כיצד הטאבלט חולל מהפכה בתחום האוטיזם?

אנשים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים בהבנת השפה והניואנסים הנלווים לה, לכן כשהטכנולוגיה משתמשת במסך מגע ולא דורשת מבט עניים וטונציה, עולמם הפנימי נחשף

זמן צפייה: 01:14

מאת: גילה שוורץ

טכנולוגיות חכמות, בניהם מכשירי האיפון והאייפד, הפכו לחלק אינטגרלי מחיינו. בשנים האחרונות התחלנו לשלב את השימוש ‏ב-iPad גם באוכלוסיות של אנשים עם מוגבלויות. בשל היותו כלי נורמטיבי השימוש בו אינו מעורר סטיגמות ומאפשר למשתמש להרגיש כשווה ביו שווים.

אנשים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים בהבנת השפה והניואנסים הנלווים לה כגון הבעות הפנים ואינטונציות בקול המרמזות על הומור אירוניה או איום, חלקם מדברים ואחרים לא ורבלים. הם מתקשים ליזום קשר חברתי או לשתף פעולה עם הזולת. הוויסות החושי שלהם יכול להיות עם סף גירוי תחושתי נמוך הגורם לרגישות יתר למגע, קול, טעמים וריחות. לאחרים הסף התחושתי גבוהה והם זקוקים לגירויים חזקים כדי להגיב. לעיתים נראה אצלם קשיים עם אירגון ותכנון במרחב המתבטאים בחרדה, הימנעות משינויים והעדפה לעיסוק חזרתי ותחומי עניין צרים.

[youtube_embed youtube_id='bJex9CyBWnQ']

במסגרות המטפלות בילדים ובוגרים על הספקטרום האוטיסטי, טכנולוגיות חכמות, ביניהם ה-iPad, חוללו מהפכה של ממש. מחקרים שנעשו בעולם מצביעים על כך שהתקשרת הדיגיטאלית המשתמשת במסך מגע ולא דורשת מבט עניים, מדברת אל הילדים והם מדברים אליה. כמו כן, ילדים עם אוטיזם מתקשים להתמודד עם גמישות של הסביבה והשדרים המורכבים והלא עקביים יוצרים אצלם בלבול. הטאבלט מחזיר להם תמיד את אותה תגובה לאותה פעולה, מקנה בטחון ושלווה ומאפשר לתפקד והשתלב בחברה.

_______________

אוטיזם: מתי צריך לקחת לאבחון?

מה זה אוטיזם?

כיצד חושפים את עולמם האישי של האוטיסטים?

הטיפול הטוב לאוטיזם: הורות

_______________

במחקר שבוצע בקנדה עם תלמידים ברמת תפקוד בינונית עד נמוכה, הסבירו לילדים את סדר יומם וכיצד יעברו ממשימה למשימה. בקבוצה שההוראות הוצגו בפניה על מסך המגע בגרפיקה נעימה ובצליל קבוע, הצליחו הילדים לבצע את רצף המשימות בהצלחה הגבוהה ביותר.

תחושת ההצלחה והמסוגלות לשתף בחוויות

לתלמידים המתקשים לדבר מותאמות אפליקציות ייעודיות לתקשורת תומכת וחליפית (תת״ח) בהם המטפל יוצר לוחות עם מסרים בתמונות, או סמלים שבלחיצה עליהם המסר מושמע. לרוב יוצרים עבורם לוח "בתפירה אישית" התואמת את סיטואציה ועל ידי כך מאפשר את חווית ההצלחה בהשתתפות בשיעור, במפגש משפחתי או סיטואציה חברתית בקהילה (מסעדה, חנות, קופת חולים וכו׳).

השימוש במצלמה המובנת בטאבלט הוא יתרון גדול המאפשר לתלמיד ולמטפל לתעד חוויות, לשלב אותם במגוון אפליקציות התואמות את תחומי העניין של התלמיד ומאפשרות את תחושת ההצלחה והמסוגלות שלו להשתתף ולשתף בחוויות. בנוסף, בטאבלט יש הרבה אפליקציות שמעודדות ויסות תנועתי וחושי. מסך המגע מאפשר שליטה קלה ויצירת תנועה עם מינימום מאמץ - הצבעה וגרירה. יש אפשרות לשנות ולהגדיר את עצמת הקול צבע הרקע ועוד בהגדרות הנגישות. כל מטפל יכול להתאים למטופל שלו את האפליקציות שיספקו את רמת הגירוי האופטימלי לפרופיל הצרכים האישיים שלו.

אבחון וגילוי מוקדמים חיוניים להתפתחות הילד
אבחון וגילוי מוקדמים חיוניים להתפתחות הילד | צילום: shutterstock

חשיפת תחומי העניין ועולמם הפנימי

בעבר, מטפלים וחוקרי תחום האוטיזם גילו התנגדות לשלב טכנולוגיה כאמצעי טפול, בטענה שהמחשב מבודד ומרחיק מהסביבה החברתית. כיום, בזכות הטכנולוגיה המתקדמת, מתאפשרת השתתפות גבוהה של ילדים ובוגרים עם אוטיזם במגוון תחומי חיים בכל סביבה אפשרית. בבית ספר עלה מוריה בו משולבים תלמידים עם מוגבלות שכלית בינונית וקשה, בשילוב אוטיזם, האייפד נמצא בשימוש רב. דרכו גילינו, ואנו ממשיכים לגלות, יכולות ותחומי עניין של תלמידים שבעבר לא הגיבו להתערבות ישירה. התלמידים משתתפים בשעורים דרך לוחות התקשורת היעודיות לנושא הנלמד.

ככל שהטכנולוגיה מתפתחת כך היא מסייעת לשיפור איכות החיים של התלמידים והאנשים עם מוגבלויות על הספקטרום האוטיסטי.

גילה שוורץ, מרפאה בעיסוק בעמותת על"ה

המערכת עם מיקי חיימוביץ', ימי חמישי, אחרי החדשות

המערכת