אבי אלעופר בוחר להמשיך לחייך

הערב צפיתם באבי אלעופר וכעת הוא עונה על השאלות שלנו

אבי אלעופר, בן 43 אב לשתיים, עבד כ-15 שנים בחברת הייטק עד שנאלץ לחפש עבודה חדשה בתחומו. בניגוד למצופה הפיטורים חיזקו את אבי וגרמו לו לפעול למען הגשמת חלומות שחיכו במגירה.
כתוצאה מהקושי האישי שלו במציאת עבודה עקב גילו, הצטרף אבי כפעיל לשדולה למען העסקת בני 40 פלוס בכנסת, שדולה שהקימו הח"כים איתן כבל ואראל מרגלית בשיתוף עמותת "ידיד".

נזהיר אתכם מראש, לא מדובר בכתבת ניו אייג' שתלמד אתכם כיצד להיות חיוביים יותר, אלא באדם שהחליט להיות אקטיבי ובחר להשתמש במשבר האישי ואף לנתב אותו למימוש רצונות העבר.
איך הגעת להיות פעיל בשדולה למען העסקת בני 40 פלוס בכנסת?
חבר שלי סיפר לי על כך, הרגשתי שזה מעניין אותי ושארצה לתרום לדבר כזה והוא קישר אותי אל איתן כבל ואראל מרגלית, ולאחר זמן מה זומנתי למפגש הפתיחה שהיה באוקטובר השנה.
באותו מפגש העלינו רעיונות שונים על מנת למצוא פתרונות שאני מקווה שיביאו להמשך הפעילות.
מניסיונך, עד כמה קשה כיום לבני 40,בעלי ניסיון תעסוקתי, למצוא עבודה?
זה מורכב; גיל אינו דווקא הגורם היחיד בקושי וזה מאוד תלוי גם בתחום בו האדם מתמחה.
לדוגמה: הבוס שלי בן 55 ומצא עבודה בשבוע, אני נמצא בתחום שהוא גוסס בארץ ועל כן הקושי שלי רב יותר.
אני שולח מאות קורות חיים וזומנתי להתראיין בעשר חברות שונות בערך, ואני מאמין שהגיל קשור למהלך הדברים הללו.
מהי הסיבה שלבני 40 קשה למצוא עבודה, הרי תוחלת החיים עלתה וגיל זה נחשב צעיר לגמרי.
הגיל הוא בעיה כי הרבה מראיינים רואים בזה סוג של איום, אני מגיע לריאיון עם מראיין שצעיר ממני ולי יש יותר ניסיון ממנו לרוב...אני מניח שזה מעלה כל מיני חששות שאולי ארצה לקחת לו את התפקיד ושהוא יעדיף לקחת מישהו צעיר שהוא יוכל 'לחנך' וללמד.
נעשה סקר בנושא ומסתבר שיש דעות קדומות מאוד ברורות והדעה הרווחת היא שבן-אדם מבוגר הוא בעצם אינו מעודכן מבחינה טכנולוגית ואינו לומד מהר או אינו אקטיבי מספיק, אך מצד שני הוא נאמן ואמין.
ברור לכולנו שזה ממש לא נכון.
קרה לך שחשת שהופלת עקב גילך בעת ריאיון עבודה?
כן, הייתה משרה שלגמרי כבר הייתה בידי, עברתי תהליך של חודשיים עם חמישה ראיונות ארוכים בכל פעם, כבר ישבתי עם הבוס שלי לעתיד על תכניות עבודה. ברגע האחרון נאמר לי שלא רואיינתי ע"י המשנה למנכ"ל; זומנתי לריאיון עמו ובסוף הריאיון הוא שאל לגבי גילי, עניתי לו וידעתי שבאותו רגע איבדתי את המשרה.
החוק אוסר מפורשות להפלות על בסיס גיל, מדוע זה בכל זאת נעשה?
החוק לא נאכף בנושא הזה. יכולתי ללכת לחברה ולהאשים אותה, אך הם יכחישו.
בריאיון עבודה, למראיין יש יד חופשית לבחור סיבה מדוע לא לקחת אותך לעבוד תחתיו, הסיבה לא חייבת להיאמר.
בעיית התעסוקה של אנשים בגילאי 40 + קיימת ברחבי העולם.
נושא הגיל בראיונות עבודה הנו בעייתי לא רק בהייטק; זו אכן בעיה עולמית, ולצערי ישראל היא אלופה באימוץ תחלואים של העולם. בכל העולם בני 40 פלוס מתקשים למצוא עבודה, אך ההבדל הוא שבמדינות אחרות מטפלים בזה ברמה הממשלתית. זו הסיבה להקמתה של השדולה שתנסה לנקוט צעדים בנושא.
מהו תפקידה של השדולה?
להביא לתודעה של הציבור את הבעיה וכן גם לכך שהממשלה תודה שיש בעיה בנושא זה.
השדולה תנסה לעבוד בארבעה מישורים - לרתום את ההסתדרות לפעילות הזו, לדאוג להסבות מקצועיות והכשרות לאותם אנשים שפוטרו ורוצים לעבוד, ולחוקק חוקים ולאכוף את האפליה הזו שנוצרה.
מהו הפתרון לדעתך?
יש פתרונות שמיושמים כבר במדינות אחרות בעולם, הבעיה שאי אפשר להעתיק ממדינה כמו דנמרק ולנסות את זה בישראל כיוון שזו תרבות שונה. צריך לחשוב ולבדוק מה מתאים לנו. אני חושב שאפשר לעשות הרבה גם מהכיוון של 'חינוך' של מעסיקים. למשל – לתת בונוסים למעסיק שממוצע הגילים בחברה שלו הנו מעל הממוצע.
נשמע שאתה מנתב את הקושי שלך לפעילות ולא לכעס
אין בי כעס כי אני מבין שזה לא אישי ואני גם לוקח את זה בפרופורציות הנכונות, זו רק עבודה.
אני עובד מהבית ולומד הדרכת טיולים שזה חלום ישן שלי. מעצם היותי בן-אדם אופטימי אני מבין שאין לי את מי להאשים ולכן אני מנסה לעשות את מה שביכולתי על מנת לשנות את המצב.
מה אתה ממליץ למובטלים בני גילך?
יש לי תואר במתמטיקה ובמדעי המחשב וזה זה כמו קריירה של כדורגלן, אז במקום לסיים בגיל 30 את הקריירה אני סיימתי פחות או יותר בגיל 40. הבנתי שכל 6-5 שנים אני צריך להמציא את עצמי מחדש ולכן התחלתי למכור באינטרנט וללמוד הרבה על שיווק נכון באינטרנט. רצוי להסתכל על זה כעל הזדמנות להגשמת חלומות.
איך ניתן להצטרף לפעילות שלכם?
אני רוצה שיצטרפו לשדולה אנשים נוספים ושיהיו יותר רעיונות. כל אחד יכול לתרום ולהביא רעיונות לתחומים שונים של תעסוקה במדינה. לא לשבת ולחכות.
ניתן לפנות בכתובת המייל הזו ecabek@knesset.gov.il
או במספר הטלפון - 02-6408837

*הריאיון כולל דעות וחוויות אישיות של נשוא הריאיון בלבד.