מרגישים אבודים מול שירותי הדת? אתם לא לבד

תמונת המצב הנגלית לעיננו מעידה על ניצול מצב משפחות הנפטרים וחוסר הידע שלה בפרטי החוק. לשם כך קיימת עמותת "עתים" המציעה סיוע והכוונה בשירותי הדת

זמן צפייה: 00:42

עמותת 'עתים' מסייעת לאלפי פונים בשנה שנתקלו בקשיים במפגשם עם הממסד הדתי ושירותי הדת היהודיים וביניהם הקבורה. נתוני סקרים מלמדים שכ-94% מהאוכלוסייה היהודית במדינת ישראל מעוניינים בקבורה יהודית, ולמעשה, זהו שירת הדת הנפוץ ביותר שאותו מדינת ישראל מספקת.

צפו בתחקיר המלא של "המערכת" על תעשיית הקבורה

כצפוי, הזמן שבו משפחה חווה מוות של בן משפחה ופרק הזמן שבין פטירה לקבורה, הוא זמן טעון מאוד מבחינה רגשית. נוסף על כך, חוסר הידע שמאפיין את הסיטואציה, חוסר הידע בהליכים בירוקרטים הכרוכים בקבורה ולמנהגי האבלות המקובלים, משאירים את האבל במצב של חוסר אונים. במקרים רבים לא קיימת היערכות מראש לשעת פטירה של הקרוב, וברגע האמת נדרשת המשפחה לקבל סדרה של החלטות ולערוך סידורים בפרק זמן קצר מאוד.

במצבים דחוקים אלו, כאשר המידע העומד לרשות הציבור לוקה בחוסר דיוק, נוצר ואקום אליו חודרים בעלי אינטרסים כלכליים המנצלים את מצבה הפגיע של המשפחה בכדי להציע שירותים שאמורים להינתן ללא עלות על-ידי המדינה.

קברים

הקבורה הרוויה לא פחות מכובדת ואין איתה בעיה הלכתית

על פי החוק, תושב זכאי לקבורה בחינם כמו גם לשירותים הנלווים לקבורה ובהם הובלת הנפטר שמירת הגופה בקירור ועוד. על חלק מהשירותים האלו יכולים להיות דרישות מגבילות של משפחות הנפטר הכרוכות בתשלום סמלי. אולם תמונת המצב הנגלית לעיננו, והעולה מתחקיר המערכת "תעשיית המוות", מעידה על ניצול מצב המשפחה, כמו גם חוסר הידע שלה בפרטי החוק וכתוצאה מכך גביית סכומי עתק על שירותי התשלום, ואף על שירותי החינם להם הם זכאים.

תופעה מדאיגה נוספת היא אופן הצגת שיטת הקבורה בפני משפחת הנפטר. בשל המדיניות לעידוד החיסכון בקרקע לקבורה, ברבים מבתי העלמין מוצע למשפחה לקבר את הנפטר בלא תשלום באחת משיטות הקבורה הרוויה. רבים אינם מכירים את השינוי בנורמות החדשות האלו לקבורה ואילו החבריא קדישא מצידה אינה מנסה להסביר את הרציונאל העומד מאחורי שיטת הקבורה הזו. כמו כן, היא אינה מסבירה למשפחה שקבורה כזו היא לא פחות מכובדת, אין איתה שום בעיה הלכתית.

במקום זאת מוצגת בפני המשפחה אפשרות של "קבורה מיוחדת" או קבורה "בחלקת שדה", שהיא בעצם הקבורה הישנה והמוכרת יותר. בחירה באפשרות זו בידי המשפחה מאפשרת לחבריא קדישא לגבות תשלום עבור הקבר, והתופעה הנפוצה היא שהתשלום עבור קברים אלו תהיה כרוכה בעלות גבוהה מאוד.

קברים

מרגישים אבודים? אתם לא לבד

עד כה, סייענו למשפחות רבות לקבל החזרים בסכומים של מאות ואף אלפי שקלים, במקרים בהם נלקח מהם כסף שלא כדין. בין אם זה עבור חלקת קבורה, העברת הנפטר ועוד.

כאמור, מערך הקבורה בישראל היום מסורבל ובעל ליקויים רבים, ומשפחות אשר פנו אלינו לסיוע, לוו מבחינה משפטית וכן קיבלו הדרכה כיצד להימנע וכיצד לטפל בבעיות אלו. מלבד החזרים כספיים, ניתן לפנות אלינו גם בנושאים הקשורים לאפליה מגדרית או גזענית בבית העלמין ובמהלך טקס הלוויה, בעיות הקשורות לקבורה של עוברים ותינוקות רכים ועוד.

פעילותה של עתים בכל הנוגע לתחום הקבורה עונה על הצרכים הבאים:
• מתן מידע לבני משפחה בנוגע לפעולות הביורוקרטיות הנדרשות לצורך תיאום קבורה בישראל.
• הכוונת פונים לגורמים בארץ ובחו“ל לצורך תיאום קבורה לתושבי חוץ.
• תיווך בין פונים לחברות הקבורה והביטוח הלאומי לבירור זכויות, עלויות ומידע נוסף.
• ייעוץ ומידע בעניין אופציות קבורה שונות ורכישת שירותי קבורה כגון הסעת נפטר, קבורה אזרחית, שמירת נפטר בקירור ועוד.
• מתן מידע להורים אודות אופני הקבורה של עוברים ותינוקות רכים ותיאום הקבורה במידת הצורך.
לסיוע והכוונה בשירותי הדת ללא תשלום פנו לעמותת עתים: 1-700-500-507

המערכת פרקים מלאים