מעכשיו עצמאי זה כבר לא לבד

למה החלטתי לקום מהספה ולצאת למחאה חברתית? מאת ענבר בזק

ענבר בזק מרצה לשיווק ומיוזמי מחאת העצמאים מספרת איך תוכנית "המערכת עם מיקי חימוביץ'" הובילה להקמת ארגון חברתי חדש המאגד את כלל העצמאים בישראל

לאחר שצפיתי בתחקיר ששודר על מצב העצמאים בישראל בתוכנית "המערכת עם מיקי חימוביץ'", שטפה אותי תחושה של חוסר אונים.
איך אני, אזרחית פשוטה, ללא קשרים, ללא כוח וללא לובי פוליטי יכולה לשנות את המציאות העגומה שהתחקיר הציג?
איך אני, בחורה פשוטה מהגליל, יכולה להילחם בכוחות עוצמתיים כמו בנקים, ביטוח לאומי, משרדי ממשלה?
ואז נזכרתי מה אני יודעת לעשות ממש טוב. אני מבינה במדיה חברתית. אני חיה ונושמת את המדיה. נזכרתי שמחאות גדולות גם בארץ וגם בעולם התחילו דרך הפייסבוק. ואמרתי לעצמי – למה לא לנסות?
אז אולי אני גפרור קטן ולא ממש מורגש במערכת, אבל כשחברתי לכמה אנשים מופלאים: רחל, שרון מ, שרון כ. רונן, לימור ויניב (6 אנשים מופלאים שלא הכרתי עד לפני שבוע) הפכתי מאור של גפרור קטן ללפיד של אש.
והאש הזו הצליחה להצית חבית חומר נפץ שהתפוצצה בבת אחת.
תוך יומיים הצטרפו אלינו 13,500 חברים לקבוצה. תוך 4 ימים המספר עמד על 20,000. לאחר שבוע נשקנו ל - 30,000 ומספר הבקשות להצטרפות לקבוצה לא הפסיקו לזרום.
מסתבר שנגענו בנקודה מאוד רגישה של הרבה מאוד אנשים במדינה הזו. התחקיר ללא ספק הצליח להזיז את כולנו מאזור הנוחות ולהגיד לעצמנו – לא מוכנים לשתוק יותר.
הדבר המדהים הבא שגילינו, זה הרצון הענק של כל כך הרבה אנשים לקחת חלק במהלך. הוצפנו בפניות לעזור. כל אחד בתחומו. עורכי דין, רואי חשבון, פרסומאים, קומסטיקאיות, אנשי תקשורת, צלמים, ספרים... מכל התחומים ביקשו להתגייס.

 

אז פתחנו טופס הצטרפות אינטרנטי - וביקשנו שכל אחד ירשום בו במה הוא מעוניין לתרום.
תוך שבוע יותר מ- 950 אנשים מילאו את הטופס.
נשטפנו בגלי האהבה והאמון האדירים האלו. הרגשנו שעכשיו כבר אין לנו ברירה אלא להמשיך לקדם את המהלך. אף אחד מאיתנו לא חשב לפני שבוע שנשאב למאבק חברתי שיגזול איתנו כל דקה פנויה ביום ובלילה. וכל זה לצד ניהול עסקים פרטיים ומשפחות.
הלילות שלנו הפכו לבנים. מאות דיונים בקבוצה שצריך לנהל. עשרות שיחות פנימיות בדף סודי שלנו, שיצרנו עבור הצוות במטרה לנהל את כל האופרציה הזו.
הקבוצה שלנו היא מעין מיקרוקוסמוס שמאפיין את העצמאים בישראל – כולנו רגילים לנהל. כולנו רגילים לקבל החלטות לבד - בלי מנהלים ובלי בוסים.
לכן הבנו שאם ניקח על עצמנו את התפקיד של "הנהגה" זה לא יעבוד. החלטנו לנסות לנהל את המהלך בדרך שהכי מתאימה למדיה בה בחרנו - המדיה החברתית, באמצעות שימוש ב"חכמת ההמונים".
החלטנו שכל מהלך לני שיבוצע, יבחן קודם כל בקרב חברי הקבוצה.

 

 

30,000 דעות שונות. 30,000 רעיונות למה צריך לעשות עכשיו . 30,000 רצונות שונים. התפקיד שלנו לאסוף את כל המידע ולנתב אותו לעשייה.
התחלנו לאסוף את כל ה"תרומות שקיבלנו" מעצמאים שרוצים שינוי: הציעו לנו ללא כל עלות סרט פרסומת ; קמפיין באנרים ; מחקר רוחב מעמיק ועוד ועוד....
התחלנו להגדיר בעלי תפקידים – כל אחד לקח אחריות על התחום שהוא הרגיש הכי חזק בו ושיכול לתרום הכי הרבה למהלך.
המטרות אותם הגדרנו לעצמנו להשיג:

א. שיוויון זכויות סוציאליות - כדי לדאוג לזכויותינו כאזרחים במדינת ישראל, שנוכל להתקיים בה בכבוד. כגון דמי אבטלה, דמי מחלה, פיצויים במקרה של סגירת העסק, וכד'.

ב. הכרה בפעילות העסקית שלנו כדי לאפשר עבודה חלקה ונוחה יותר, כגון הכרה בהוצאות מוכרות נוספות, שיפור תנאי תשלום, וכד'.

ג. העצמת עסקים ועידוד פעילות עסקית באמצעות הטבות ומענקים לפתיחת עסק, הלוואות מדינה, עידוד העסקה ויצוא, פריפריה, ועוד.

ד. עבודה מול גופים מרכזיים לקבלת הטבות ככח קנייה. כגון בנקים, חברות כ.א., חברות ביטוח, וכד'.

ההרגשה היא של משהו גדול שהולך לקרות פה. יש תחושה של שינוי בדרך.
מעכשיו עצמאי זה כבר לא לבד.

ענבר בזק היא מרצה לשיווק ומומחית לשיווק במדיה חברתית ונמנית על מקימי הקבוצה "עצמאים עושים שינוי".