מהו סוד ההצלחה?

אריה מליניאק כותב מה לדעתו גרם לגל מקל להיות השחקן הישראלי השני שמשחק ב-NBA וגם איך ניתן 'לשחזר' את אותה הצלחה?

ליגת הכדורסל הטובה בעולם היא ה-N.B.A, על כך אין כל ויכוח.

בכדורגל אפשר להתווכח אם זו הליגה האנגלית או הספרדית, בכדורסל זה ברור. הרי לא בכל יום שחקן ישראלי חותם בקבוצת N.B.A. אז יש סיבה למסיבה. אם איסלנד, בולגריה וסודאן שלחו כבר בעבר שחקנים ל-N.B.A. היה ברור שגם ישראלים יגיעו במוקדם או במאוחר. זה קרה במאוחר.

עמרי כספי פרץ את תקרת הזכוכית וסלל דרך לבאים אחריו. מעבר לסופרלטיבים שניתנים לגל מקל, חשוב מעבר לכל דבר ששחקנים צעירים ישאלו את עצמם: האם יש נוסחת הצלחה, ואם יש, מהי?
סוד ההצלחה הוא להפגין מצוינות במה שאתה עושה - במקום ובזמן הנכונים. זה נכון לכל תחום. עשית מה שצריך בזמן הלא נכון - פספסת. הלימודים של מקל במכללת "ויצ'יטה סטייט" היו מהלך נכון. החתימה במכבי ת"א אחרי החזרה לישראל הייתה טעות. ההשאלה לגלבוע/גליל הייתה תיקון. המעבר לבנטון טרוויזו היה מהלך נכון. ההשתהות בסגירה עם קבוצה בתחילת העונה שעברה הייתה טעות שתוקנה בחתימה ברגע האחרון במכבי חיפה.
בחירה בדרפט, למי שלא מבין, היא חרב פיפיות. אם נבחרת במיקום גבוה, הרי שמובטח לך חוזה. מיקום טוב בדרפט כמעט ומבטיח חוזה, אבל בתנאים שלא מספקים את התותחים הכבדים. בחירה בתחתית הסיבוב השני של הדרפט תוקעת שחקן בקבוצה. הוא הופך לרכושה וחסום לשאר הקבוצות. יש שחקנים שנבחרים נמוך ומצליחים; מנו ג'ינובילי, למשל, נבחר במקום 57!

 

 

שחקנים צעירים והוריהם צריכים לשאול את עצמם, "מה אני יכול ללמוד מההצלחה של גל מקל?," אז יש לי כמה הצעות ועצות.
1. אל תתעקשו לעשות את כל הטעויות בעצמכם. לִמדו מהצלחות ומכישלונות של מי שכבר הצליח. גם מקל צריך ללמוד מההצלחה של עמרי כספי בשנתו הראשונה.
2. אל תבנו את הקריירה על סוכן אלא על היכולת שלכם. הסוכן חשוב, אבל כאשר סוכן מייצג שחקנים רבים, אתם עלולים להיפגע ממבוך האינטרסים שלו. שחקנים שהופכים בגיל צעיר לעסקנים לא מגיעים רחוק.
3. הכישרון חשוב, אבל מי שסומך על הכישרון ולא מתאמן מספיק וכהלכה - נכשל. מקל סיים עונה מפרכת, נח יומיים, וטס למחנה אימונים בפלורידה. עבודה קשה אינה "תיק" אלא דרך חיים. הדבר החשוב שמאמנים צריכים להטמיע בשחקנים צעירים הוא את האהבה לעבודה קשה. לגל מקל (וגם לעמרי כספי) יש "את זה" ב-DNA!
4. שני הדברים החשובים ביותר שעל כל אדם לדעת לפני קבלת החלטה הם: לאן הוא רוצה להגיע בדיוק ואיפה הוא נמצא באמת. גל מקל ידע כל הזמן לאן הוא רוצה להגיע בדיוק. לא תמיד הוא ידע איפה הוא נמצא באמת, אבל התעשת, הבין שהלך לאיבוד וכיוון את עצמו לעבר המטרה. ענו על ארבע שאלות פשוטות: לאן אני רוצה להגיע בדיוק? איפה אני נמצא באמת? מה הפער ביניהם? מה נדרש בשביל לסגור את הפער? ואז כתבו תכנית עבודה!
5. בחרו את הקבוצה שלכם לפי המאמן וגישת האימון שלו. אחרי שבחרתם קבוצה, אל תשכחו שאתם עובדים אצל המאמן ולא הוא אצלכם. התאימו את עצמכם לגישה שלו.
6. אל תקיפו את עצמכם ב"להקת מעודדות", או יועצי אחיתופל. אל תתעלמו מהחולשות שלכם; עבדו לשפר אותן.
7. עודדו את השחקנים שסביבכם. עשו אותם טובים יותר, והם ידחפו אתכם קדימה.
8. החלק החשוב במשחק ובחיים הם היסודות. אם תוסיפו קומות לבניין שנבנה עקום, הוא יקרוס. הקפידו על הפרטים הקטנים, ובמקום בו כולם נופלים - אתם תצליחו.
9. כדורסל משחקים ברגליים. בהגנה אין יום חלש.
10. גל מקל קיבל חוזה ב"דאלאס", כי קשה למצוא שחקנים שחושבים על הקבוצה לפני עצמם. מנו ג'ינובילי ממשיך לשחק בגיל 36 וסטיב נאש כבר בן 39 כי קשה למצוא שחקנים שמבינים את המשחק ו"קוראים" אותו מהלך קדימה. המשחק הוא דינמי. אין שני משחקים זהים ואין שתי התקפות זהות. אי אפשר ללמוד בעל פה ולהצליח במשחק. השתמשו בדמיון, אל תגבילו את החשיבה.
עד שלא תנסו לא יהיה לכם מושג כמה טובים אתם מסוגלים להיות. גל מקל ניסה והצליח. יש מה ללמוד ממנו.

הכותב הוא מאמן נבחרת ישראל בכדורסל, וכיום בעל חברה לאימון עסקי.

*המאמר הנו מאמר דעה, המייצג את דעתו האישית של כותבו. "רשת" אינה אחראית על הכתוב במאמר, נכונותו והמידע המוצג בו וכן אינה נוקטת עמדה בכל הקשור לנושא המאמר