ניתוח | "אסד הפגיז את עמו בנשק כימי, עלינו הוא בטח לא ירחם"

האור הירוק שאסד קיבל מפוטין, החשש מאיבוד שליטה ושאלת הנשק הכימי. קיבצנו את בכירי המומחים כדי לנתח מה צפוי בחזית הצפונית

הסתבכות התקיפה הישראלית בסוריה בלילה שבין יום חמישי לשישי שעבר טרפה את הקלפים במשוואה המבצעית של ישראל מול סוריה. מטוסי חיל האוויר תקפו משלוח נשק שיועד לחיזבאללה. הסורים ירו בתגובה טילי נ"מ שהחטיאו את מטוסי חיל האוויר, אך אחד מהם חדר לשטח ישראל ויורט על ידי טיל "חץ". התקרית יוצאת הדופן אילצה את ישראל לשבור את מדיניות העמימות ולהודות לראשונה כי תקפה בסוריה.

מומחים עימם שוחחנו חלוקים בשאלה האם פני אסד להסלמה והאם המתיחות בין ישראל וסוריה עלולה להידרדר לעימות רחב היקף. עם זאת, רוב המומחים סבורים כי התגובה החריגה של ירי הטיל הסורי בוצעה בתיאום עם הקרמלין ובגיבוי של פוטין.

צפו במפת התקיפות של צה"ל בסוריה לפי פרסומים זרים:

[brightcove_iframe video_id='news-specials-024' autoplay='1' credit='' desc='' kid='1_207g1m4g' duration='61']

"המעטפת ההגנתית והרוח הגבית מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין תרמו לביטחון העצמי של בשאר אסד", אומר ל"רשת דיגיטל" ד"ר מרדכי קידר, ממרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן.

אסד סוחב צלקת מ-2009

המאזן החדש שנוצר בעקבות התקרית מהווה אתגר משמעותי עבור ישראל, כשברקע החשש מערעור היחסים עם רוסיה. בעקבות התקיפה זומן שגריר ישראל במוסקבה גרי קורן לשיחת הבהרה חריגה במשרד החוץ הרוסי, יממה בלבד לאחר שהגיש את כתב האמנה לפוטין.

לדברי ד"ר קידר, "אסד מרגיש נוח יותר לפעול מול ישראל בזכות המעורבות הרוסית. הוא מאותת לנו שהוא בעל הבית לא רק על האדמה, אלא גם באוויר. אסד סוחב עוד את הצלקת מ-2009, עם תקיפת הכור הסורי שיוחסה לכאורה לישראל. זה נתפס עבורו כעלבון והשפלה, וכעת הוא החליט לסגור מעגל".

האם הביטחון העצמי שצבר אסד עלול להוביל להתלקחות בגבול הצפוני? "בוודאי שכן. יש סכנה להתלקחות מול סוריה. אסד מעוניין שישראל תסתבך עם הרוסים ועם האיראנים. היום חיזבאללה וסוריה זה היינו הך, החזית של חיזבאללה מתחילה מראש הנקרה עוד קוניטרה בסוריה. החזית הבאה לא תסתיים בחרמון".

שרידי הטיל הסורי
שרידי הטיל הסורי

מנגד, פרופ' אייל זיסר מהחוג להיסטוריה של המזה"ת באוניברסיטת תל אביב אומר ל"רשת דיגיטל" שאסד זהיר ולא ימהר לצאת לעימות רחב היקף מול ישראל, אך מזהיר מאפשרות שאחד הצדדים יעשה טעות טקטית ודברים עלולים לצאת מכלל שליטה. "אסד ימשיך לנסות להפיל מטוסים שלנו. הסורים יכולים להחליט מחר שהם משגרים טילים נגדנו. מה שמעניין את אסד לזה רק לשרוד". לדבריו, "לחיזבאללה היו 10,000 טילים ב-2006 והיום יש להם 90 אלף טילים".

מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה לפני 6 שנים ביצע חיל האוויר סדרת תקיפות של משלוחי נשק שנועדו לחיזבאללה, שברוב המקרים הסתיימו ללא תגובה, לפי פרסומים זרים. עם זאת, המעורבות הרוסית העמוקה בסוריה שהחלה לפני כשנתיים סיבכה את המצב המבצעי מבחינת ישראל.

"אסד מחזיק במצבורי נשק כימי"

ד"ר קידר מנפק תחזית קודרת וסבור כי גופי המודיעין הישראליים טועים בהנחת היסוד לפיה אסד ונסראללה שקועים במלחמת האזרחים בסוריה, ולא מעונינים כעת במלחמה עם ישראל. "אנו גוזרים את תפישת העולם לגבי העולם הערבי רק מהזווית הישראלית. אין טעות חמורה מכך. אנו טועים בזה פעם אחרי פעם".

ד"ר קידר לא מקבל את הקביעה לפיה סוריה פורזה מנשק לא קונבנציונלי. "ברור שלאסד יש נשק כימי, רק לפני 3 שבועות הוא השתמש בזה נגד אזרחיו. איך אפשר לבטל את האפשרות שהוא ישתמש בנשק כימי נגד ישראל? הוא אוהב אותנו יותר מאשר את האזרחים שלו? הדבר היחיד שמרתיע אותו מלהשתמש בו נגדנו אלו היכולות הלא קונבנציונליות שמיוחסות לישראל על פי פרסומים זרים", הוא אומר.

נתניהו ופוטין בקרמלין לפני שבועיים
נתניהו ופוטין בקרמלין לפני שבועיים

פרופ' זיסר וד"ר קידר תמימי דעים כי קיימת סבירות גבוהה כי שיגור הטיל הסורי ביום חמישי תואם עם פוטין. "לשלוח טילים לעבר מטוסים זו לא החלטה לרגע. מרגע שמטוסי צה"ל עלו לאוויר לוקח להם להערכתי חצי שעה עד שהם מגיעים לחופי לבנון, ובמשך כל הזמן הזה הסורים והרוסים רואים אותם. כשהם עוברים לסוריה גם רואים אותם. חצי שעה זה המון זמן לתאם תגובה", אומר ד"ר קידר.

"הרוסים לא רוצים שישראל תשתולל"

זימון שגריר ישראל לשיחת הבהרה, יום לאחר שהגיש את כתב האמנה לפוטין, היא אירוע חריג ביחסי ישראל-רוסיה. ברקע הדברים ניצבת פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ופוטין לפני כשבועיים בקרמלין שתוארה על ידי ישראל כהצלחה. "יתכן שנתניהו ביקש מפוטין לפעול נגד חיזבאללה ואיראן ופוטין ענה לו 'קפוץ לי', ולכן נתניהו הדגיש כי ישראל הציגה את עמדתה", אומר ד"ר קידר.

נראה בינתיים כי ישראל אינה מורתעת מהתגובה הסורית. יומיים אחרי התקיפה בחמישי דווח כי צה"ל תקף מהאוויר כלי רכב אזרחי סמוך לקוניטרה וחיסל בכיר בצבא אסד. ראש הממשלה בנימין נתניהו, המבקר בסין, אמר אתמול (שני) כי אין זה נכון שממשל פוטין שינה את מדיניותו ביחס לתקיפות ישראל בסוריה. לדבריו, הוא הבהיר לנשיא הרוסי פגישתם שישראל תמשיך לתקוף שיירות נשק "יש מדיניות והיא לא תשתנה", אמר נתניהו.

נתניהו אתמול בכיכר טיאננמן בסין. ''המדיניות שלנו לא תשתנה''
נתניהו אתמול בכיכר טיאננמן בסין. ''המדיניות שלנו לא תשתנה''

עם זאת, נראה כי במוסקבה לא יסכימו עם קביעת נתניהו. "הרוסים הם בעלי הבית כעת בסוריה והם לא רוצים שישראל תפעל שם", אומר פרופ' זיסר.

ורה מיכלין, חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, אומרת כי לא מדובר בשינוי גישה דרמטי מול ישראל, "הרוסים מעוניינים לעצב מחדש את הסדר בסוריה ולהמשיך במקביל את הדיאלוג עם ישראל, למרות היעדר הסכמות בנושאים מסוימים". "רוסיה חוששת שתקיפות צה"ל יפגעו בניסיונות להגיע להסדרה בסוריה, והם סבורים שהתקיפה ביום חמישי היתה עמוק מדי בשטח הסורי. מבחינתם אם ישראל מתחילה להשתולל זה טורף את הקלפים ופוגע באינטרסים שלהם".