מהן הסיבות שבעטיין אנו מבזבזים?

מדוע אנחנו, בני האדם, קונים כ"כ הרבה ומבזבזים כ"כ הרבה?

שאלנו את פרופסור דן אריאלי, ממובילי חקר הכלכלה ההתנהגותית בעולם ומחבר רבי המכר 'לא רציונלי ולא במקרה' ו'לא רציונלי אבל לא נורא', מדוע אנחנו, בני האדם, קונים כ"כ הרבה ומבזבזים כ"כ הרבה?
פרופסור אריאלי טוען כי ישנן סיבות רבות לבזבוז המשווע:
המוטיבציה של הסופר
"בראש ובראשונה האוכל מפתה אותנו. אנחנו נכנסים לסופרי ענק, והתפקיד של הסופר זה לפתות אותנו לקנות יותר. אחד העקרונות בכלכלה התנהגותית הוא שאנחנו מקבלים החלטות כפונקציה של העולם החיצוני, כלומר, העולם מחליט עבורנו בהרבה מקרים.
הרבה גורמים בסופר משפיעים עלינו לקנות יותר, למשל – גודל העגלה בסופר נותן לנו תחושה שזה הגיוני לקנות המון.
במקרה זה הסופר שולט בהחלטות שלנו והוא, כאמור, רוצים שנקנה יותר, ולכן אנו עושים כך".
מוסיפים עוד ועוד, אך שוכחים להוריד
"דברים מעניינים קורים כשאנו קונים משהו, נגיד שאנחנו מזמינים אורחים ואנו רוצים להכין ארבעה מאכלים שונים לאותה ארוחת ערב. אנחנו מתחילים לחשוב על כמה מנות ולאחר מכן מתווספים לנו עוד רעיונות, והגענו כבר לשש מנות, אבל אנחנו שוכחים להוריד מנות בהתאם למה שהוספנו ונותרים עם מספר מנות גדול משתכננו לבצע".
מילוי החשקים השונים שלנו
"אנחנו בהחלט רוצים להיות מוכנים לכל מצב אפשרי, אני לא מדבר על מלחמות או משהו כזה, אלא דווקא באמת לחשק שלנו לטעמים שונים, לדוגמא - מה יקרה אם ארצה מלוח? מה יקרה אם ארצה מתוק? וכן גם שנהיה מוכנים למצבים שונים אחרים, כמו למשל - מה יקרה אם לא יתחשק לי ללכת מחר לסופר? זה מאוד דומה למקרים בהם אנחנו אורזים בגדים עבור חופשה בחו"ל ומצטיידים במגוון אופציות שונות שיתאימו למזג האוויר המשתנה.
ישנה הטיה לא סימטרית, המחשבה של להישאר ללא מזון מפחידה אותנו, אך לעומת זאת הידיעה שיהיה לנו יותר מדי מזון בבית היא פחות חמורה בעינינו".
מנות קטנות ומגוונות גורמות לנו לצרוך יותר
"בנוסף גילו דבר מאוד מעניין, כאשר נותנים לאנשים מנות קטנות ומגוונות, אנשים יאכלו יותר.
למשל משקיות M&M צבעוניות נאכל יותר, על אף שצבעים השונים אינם בטעמים שונים, לעומת הכמות שנאכל משקיות M&M בצבע אחיד. זאת אומרת אנחנו אוכלים ממשהו אחד ויחיד ולאחר זמן מה נמאס לנו לאכול ממנו ונפסיק, אבל ברגע שיש הרבה דברים שונים, נאכל קצת מסוג א' ואז קצת מסוג ב' ואז שנשוב לאכול מסוג א', נתפעל ממנו מחדש, מה שגורם לנו לאכול יותר ממנו."
סידור נכון של המקרר שלנו
"סידור המקרר גם הוא גורם לבזבוז, כי הירקות והפירות נרקבים בשל מיקומם במגירה התחתונה שהיא מעט מוחבאת ולא נמצאת בגובה העיניים. כשאנו פותחים את דלת המקרר מה שיהיה מולנו זה מה שסביר שנאכל".
האסתטיקה משפיעה עלינו גם במטבח
"המסעדות והטלוויזיה מבלבלות אותנו, אנחנו רואים שם גזרים חתוכים מאוד יפה, עגבניות נקיות ואסתטיות ולא רואים את הג'יפה ולאחר מכן חושבים שכך זה צריך להיראות גם בבית שלנו.
כך קורה שאנו משתמשים רק בפירות ובירקות 'הכי יפים'. אני חושב שחשוב להבין איך אנחנו מתייחסים למטבח שלנו בתור מקום בו לא מבזבזים, כלומר, כל שארית מבישול אחד תהווה התחלה של הכנה של אוכל חדש".
לסיכום
"כל הסיבות לבזבוז הנן עצובות ועלינו לחשוב כיצד להפסיק את זה, יש המון טעויות שאנחנו עושים בקניות שלנו, בתכנון לעתיד ובשימוש. הבזבוז הנו משווע וחבל כי כולנו מפסידים מכך.
אם נוכל להבין את השרשרת באופן יותר מושכל נבזבז פחות ונרוויח יותר".

 

 

*המאמר הנו מאמר דעה, המייצג את דעתו האישית של כותבו. "רשת" אינה אחראית על הכתוב במאמר, נכונותו והמידע המוצג בו וכן אינה נוקטת עמדה בכל הקשור לנושא המאמר.