דורשים העלאה בקצבאות: כל מה שצריך לדעת על מאבק הנכים

2 דקות על מאבק הנכים: מה דורשים המוחים, מה מקדמת המדינה, ואיך הגענו למצב הזה?

זמן צפייה: 01:23

לאחרונה שוב עלה לכותרות מאבק הנכים להעלאת קצבת הנכות, ואנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר בבלאגן - צפו בסרטון. בישראל חיים היום כ-230,000 איש המוכרים כבעלי 100% נכות. לרובם נכות קבועה, והם יחיו מקצבאות כל חייהם. קצבת הנכות מביטוח לאומי בישראל היום עומדת על 2,342 ש"ח לחודש. קצבתו של נכה שיוצא לעבוד נפגעת ומקוצצת, ואף עלולה להישלל לחלוטין. זאת למרות שבמקרים רבים לאדם עם מוגבלות יש הוצאות רבות יותר מלאדם בריא.

ב-2003 הוצמדה קצבת הנכות למדד המחירים לצרכן (לפני כן היא הייתה צמודה לשכר הממוצע במשק), במהלך שהוביל שר האוצר דאז בנימין נתניהו. כתוצאה מהצמדה זו, בשני העשורים האחרונים נשחקה הקצבה והיום היא לעתים לא מספיקה אפילו עבור צרכים בסיסיים כמו קניית אוכל ותרופות. ארגוני הנכים יצאו במאבק לפני שנתיים, שצבר תאוצה ברשתות החברתיות, ובו דרשו את העלאת קצבת הנכות לשכר המינימום - 5,000 ש"ח לחודש.

לאחרונה, שר האוצר משה כחלון מינה וועדה בראשות הפרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, כדי להכריע בעניין גובה ההעלאה וסוגיות נלוות לעניין הקצבאות. מסקנותיו הסופיות של פרופ' זליכה גרסו כי יש להקצות 4.5 מילארד שקלים לטובת הנושא וכי יש להעלות את הקצבה ביותר משלוש פעימות, החל מ-2018 ועד גובה 4,000 ₪.

בנוסף, הדו"ח גרס כי יש לקבוע מנגנון הצמדה שיבטיח העלאה קבועה של הקצבה, לא לקצץ קצבת נכה שמשתכר עד גובה שכר המינימום, להכפיל את הסיוע הזעום בשכר דירה לנכים, לצמצם את האפליה בין גברים לנשים עם מוגבלות ועוד.שר האוצר משה כחלון אישר את המסקנות אך ראש הממשלה הודיע על הקמת ועדה חדשה לבחינת הנושא.

לא ברור אם הקמת הוועדה החדשה היא בשל החשיבות החברתית והתקציבית של המהלך, או שמדובר בקרב על קרדיטים בין כחלון לנתניהו. מנגד, בארגוני הנכים המשיכו לדרוש העלאה של הקצבה לגובה שכר המינימום, והתרעמו על הסחבת. בתגובה, מאות הפגינו בעזריאלי וחסמו את התנועה במחאה תקיפה מתמיד. ח״כ אילן גילאון ממרצ, שיזם הצעת חוק להשוואת קצבת הנכות לשכר מינימום אמר בביקורת: ״מרוב ועדות לא רואים את הכסף״.

עוד סרטונים ב-2 דקות:

כל מה שצריך לדעת על מיכל האמוניה

100 הימים הראשונים של טראמפ - מה הוא קיים?