העביר מסר ללשכת רה"מ: דיון הקבינט הערב הוא טעות, ועלול לפגוע בעסקה המתגבשת, כך פורסם הערב במהדורה המרכזית.

לעמדה של צוות המו"מ הישראלי שותפים ראש המוסד דדי ברנע, ראש שב"כ רונן וכן האלוף ניצן אלון, והם הביעו אותה היום במסגרת כמה דיונים. הם ביקשו לבטל את דיון הקבינט הערב, מכיוון שלדבריהם העסקה עוד לא גובשה וכל פרט שידלוף מהדיון עלול לפגוע קשות בסיכוייה לצאת לפועל. הפורום הערב ישמש אך ורק לקיטור פוליטי של בן גביר וסמוטריץ', נאמר. הבקשה מגיעה למזכירו הצבאי של רה"מ האלוף אבי גיל - אך בלשכת רה״מ הוחלט חרף הבקשה של גורמי המקצוע, לקיים בכל זאת לקיים את הדיון.

במקביל, בכיר ישראלי אומר כי "אין שום טעם בדיון - אין עדיין עסקה סופית". מטעם שב"כ והמוסד נמסר בתגובה משותפת כי הם לא מתייחסים לנאמר בשיחות סגורות וכל שכן הם אינם קובעים את סדר היום של הקבינט.

לפי פרטי העסקה המתגבשת, תחול הפסקת אש בת שישה שבועות, ישוחררו בין 40 ל-50 חטופים, לא ישוחררו חיילים זכרים, לא ישוחררו מחבלים "עם דם על הידיים", ותמורת חיילות ישראל תצטרך "לשלם" יותר. בנוסף, ישראל תקבל את רשימת השמות של החטופים שישוחררו, וכ-150 אלף עזתים יוכלו לחזור לבתיהם בצפון רצועת עזה, דבר לו ישראל התנגדה עד כה.

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "אנו מוכנים לקבל החלטות קשות על מנת להשיב את החטופים. אני חושב שאנחנו בנקודה טובה לעסקה". את הדברים אמר גלנט בשיחה שקיים עם מתגייסים ליחידות קרביות בבסיס תל השומר.

בדבריו הוסיף השר: "אנחנו מכים את האויבים שלנו בכל יום. מה שקורה עכשיו ברצועת עזה זה דבר ללא תקדים - צה"ל חיסל ארבע מתוך חמש החטיבות של חמאס. גם עכשיו, כשהוצאנו כוחות מעזה, אנו מתארגנים ונערכים להגיע גם לרפיח. במקביל, יש לנו מחויבות עליונה להחזיר את החטופים שלנו הביתה, התנאים המבצעים שצה"ל יצר באמצעות לחץ בלתי פוסק על חמאס ועמדת הכוח שאנו מגיעים מהמלחמה הזו מאפשרים לנו גמישות וחופש פעולה".

בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אתמול כי קבע מועד לפעולה צבאית ברפיח: "קיבלתי היום דיווח מפורט על השיחות בקהיר, אנחנו פועלים כל הזמן להשגת מטרותינו ובראשן שחרור כל חטופינו והשגת ניצחון מוחלט על חמאס. הניצחון הזה מחייב כניסה לרפיח וחיסול גדודי הטרור שם. זה יקרה - יש תאריך".